VD » Blog » Marketing » Marketing w sklepie internetowym

Marketing w sklepie internetowym

5 listopada 2021 (aktualizacja: 5 listopada 2021) 6-8 min. czytania
marketing w sklepie internetowym
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Stawiając pierwsze kroki w e-commerce, wiele osób popełnia podstawowy błąd. Zbyt dużo inwestują w sam sklep, natomiast na działania marketingowe, jeżeli już przeznaczają jakieś środki finansowe – to bardzo skromne. Branża e-commerce jest jak jeden wielki bazar, na którym wystawić się mogą sprzedawcy z całego świata. Dlatego tak ważnym jest, żeby użytkownicy zdawali sobie sprawę z istnienia Twojego sklepu internetowego.

Marketing, a e-commerce

Działania marketingowe w sklepie internetowym są specyficzne i nieco różnią się od innych. Z poziomu środowiskowego można powiedzieć, że wiele działań pokrywa się z promocją strony internetowej, będą to przede wszystkim: pozycjonowanie, kampanie Google Ads oraz w mediach społecznościowych itp. 

Jednak najważniejszą różnicą jest cel tych działań. Na stronie internetowej możemy skupić się przede wszystkim na ruchu na stronie. W przypadku sklepu, ten ruch jest zdecydowanie niewystarczalny. Potrzeba wartościowego ruchu, który przełoży się na wyniki sprzedaży. Tym właśnie zajmuje się w dużej mierze marketing w branży e-commerce.

Strategia marketingowa dla sklepu internetowego

Jak w przypadku wszystkich działań z zakresu marketingu, przed ich rozpoczęciem należy dokładnie je zaplanować, aby straty nie przerosły zysków. W tym celu, możesz wykorzystać m.in. narzędzia, które powinieneś znać:

  • Cele – zdefiniuj je na samym początku. Pomoże Ci to w dobraniu najlepszej grupy docelowej dla Twoich działań. Są absolutną podstawą i warto opracować je w oparciu o koncepcję SMART. Oznacza to, że muszą być konkretne, mierzalne, osiągalne, relewantne, a także muszą posiadać ramy czasowe. 
  • Persony – są bardzo przydatne, szczególnie w marketingu internetowym. Pozwalają na ukształtowanie ich na podstawie danych o Twojej grupie docelowej. Charakteryzujesz je na podstawie zainteresowań, potrzeb, wieku, płci itp. Z ich pomocą będziesz mógł m.in. określić ścieżkę zakupową Twoich odbiorców.
  • Analiza wyników – wszystkie uzyskane wyniki musisz poddawać analizie. Możesz posłużyć się różnymi wskaźnikami jak np. ROI, czy ROAS. Wykorzystuj także narzędzia takie jak np. Google Analytics. Dzięki temu będziesz mógł w trakcie korygować swoje działania w taki sposób, aby były najbardziej skuteczne.

Marketing w e-commerce – na co warto zwrócić uwagę?

Aby Twoje działania były skuteczne, warto jest na samym początku odpowiednio zbadać naszą sytuację. Poza oczywistą spójnością naszych działań, zwróć uwagę na:

  • Lokalizacja

W Internecie? Jak najbardziej – chodzi o to, aby sprawdzić, czy na naszym adresie URL, nie istniały wcześniej treści o charakterze niemoralnym. Jeśli nabyłeś istniejącą domenę i nie sprawdziłeś tego przed dokonaniem transakcji, warto sprawdzić to teraz. Nawet najlepsi specjaliści marketingu mogą nic nie wskórać, jeśli na Twojej domenie wcześniej znajdowały się treści pornograficzne, materiały dokumentujące zbrodnie i innego rodzaju treści niepożądane. Sprawdzić to możemy m.in. przez Wayback Machine.

  • Wizerunek

Poza oczywistym wyglądem witryny Twojego sklepu, musisz zadbać również o elementy identyfikacji wizualnej. Dlatego bardzo istotne jest, abyś posiadał księgę znaku Twojego logo i mógł zastosować jej założenia również na stronie. Czcionki, kolory, wszystko to oddziałuje na Twojego odbiorcę. W Internecie możesz tylko bazować na zmyśle wzroku, więc wykorzystaj go do maksimum. Odpowiednie zdjęcia, czytelne opisy produktów, przejrzyste i odpowiednio rozbudowane menu. Wszystko to jest bardzo istotne w kontekście Twojego wizerunku.

  • Content

Ma również pozytywny wpływ na Twój wizerunek. Zadbaj o to, aby Twój sklep posiadał dobrze dopracowane opisy produktów, wyjaśniał podstawowe słowa z branży, a także było w nim miejsce na pytania i odpowiedzi dla użytkowników. Dobrym rozwiązaniem będzie również prowadzenie firmowego bloga, dzięki któremu będziesz mógł wyjaśniać najważniejsze kwestie, a także poruszać tematy branżowe.

  • Pozycjonowanie

W przypadku sklepu internetowego jest najważniejsze. Nawet jeśli zastosujesz wszystkie poprzednie wskazówki, bez odpowiedniej optymalizacji swojego sklepu, możesz być nadal niewidoczny dla użytkowników. Dla samego pozycjonowania ważne jest również, jeśli będziesz posiadał swój blog. Zwiększa to wachlarz możliwości, ale jeśli będzie prowadzony niewłaściwie, może wydłużyć czas pozycjonowania Twojego sklepu. Dlatego ważne jest, aby z odpowiednim wyprzedzeniem zająć się tematem SEO, by nie popełnić żadnych błędów.

Podsumowanie

Przedsiębiorcy na początku swojej przygody z e-commerce, często pompują ogromne ilości środków finansowych na samo otwarcie swojego sklepu, zapominając o działaniach marketingowych. Zdaje się, że wystartowanie ze sklepem jest najtrudniejsze, jednak jest to mylne wrażenie. Najważniejsze jest, aby o Twoim sklepie dowiedzieli się użytkownicy. Nawet jeśli będziesz posiadał najlepszą stronę na świecie, nie przełoży się to na wyniki finansowe, ponieważ nikt nie będzie o niej wiedział. Dlatego marketing w e-commerce jest tak niezwykle istotny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *