UX – z ang. user experience – to skrót, który regularnie się pojawiają w kontekście skuteczności serwisów i stron WWW. Co on oznacza, dlaczego jest tak ważny przy tworzeniu witryn internetowych i jak wiąże się z pozycjonowaniem stron? Na te pytania odpowiadamy w poniższym tekście.
Spis treści:
Czym jest UX (user experience)
Jako user experience określa się ogół doświadczeń i odczuć użytkownika w trakcie przeglądania strony WWW. Kładąc nacisk na ten aspekt, należy zadbać o to, aby osoby odwiedzające witrynę internetową dobrze się na niej czuły, umiały się odnaleźć w jej strukturze i szybko odszukiwały interesujące ich informacje w treści. Na user experience strony WWW składa się wiele różnych, wzajemnie powiązanych ze sobą elementów, takich jak m.in.:
- design,
- treść,
- architektura informacji,
- struktura witryny,
- szybkość działania witryny.
Strona WWW dobrze zaprojektowana pod kątem user experience jest funkcjonalna, użyteczna, czytelna i pozwala użytkownika na szybkie i bezproblemowe zrealizowanie celu, np. znalezienie poszukiwanych informacji czy pobranie materiałów. Dzięki odpowiedniemu UX osoby odwiedzające witrynę internetową chętniej z niej korzystają, częściej kupując oferowane produkty, składając liczne zapytania ofertowe czy pobierając treści udostępnione do ściągnięcia.
Z kolei strona WWW nieprawidłowo zaprojektowana pod względem user experience nie daje użytkownikom satysfakcji, zniechęcając ich do jej odwiedzania i korzystania z jej zasobów. Oczywiste jest bowiem, że jeśli coś nie sprawia Ci przyjemności i jest trudne w obsłudze, rezygnujesz z tego i wybierasz inne rozwiązania. Pamiętaj o tym, tworząc lub zamawiając witrynę internetową. Co istotne, user experience wpływa również na pozycjonowanie stron, o czym piszemy poniżej.
UX a pozycjonowanie stron internetowych
Z miesiąca na miesiąc, z roku na rok algorytmy wyszukiwarek internetowych, w tym przede wszystkim Google, stają się coraz inteligentniejsze i biorą pod uwagę coraz więcej czynników przy ustalaniu pozycji w rankingu. Nie jest tajemnicą, że od jakiegoś czasu obejmują one również zachowanie użytkowników na stronie, które wskazuje na ich satysfakcję z przeglądania danej witryny lub jej brak. Upraszczając, im więcej interakcji na stronie, tym Google bardziej ją docenia i umieszcza na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Jeśli więc użytkownicy spędzają na Twojej stronie dużo czasu, przeglądają wiele jej podstron, zagłębiają się w jej treść, nie opuszczają witryny od razu po jej otwarciu i znajdują na niej interesujące ich informacje, możesz liczyć na skuteczniejsze pozycjonowanie. Miej zatem na uwadze, żeby tworzyć stronę przede wszystkim z myślą o użytkownikach i ich pozytywnych doświadczeniach, co odbije się korzystnie również na pozycjach w rankingu.
Podsumowanie:
- user experience obejmuje całość doświadczeń i odczuć użytkownika podczas przeglądania strony WWW,
- UX pośrednio wpływa na pozycjonowanie stron,
- dbając o dobre user experience, osiągasz podwójną korzyść w postaci lepszego doświadczenia użytkowników i wyższych pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Dodaj komentarz