VD » Blog » Marketing » Wskaźnik Open Rate – czym jest i co na niego wpływa?

Wskaźnik Open Rate – czym jest i co na niego wpływa?

23 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
Wskaźnik Open Rate - czym jest i co na niego wpływa?
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Jeśli zainteresowałeś się email marketingiem, to najprawdopodobniej spotkałeś się już ze wskaźnikiem OR (Open Rate). Pozwala on badać skuteczność naszych działań podejmowanych w obszarze mailingu. Może dotyczyć np. newslettera, reklam mailowych itp. Marketerzy wykorzystują go na całym świecie, ponieważ pomimo swej podstawowej i prostej formy jest naprawdę dokładny.

Czym jest wskaźnik open rate?

W najprostszym ujęciu, open rate jest wskaźnikiem, który pokazuje wartość procentową maili, które zostały otwarte przez użytkowników, w stosunku do ogólnej liczby maili, jakie wysłaliśmy. Można go przedstawić w ten sposób.

Najlepiej jest to jeszcze zobrazować na przykładzie. Jeśli w naszej kampanii email marketingowej, wysyłamy wiadomości do 5000 odbiorców, jednak na otwarcie jej zdecydowało się jedynie 500 osób, to wskaźnik OR dla tej kampanii będzie wynosił 10%.

Należy jednak zauważyć, że tego rodzaju wskaźnik możesz wykorzystać także na potrzeby innych działań. Jakich? Współczynnik OR można wyliczyć dla newslettera, kampanii wiadomości w komunikatorach, a w tym także SMS, powiadomienia push itp. Open rate możesz wyliczyć dla wszystkich działań, w których możliwe jest zebranie liczb wysłanych i otworzonych wiadomości. Zatem nie tylko w email marketingu.

Co ma wpływ na wskaźnik open rate?

Na wskaźnik open rate możemy w realny sposób wpłynąć. To od nas w dużej mierze będzie zależało to, jak wysoki będzie OR dla naszych działań. Oczywiście są pewne zmienne, których nie jesteśmy w stanie przeskoczyć i w ten sposób kształtują się średnie wartości open rate dla poszczególnych branż. Co więc możemy zrobić, aby być ponad średnią branżową?

  • Personalizacja – w dzisiejszych czasach nie powinna już nikogo dziwić. Wymieniana jest praktycznie na każdym kroku i wobec wskaźnika open rate, również jest nie bez znaczenia. Nagłówki naszych wiadomości, preheadery itp. powinny być odpowiednio dopracowane pod klienta/naszą grupę docelową.
  • Atrakcyjność – przede wszystkim nagłówek wiadomości musi być atrakcyjny dla odbiorcy, w przeciwnym razie po prostu utonie w morzu innych maili. Czyli przede wszystkim nagłówek musi się wyróżniać i skłonić odbiorcę do otworzenia wiadomości. Jednak trzeba w tym wszystkim znaleźć złoty środek. Nachalny nagłówek może po prostu zniechęcić odbiorcę.
  • Preheader – tak nazywany jest tekst, który znajduje się za tytułem wiadomości i jest widoczny na liście otrzymanych maili. Zazwyczaj jest tam do dyspozycji dość mało miejsca, jednak odpowiednio zagospodarowana przestrzeń, może przynieść odpowiednie rezultaty. Warto jest go właściwie dopracować.
  • Dostarczalność wiadomości – bierze się tutaj pod uwagę inne zmienne, np. współczynnik odrzuceń, obecność na czarnych listach itp. Warto jest przemyśleć konkretne sytuację i wdrożyć kroki zaradcze, np. wstrzymać wysyłkę lub zmienić adres nadawcy.
  • Responsywność – to czy nasza wiadomość będzie w taki sam sposób wyświetlana na ekranie komputera oraz na urządzeniu mobilnym, również ma ogromne znaczenie. Zastanów się, jak Ty korzystasz ze swojego maila? Tylko na komputerze, telefonie, laptopie? Nie wszyscy robią to w ten sam sposób. Nasza wiadomość powinna być tak samo atrakcyjna, widoczna i czytelna na wszystkich ekranach.
  • Pora dnia – też będzie kluczowa. Jeśli nasi odbiorcy są czynni zawodowo, to nie jest najlepszym pomysłem wysyłać wiadomości z samego rana. Odbiorcy mogą np. skasować powiadomienie, a samego maila nigdy nie otworzyć.

Czynniki zewnętrzne wskaźnika open rate

Czynników, które wpływają na open rate jest oczywiście więcej i nie wszystkie są od nas zależne w każdej sytuacji. Można tutaj wskazać np. zmienne geograficzne, takie jak region. To na jaki rynek kierujemy nasze kampanie email marketingowe również ma znaczenie. Średnie wskaźniki open rate dla naszej branży będą inne np. w Polsce, a inne we Francji, Wielkiej Brytanii, czy w Chinach.

Warto zauważyć, że w dzisiejszych czasach poszczególne firmy świadczące usługi mailowe wprowadzają różne atrakcje, które również wpływają na wskaźnik open rate, np. Interia w 2020 roku wprowadziła możliwość wyróżnienia wysyłanych przez nas wiadomości. Zaczęto promować maile za pomocą logotypu nadawcy, co znacząco poprawiło wskaźniki open rate dla poszczególnych firm.

Podsumowanie

Wskaźnik open rate najprościej mówiąc, jest stosunkiem liczby otwieranych maili, do liczby wszystkich wysłanych wiadomości. Przez swoją prostotę i precyzyjność jest bardzo popularny. Warto pamiętać, że wpływa na niego bardzo wiele czynników, jednak nie na wszystkie mamy zawsze bezpośredni wpływ. Mimo wszystko, możemy zadbać o takie rzeczy jak atrakcyjność naszych nagłówków, preheaderów, dostarczalność wiadomości, a także wybrać odpowiednią porę dnia. To wszystko pozwoli nam na osiągnięcie wysokiego wskaźnika open rate.

Źródło: 
https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/06/Raport-Strategiczny-2021.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *