Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Co to jest CMS? – System zarządzania treścią krok po kroku


Co to jest CMS? – System zarządzania treścią krok po kroku



12 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 12 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Tworzenie i zarządzanie stroną internetową bez specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania? Kiedyś takie pytanie mogło po prostu budzić śmiech. Na szczęście w dzisiejszych czasach już nikt w ten sposób nie zareaguje. To wszystko jest możliwe. Wystarczy posiadać na danej stronie zainstalowany system zarządzania treścią. Chociaż systemy CMS w dzisiejszych czasach są bardzo popularne, to zastanawiałeś się kiedyś, czym tak właściwie jest CMS?

Czym jest CMS?

CMS to skrót od Content Management System co z języka angielskiego można tłumaczyć jako system zarządzania treścią. Jest to specjalny rodzaj oprogramowania, który służy m.in. do publikowania treści na stronie internetowej, a następnie do zarządzania nimi. Systemy CMS zostały zaprojektowane przede wszystkim na potrzeby ułatwienia obsługi stron internetowych, na których wprowadzano często różnego rodzaju zmiany.

Specyfika systemów zarządzania treścią wpłynęła bezpośrednio na ich popularność, a także liczbę różnego rodzaju serwisów internetowych. Za sprawą systemów CMS, posiadanie i zarządzanie własną stroną w Internecie, nie wiąże się już z koniecznością znajomości języków programowania. Ponadto CMSy są wyposażone w intuicyjne panele administracyjne, a to sprawia, że nauka korzystania z nich jest dużo prostsza, niż np. języka HTML lub PHP.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak działają systemy zarządzania treścią?

Głównym działaniem systemów CMS jest oddzielenie dwóch części składowych stron internetowych, treści i warstwy graficznej. W skrócie można to przedstawić w ten sposób, że publikowane informacje za pomocą systemu CMS nie są zależne od tego, jak widzi je użytkownik. Co to oznacza?

Aby opublikować treści na stronie opartej o system CMS, należy je wprowadzić do bazy danych (najczęściej MySQL), która znajduje się w przestrzeni hostingowej. W tej samej bazie danych zapisywane są różnego rodzaju motywy, szablony, elementy graficzne itp. Następnie system CMS generuje na podstawie zasobów z bazy danych (treści i warstwy graficznej) dynamiczne strony. W ten sposób, użytkownik nie widzi jedynie tekstu na białym tle, bez konkretnej czcionki, a całą estetyczną i dynamiczną stronę z różnego rodzaju funkcjami.

Przeczytaj również  Co to jest PWA (Progressive Web App)

Warstwa graficzna strony w systemach CMS

W przypadku publikowania treści w Internecie za pomocą CMS, sprawa wydaje się prosta. Po prostu musimy stworzyć np. jakiś artykuł, a następnie umieścić go w bazie danych w plikach na serwerze. Warto jednak przyjrzeć się temu, jak to wygląda w przypadku warstwy graficznej strony.

Użytkownicy widzą stronę internetową, jako swego rodzaju system powiązanych ze sobą różnego rodzaju elementów graficznych. W przypadku systemów zarządzania treścią są to tzw. motywy. Zawierają one wszystkie niezbędne wytyczne dotyczące warstwy wizualnej od krojów czcionek, po sposób prezentowania menu, kolorystykę itp.

Poszczególne motywy można edytować za pomocą systemów CMS, aby w największym stopniu dopasować wygląd naszej strony pod nasze upodobania. To właśnie dzięki budowie poszczególnych motywów oraz systemów CMS, możliwa jest dynamiczna edycja struktury danej strony internetowej, bez ingerowania w kod źródłowy.

Jakie są rodzaje CMS?

Można wyróżnić kilka rodzajów systemów CMS, które będziemy dzielili z różnych względów, np. przeznaczenie, sposób udostępniania, a także z uwagi na proces tworzenia samych systemów. Nie wszystkie z nich będą dostępne do ogólnego użytku, nawet za opłatą, jednak warto wiedzieć, że one istnieją. Być może taki rodzaj systemu CMS nas najbardziej zainteresuje i będziemy chcieli zlecić wykonanie takiego oprogramowania specjalistom.

