Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kalendarz publikacji – czym jest i czy warto korzystać?


Kalendarz publikacji – czym jest i czy warto korzystać?



12 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

W przypadku działań z zakresu content marketingu bardzo ważne jest to, aby systematycznie powiększać treści na naszej stronie internetowej. Regularność w tworzeniu nowych treści pomaga m.in. wypracować wśród użytkowników swego rodzaju zwyczaje. Wiedząc, że o określonej porze pojawia się u nas content o określonej tematyce, użytkownicy nie będą potrzebowali dodatkowej zachęty, aby wejść np. na nasz profil w social mediach lub stronę internetową. Aby wypracować sobie swego rodzaju rutynę w tym zakresie, nieocenioną pomoc może nam okazać kalendarz publikacji.

Czym jest kalendarz publikacji?

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Kalendarz publikacji to narzędzie, które ma nam pomóc odpowiednio zaplanować i zorganizować treści np. na naszej stronie internetowej. Uważa się, że jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy przygotowujemy znaczną liczbę publikacji, o różnej tematyce, na potrzeby różnych kanałów komunikacji. Może być wykorzystywany jako swego rodzaju notatnik, gdzie będziemy zapisywać swoje pomysły lub wskazówki i uwagi odnośnie konkretnych artykułów. Na rynku dostępnych jest wiele różnych narzędzi, które mają za zadanie pełnić m.in. role kalendarza publikacji.

Co możemy umieszczać w kalendarzu publikacji?

Aby konkretne narzędzie stało się faktycznie naszym kalendarzem publikacji, powinniśmy przede wszystkim zadbać o odpowiednie informacje, które w nim zamieścimy. Oczywiście wszystko zależy tylko od naszej sytuacji i tego co jest dla nas najważniejsze, ale warto przywołać kilka podstawowych i popularnych danych, które zamieszcza się w kalendarzach publikacji:



  • Zespół – jeśli jesteśmy członkami zespołu content marketingowego, warto wyraźnie zaznaczyć, kto za co odpowiada. Może być to przydatne szczególnie na początku naszej kariery, gdy nie będziemy za bardzo wiedzieli, do kogo się zwrócić w przypadku konkretnego problemu.
  • Dane tekstu – chodzi tutaj przede wszystkim o temat i ewentualne wyjaśnienie w postaci krótkiego opisu. To pozwala na szybkie zorientowanie się w temacie, nawet po upływie większej ilości czasu. Warto także wspomnieć o statusie tekstu, czy został on zweryfikowany, opublikowany, a może czeka na sprawdzenie przez edytora?
  • Optymalizacja tekstu – dobrą praktyką będzie umieszczanie także tego typu informacji. Szczególnie w przypadku samych pomysłów na tematy do publikacji. Jeśli zrobiliśmy np. research słów kluczowych, warto rozpisać te najbardziej wartościowe, przedstawić meta tagi, rozkład nagłówków, atrybuty alt, grafiki, linkowanie wewnętrzne itp.

Kalendarz publikacji oczywiście będzie zawierał informacje dotyczące planowanego dnia, w którym ma dojść do opublikowania danego wpisu. Warto przedstawić przy tym informacje dotyczące tego, w jakich kanałach komunikacyjnych wpis powinien się pojawić. Jeśli nasza firma prowadzi strategię wielokanałowo, nie wszystkie te same wpisy będą przeznaczone np. na Facebooka oraz Instagrama.

Przykłady kalendarzy publikacji

Przyjrzyjmy się teraz konkretnym narzędziom, które umożliwiają nam stworzenie własnego kalendarza publikacji. Część z nich będzie się pokrywała z rozwiązaniami, które można wykorzystać na potrzeby zarządzania projektami, dlatego być może już z nich korzystacie. W przypadku content marketingu bardzo często na potrzeby kalendarza publikacji, będą wykorzystywane narzędzia, takie jak:

  • Asana

Dzięki Asanie możemy priorytetyzować wprowadzone przez nas projekty, a dzięki temu możemy odpowiednio zarządzać zespołem, aby wszystkie zadania zostały wykonywane na czas. Co więcej, mamy wgląd w to, ile czasu poświęciliśmy na konkretny projekt i narzędzie będzie informowało nas, jeśli pojawią się jakieś opóźnienia względem naszego planu publikacji. Warto także wspomnieć, że Asana jest kompatybilna z wieloma innymi narzędziami, dzięki czemu bez problemu je podepniemy i rozszerzymy funkcjonalności Asany.

  • Trello
Przeczytaj również  Szum informacyjny - problem marketingu

Jeśli wykorzystamy Trello jako nasz kalendarz publikacji, otrzymamy zbliżone funkcjonalności do tych, jakie znajdziemy w Asanie. Będziemy mogli wyznaczać zadania poszczególnym osobom w projekcie, monitorować ich status, wykorzystywać jako narzędzie komunikacyjne itp. Warto zaznaczyć, że Trello ma dość wiele funkcji, więc jeśli nie chcemy się pogubić, dobrze będzie jeśli spędzimy trochę czasu na zapoznanie się z naszym kalendarzem publikacji w tym wydaniu.

  • Excel

Czasem po prostu nie warto kombinować. Arkusz kalkulacyjny można w zasadzie w dowolny sposób skonfigurować, więc dlaczego by tego nie zrobić na potrzeby kalendarza publikacyjnego? Wystarczy, że zamieścimy wszystkie interesujące nas kwestie i odpowiednio skonfigurujemy poszczególne kolumny lub wiersze. Będzie to zdecydowanie najprostsze rozwiązanie, ale warto na początku wykorzystać właśnie Excela, aby lepiej zrozumieć mechanizmy kalendarza publikacji.

Podsumowanie

Kalendarz publikacji ma za zadanie przede wszystkim dbać o regularność w rozbudowie naszego contentu. Będziemy mogli dzięki niemu wyrobić wśród naszych odbiorców pewne nawyki, które będą dotyczyły chęci jak najszybszego otrzymania nowych treści. Ważne jest, aby pamiętać przykładowe, istotne informacje, które możemy umieszczać w kalendarzu publikacji. Ponadto, na rynku nie brakuje tego typu narzędzi, a część z nich, pewnie masz już zainstalowanych na swoim urządzeniu. Tym bardziej warto skorzystać z tego rozwiązania jeśli np. prowadzimy bloga firmowego itp.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kalendarz publikacji - czym jest i czy warto korzystać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.