Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / SERM – czym jest i jakie ma znaczenie w Internecie?


SERM – czym jest i jakie ma znaczenie w Internecie?



10 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Internet w dzisiejszych czasach urósł do rangi wszechwiedzącego i mającego zawsze rację. Nawet jeśli nie jest to prawdą, to znaczna część społeczeństwa właśnie tak go postrzega. Sformułowania “Wujek Google wie wszystko”, “Gdzie Google nie może, tam Ciocia Wikipedia pomoże” itp. pokazują tylko, że internetowe byty, naprawdę są swego rodzaju autorytetami dla ludzi w wielu dziedzinach wiedzy. Dlatego prowadząc własną firmę, powinniśmy dbać o to, co można znaleźć na nasz temat w Internecie, a tym samym zarządzać swoją reputacją.

Czym jest SERM?

SERM to skrót od Search Engine Reputation Management i odnosi się do działań mających na celu zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych. SERM swoje zastosowanie będzie odnajdywał w przypadku konkretny firm, marek, stron internetowych, fanpage’ów itp. Działania w zakresie SERM będą zatem oznaczać budowę pozytywnego wizerunku danej firmy w środowisku internetowym lub jego poprawę, korektę itp.

Czym są działania z zakresu SERM?

Będziemy mogli mówić o weryfikowaniu nieprawdziwych informacji na temat firmy, prostowaniu ich itp. Często będzie się to ograniczać jednak do działania w SERPie, czyli pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Będziemy eliminować nieprawdziwe informacje na temat firmy z SERPa, aby użytkownicy nie mogli kreować negatywnego wizerunku danej marki na podstawie nieprawdziwych danych.

W celu poprawienia sytuacji wizerunkowej firmy, będziemy zatem starali się, aby w SERPie znajdowały się tylko pozytywne informacje na temat firmy, jednak aby były one zgodne z prawdą. To jest istota działań z zakresu SERM.

SERM a pozycjonowanie

W kontekście tematu SERM należy zauważyć, że będzie on miał wiele wspólnego z pozycjonowaniem stron internetowych. Przede wszystkim chodzi o pozytywne informacje na temat naszej firmy. Takich na pewno dostarczy nasza strona internetowa. Zatem im wyżej będzie ona w SERPie, tym korzystniejsze to będzie dla naszego wizerunku w Internecie.

SERM i pozycjonowanie stron mają ze sobą wiele wspólnego, a samo pozycjonowanie może już być elementem strategii SERM. Dlatego warto przyjrzeć się działaniom z zakresu budowania wizerunku w wyszukiwarkach, aby lepiej zrozumieć tę zależność:

  • Jakość

W każdym elemencie naszej działalności. Chodzi tutaj zarówno o jakość produktu/usług, obsługi, strony internetowej, treści na niej zamieszczonych itp. Po prostu, aby nasz wizerunek był pozytywny, musimy być dobrą jakościowo marką. W ten sposób nawet jeśli użytkownik natrafi na nieprawdziwe informacje dotyczące naszej firm, to w łatwy sposób to zweryfikuje i nie będzie im wierzył.

Na potrzeby działań SERM będziemy przede wszystkim monitorować Internet. Musimy jak najszybciej zlokalizować negatywne opinie i na nie odpowiednio reagować. Pamiętaj, że w przypadku Internetu dominuje zasada “kto milczy, ten się zgadza”. Jeśli widzisz negatywne komentarze, tym bardziej te nieprawdziwe, nie bój się wdać w dyskusję. Musisz jednak zachować profesjonalizm i trzymać nerwy na wodzy, aby sobie nie zaszkodzić.

Pamiętaj jednak, że pozytywne komentarze są zawsze w cenie. Dobrym sposobem jest pozostawienie po sobie śladu, jeśli zauważysz jakąś miłą opinie, w postaci reakcji, odpowiedzi itp. Warto także zachęcać swoich zadowolonych klientów, aby sami udzielali opinii na temat Twojej firmy w Google, mediach społecznościowych itp.

Dobrym działaniem z punktu widzenia SERM będzie także współpraca z blogerami lub influencerami. Posiadają oni liczne społeczności skupione wokół swojej twórczości, która tematycznie może dotyczyć np. Twojej działalności. Warto to wykorzystać. Poza oczywistą promocją, to jeśli postawisz na odpowiednią osobę, będzie to też znacząca premia wizerunkowa w Internecie.

Podsumowanie

SERM to skrót od Search Engine Reputation Management i polega przede wszystkim na zarządzaniu wizerunkiem w wyszukiwarkach internetowych. A zatem w dużej mierzę także w samym Internecie. Warto pamiętać, że samo pozycjonowanie stron też ma w sobie pewne cechy charakterystyczne dla działań z zakresu SERM. Dbając o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, dbamy także o nasz wizerunek. Warto jednak zaznaczyć, że na potrzeby SERM możemy zrobić znacznie więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.