Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Planowanie i monitorowanie efektów kampanii SEO


Planowanie i monitorowanie efektów kampanii SEO



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 26 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Jeśli trafiłeś na ten artykuł, prawdopodobnie zamierzasz rozpocząć własną kampanię SEO i szukasz podstaw ku temu, aby zrobić to samodzielnie. Na wstępie warto zaznaczyć, że jak najbardziej jest to możliwe. Jednak w zależności od rozmiarów kampanii i całego projektu SEO, planowanie i monitorowanie jego efektów będzie wymagało współpracy z agencją marketingu internetowego. Po prostu im większa kampania, tym trudniej będzie samemu nad nią pracować, co akurat nie powinno budzić żadnych wątpliwości. Jednak zacznijmy od początku…

Jak zacząć działania związane z efektami kampanii SEO?

Aby przyjąć odpowiednie działania mające na celu planowanie, a następnie monitorowanie efektów kampanii SEO, musimy pamiętać o kilku ważnych aspektach. Przede wszystkim branża SEO jest jedną z tych, w których w zdecydowanej większości opieramy się na rzetelnych i faktycznych danych. Nikt tutaj nie “wróży z fusów”, a im więcej danych można uzyskać, tym bardziej precyzyjne i realne będą nasze założenia.

To właśnie dane są kluczowe przy planowaniu i monitorowaniu efektów kampanii SEO. Warto przyjrzeć się zatem podstawowym danym, które będą ważne z punktu widzenia kampanii SEO. Musimy przede wszystkim zrobić pewien rekonesans w środowisku internetowym, aby wiedzieć na czym stoimy oraz jakich efektów powinniśmy się spodziewać, po wdrożeniu konkretny działań. Podstawowymi danymi będą zatem:

  • Jakość ruchu na stronie – trzeba dokonać jego analizy. Może być tak, że ruch na naszej stronie jest dość duży, jednak nie jest wartościowy, a inaczej konwertujący. Czyli taki, który przekłada się na ważne dla nas działania użytkowników, np. zakup produktu/usługi, wypełnienie formularza kontaktowego, zapis do newslettera itp.
  • Grupa docelowa – skoro interesujesz się kampaniami SEO, musisz wiedzieć jedno. To użytkownicy, a zatem konsumenci, są najbardziej istotni. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, konkretnie sprecyzuj cechy osoby, do której chcesz trafić ze swoją ofertą. Najlepiej jest w tym celu wykorzystać tzw. buyer persony. To jaki wiek ma Twój idealny odbiorca, jakie osiąga dochody, w jakiej branży pracuje, co robi w wolnym czasie itp. będzie wpływało w dużym stopniu na Twoje wszystkie działania. Na tej podstawie zaprojektujesz swoją stronę, dobierzesz najważniejsze słowa kluczowe i wiele, wiele więcej.
  • Pozycję w wynikach wyszukiwania – bardzo ważne jest rozeznać się w tym, jak wygląda nasza obecna sytuacja w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak to sprawdzić najszybciej? Po prostu wpisz w Google frazy powiązane z Twoją działalnością, np. “hotel w górach”. Oczywiście nie opieraj się na jednym wyszukiwaniu, a wyszukaj tyle, ile tylko Ci przyjdzie do głowy. Jeśli w żadnym przypadku nie znajdziesz się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to Twoja sytuacja po prostu nie jest najlepsza, a to będzie miało także wpływ na oczekiwane efekty kampanii SEO.

Te przykłady miały za zadanie zobrazować to, jak wiele przeróżnych danych trzeba brać pod uwagę przy projektowaniu kampanii SEO, a tym samym jej efektów. Bardzo ważne będzie także to, jaką customer journey przebywają nasi klienci, a także uśredniona liczba wyszukiwań konkretnych fraz itp.

Monitorowanie efektów kampanii SEO

Jeśli odpowiednio zaplanujemy efekty kampanii SEO, uwzględniając wszystkie istotne aspekty, następnie powinniśmy zdawać sobie sprawę, że pozycjonowanie strony to działanie długofalowe. Jednak warto już od samego początku rozpocząć monitorowanie efektów naszych działań. W tym celu warto wykorzystać narzędzia dostępne na rynku. Jedno z takich narzędzi macie dostępne na naszej stronie internetowej, całkowicie za darmo > Monitoring pozycji w Google.

Nie trzeba pobierać żadnych plików, a do rozpoczęcia działań monitorujących wystarczy darmowa rejestracja. Następnie musimy wskazać najbardziej interesujące nas słowa kluczowe, a narzędzie będzie monitorować osiągane pozycję w wynikach wyszukiwania przez Twoją witrynę. To najlepszy wyznacznik tego, czy kampania SEO przynosi oczekiwane efekty, czy też wciąż musimy nad czymś popracować lub uzbroić się po prostu w cierpliwość.

Planowanie i monitorowanie efektów kampanii SEO –
kilka słów na koniec

Warto zauważyć, że efekty kampanii SEO powinny być jak najbardziej uzależnione od naszej aktualnej sytuacji i wprost z niej wynikać. Oznacza to, że przed rozpoczęciem ich planowania musimy zebrać wszystkie istotne dane dotyczące naszej sytuacji w Internecie. Jeśli dotychczas tego nie robiliśmy, czeka nas jeszcze sporo pracy.

Jeśli uważasz, że nie poradzisz sobie z planowaniem i monitorowaniem efektów kampanii SEO samodzielnie, skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy Ci określić Twoją dotychczasową sytuację, wskażemy jakie efekty krótko i długoterminowe są dla Ciebie możliwe, a także pomożemy Ci trzymać rękę na pulsie, przy realizacji kampanii SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.