  • Systemy typu Open Source – są to systemy, które są oparte na otwartym kodzie źródłowym. Oznacza to, że są one dostępne za darmo na zasadzie bezpłatnej licencji. Jedynym wymogiem może być np. rejestracja i akceptacja regulaminu.
  • Systemy dla stron internetowych – systemy przeznaczone głównie do tworzenia i zarządzania stronami internetowymi np. blogowych, firmowych, wizytówek itp.
  • Systemy dla sklepów internetowych – platformy e-commerce umożliwiające wszystkie aspekty ważne z perspektywy prowadzenia własnego sklepu internetowego. Dodawanie produktu, sposoby ich wyświetlania, katalogowanie itp.
  • Systemy dedykowane – są to systemy CMS, które są tworzone przez programistów dla konkretnego klienta. Ten rodzaj systemów zarządzania treścią jest wykorzystywany głównie w dużych firmach, ponieważ wiąże się to ze znacznymi nakładami finansowymi.
  • Systemy typu SaaS – taki rodzaj systemów CMS charakteryzuje się dostępem do oprogramowania, które jest udostępniane na podstawie abonamentu (np. miesięcznego, rocznego) dla wielu klientów.
Przeczytaj również  Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej / sklepie?

Przykłady systemów CMS

Warto przywołać kilka przykładów systemów CMS, które są zaliczane do najpopularniejszych, bez względu na ich rodzaj. W Internecie dostępnych jest bardzo wiele różnych darmowych systemów, na których warto się skupić:

WordPress jest niekwestionowanym liderem wśród systemów CMS, pod względem popularności nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Wyróżnia się przede wszystkim bardzo intuicyjnym panelem zarządzania i świetnie sprawdza się jeśli chcemy rozpocząć pozycjonowanie własnej storny. 

Jego ogromna popularność przekłada się m.in. na ogromną ilość różnych dodatkowych funkcjonalności w postaci motywów oraz wtyczek. Wystarczy powiedzieć, że za sprawą jednej wtyczki, np. Woocommerce, możemy zmienić WordPressa w platformę umożliwiającą stworzenie i zarządzanie sklepem internetowym. To wszystko świadczy o ogromnym potencjale i sile WordPressa.

Joomla jest drugim, często wykorzystywanym systemem CMS. Panel administracyjny w porównaniu z tym dostępnym w WordPressie, jest nieco mniej intuicyjny. Chociaż w przypadku Joomli także możemy mówić o dość sporej liczbie możliwych funkcjonalności to zwraca się uwagę na to, że samo pozycjonowanie strony w tym systemie CMS, może być nieco bardziej skomplikowane, niż w przypadku np. WordPressa.

Jest to system CMS przeznaczony dla sklepów internetowych, który udostępniany jest na podstawie licencji open source. Samo założenie sklepu z wykorzystaniem tej platformy jest darmowe wraz z podstawowymi funkcjami, płatne są natomiast niektóre dodatkowe funkcjonalności. PrestaShop to jeden z najbardziej popularnych systemów CMS w e-commerce, a także warto odnotować, że dzięki niemu bez problemu możemy zająć się pozycjonowaniem naszego sklepu. 

System CMS – kilka słów na koniec

System CMS to inaczej system zarządzania treścią. Za jego sprawą możliwe jest m.in. tworzenie i zarządzanie stronami internetowymi, bez konieczności znajomości języków programowania. Działanie systemów CMS opiera się na oddzieleniu treści od warstwy graficznej strony. 

W ten sposób publikujemy tylko treści, które zamieszczamy w bazie danych na serwerze oraz umieszczamy tam także wybrany przez nas motyw graficzny. System CMS zestawia ze sobą wszystkie pliki zlokalizowane w przypisanej bazie danych i w ten sposób otrzymujemy produkt końcowy w postaci strony internetowej. Jest to niewątpliwie jeden z powodów, ogromnej i ciągle rosnącej popularności systemów zarządzania treścią.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest CMS? 3 darmowe systemy zarządzania treścią [2023]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *