Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Działanie sesji – poradnik Google Analytics


Działanie sesji – poradnik Google Analytics



27 kwietnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Zastanówmy się czym jest sesja w Google Analytics? Sesją nazywamy różne czynności, które musi wykonać użytkownik w określonym czasie w witrynie internetowej, czyli wykazuje jakąś aktywność. Podczas jednej sesji internauta ma możliwość przeprowadzeniu wielu czynności np. wejść i wyjść kilka razy na stronę, dokonać zakupu, zapisać się do programu partnerskiego, obejrzeć filmik, wypełnić formularz kontaktowy itd.

Ile trwa jedna sesja?

W domyślnych ustawieniach Google Analytics użytkownik może być nieaktywny przez minimum 30 minut i sesja zostanie zamknięta. Po tym czasie jego aktywność będzie się tyczyć nowej sesji. Dziennie można mieć wiele sesji, nie ma w tej kwestii żadnych ograniczeń. Jedna sesja się kończy w związku z bezczynnością użytkownika i zaczyna kolejna, gdy wykona jakiś działanie na witrynie internetowej. Każdy ruch na stronie powoduje wydłużenie sesji np. dodanie produktu do koszyka, wejście na inną podstronę itd. i liczenie czasu od nowa.

Każda sesja niezależnie od tego ile czasu trwa kończy się przed północą, czyli o godzinie 23:59:59. Równo o północy zaczyna się nowa sesja. Taka sesja jest uznawana jako wejście bezpośrednie, czyli Direct/None. Chodzi o to, że jedna sesja w Google Analytics nie może mieć dwóch różnych dat.

Przeczytaj również  Lazy loading - jak usprawnić własną stronę?

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jeśli w czasie trwania sesji wyjdziemy ze strony i wejdziemy na nią jeszcze raz, ale z innego źródła to sesja zostanie zamknięta i zacznie się nowa. Przykładowo za pierwszym razem weszliśmy na stronę bezpośrednio po czym wyszliśmy ze strony i po 15 minutach odwiedziliśmy ją jeszcze raz klikając w wyszukiwarce internetowej baner w Google Ads.

Wydłużenie lub skrócenie sesji

Jeżeli chcemy możemy wprowadzić zmiany i skrócić lub wydłużyć czas trwania sesji. Takie zabiegi stosuje się rzadko, jednakże jest taka możliwość. Ma to sens w sytuacji, kiedy np. na danej podstronie umieścimy film, który trwa więcej niż 30 minut albo zamieszczamy bardzo długie artykuły i chcemy dać czas odbiorcy na dokładne zapoznanie się z nimi. Żeby nie dochodziło do błędów w raporcie warto wydłużyć czas sesji. Możemy też skrócić czas sesji dla portali, które wylogowują użytkowników w związku z brakiem działań na stronie. Przykładem mogą być strony banków.

Przeczytaj również  Czym jest skracanie linków i czy warto to uwzględnić w pozycjonowaniu stron?

Korzyści z analizy sesji

Zastanówmy się, czy warto poświęcać czas na sprawdzanie ile czasu użytkownicy byli na naszej stronie, ile było sesji i jak dużo było odsłon witryny? To zależy od tego do czego potrzebne są nam te informacje.

Ilu jest nowych użytkowników? Będziemy wiedzieć, czy reklama spełnia swoje zadanie i przyprowadza nowych klientów.

  • Sesje kontra Odsłony – poznamy odpowiedź na pytanie, czy nasza strona jest na tyle ciekawa, że w trakcie jednej sesji użytkownik chce zapoznać się tylko z jedną stroną, czy przejrzał też inne.
  • Sesje kontra Użytkownicy – dowiemy się, że klient wraca na stronę i po co to robi. Może potrzebuje uzyskać więcej informacji lub chce dokonać zakupu? Takie dane są potrzebne, żeby wiedzieć, czy reklama skłaniająca do ponownych odwiedzin witryny przyniosła efekt.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Wskazówki: jak działają sesje w Google Analytics?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *