VD » Blog » Marketing » Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

17 sierpnia 2021 (aktualizacja: 17 sierpnia 2021) 6-8 min. czytania
Marketing rekomendacyjny
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Z każdej strony jesteśmy bombardowani reklamami. Z przekazem marketingowym spotykamy się słuchając radia, oglądając telewizję, stojąc na przystanku, przeglądając strony internetowe lub oglądając filmiki na YouTube. Nie dziwne, więc że wiele osób ma do reklam bardzo negatywny stosunek i zamiast skorzystać z usług danej firmy, omijają ją szerokim łukiem. Dokonując wyboru usług lub produktów coraz częściej bierzemy pod uwagę rekomendacje od rodziny i znajomych. Z przeprowadzonych przez Nielsena analiz wynika, że już 92% klientów podejmując decyzje zakupowe opiera wybór firmy na opinii znajomych. W poniższym artykule zastanowimy się, w jaki sposób rekomendacje znalezione w sieci, czyli marketing rekomendacyjny oddziałują na wzrost sprzedaży internetowej.

Czym jest marketing rekomendacyjny?

Najłatwiejsze wytłumaczenie marketingu rekomendacyjnego to zachęcenie osób, które skorzystały z usług danej firmy lub zakupiły określony produkt do wystawienia swojej opinii. Tego typu rekomendacje gwarantują lepszy odbiór brandu i oferowanych artykułów przez innych użytkowników, co prowadzi do zwiększenia konwersji. Potencjalni klienci mają do nas większe zaufanie i mając do wyboru dwa sklepy internetowe posiadające identyczne produkty w zbliżonej cenie kierują się dobrymi opiniami. Mało tego część osób jest w stanie zapłacić trochę więcej, jeśli ma pewność, że produkt jest lepszej jakości, a sklep ma obsługę na wysokim poziomie i w razie konieczności nie będzie problemu z reklamacją.

O czym musimy pamiętać stosując marketing rekomendacyjny?

Celem sklepu jest niejako namówienie obecnych klientów do wystawiania pochlebnego komentarza, pozytywnej opinii lub wspomnienie o nas podczas rozmowy na forum w sposób naturalny. Warto podkreślić, że w większości przypadków nikt nie nakłania użytkowników do tego typu działań. Zadowoleni klienci sami chcą się podzielić z innymi swoim doświadczeniem. To ważne, bo jeśli firma otrzymuje pozytywne opinie za dodatkowy rabat lub darmowy produkt, to tego typu rekomendacje nie będą dla innych użytkowników wiarygodne. Nie wolno również tworzyć sztucznych opinii, to nie na tym polega marketing rekomendacyjny.

Czym różni się marketing szeptany od marketingu rekomendacyjnego?

Oba rodzaje marketingu mają na celu zdobycie pozytywnych opinii. Główną różnicą jest sposób ich uzyskania, w marketingu szeptanym to rekomendacje, które z własnej woli napisali sami klienci, natomiast marketing szeptany jest z reguły tworzony przez pracowników sklepu lub profesjonalną agencję marketingową. Często łatwo odróżnić marketing szeptany od marketingu rekomendacyjnego, bo ten pierwszy cechuje się autentycznością i naturalnością i dlatego jest skuteczniejszy.

W jaki sposób zdobyć naturalne opinie?

Mogłoby się wydawać, że zdobycie pozytywnych opinii jest wręcz niemożliwe, bo klienci skupiają się z reguły na tych negatywnych wpisach, a jednak to nieprawda. Coraz częściej konsumenci zadowoleni z jakości produktów, szybkiego i pomocnego kontaktu, błyskawicznej wysyłki itd. sami z siebie chcą podzielić się z innymi swoimi doświadczeniami z daną firmą. Często jeśli wystąpią jakieś problemy z zamówieniem, a obsługa sklepu rozwiąże skutecznie problem, to klient informuje o tym w social mediach i poleca daną firmę. Błędy zdarzają się każdemu, ważne żeby umieć je rozwiązać.

Możliwość komentowania została wyłączona.