Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Keyword research – jak wyszukiwać słowa kluczowe?


Keyword research – jak wyszukiwać słowa kluczowe?



10 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Słowa kluczowe są nierozłącznym elementem wszelkich działań z zakresu marketingu internetowego. Można powiedzieć więcej, są z nami na każdym kroku w Internecie. Obojętnie czy wyszukujemy coś w Google lub przeglądamy social media. Wszystkie działania w pośredni lub bezpośredni sposób nawiązują do słów kluczowych. Przez ich ogromne znaczenie, nie można ich lekceważyć. Dlatego warto wiedzieć, czym jest keyword research i jak odnaleźć odpowiednie dla nas słowa kluczowe.

Czym jest keyword research?

Keyword research można tłumaczyć w dosłowny sposób jako badanie/poszukiwanie słów kluczowych. Jest to element każdej strategii pozycjonowania stron, kampanii reklamowych w Internecie itp. Chodzi o to, aby odnaleźć najlepsze frazy dla naszej strony. Jeśli przeprowadzimy odpowiedni keyword research, nasza strona będzie wyświetlała się w wynikach wyszukiwania na wartościowych słowach kluczowych, a tym samym będzie to generowało wartościowy dla nas ruch.

Warto jednak zaznaczyć, że keyword research nie zawsze będzie procesem prostym. Wydaje się, że coś, co wykonujemy bardzo często, nie powinno przysporzyć nam żadnych problemów. Nic bardziej mylnego. Aby znaleźć odpowiednie słowa kluczowe dla danej strony, trzeba wziąć pod uwagę szereg zmiennych, które będą miały wpływ na nasze późniejsze działania.

Co należy brać pod uwagę przy keyword researchu?

Aby lepiej zrozumieć specyfikę poszukiwania słów kluczowych, warto przyjrzeć się temu, co należy przy tym działaniu uwzględnić. Przede wszystkim celem keyword researchu będzie wyszukanie fraz kluczowych o wysokim potencjale. Co to oznacza? Wysoki potencjał słów określa się na podstawie ich wysokiej popularności oraz niskiej konkurencyjności. Warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na znalezienie tego typu fraz, ponieważ będą one najbardziej dla nas korzystne. O czym jeszcze należy pamiętać?

  • Search Intent

Najważniejsi dla treści internetowych są użytkownicy. To nie ulega wątpliwości. To oni są ich odbiorcami, a także naszymi klientami. Dlatego przy badaniu słów kluczowych dla konkretnej strony, powinniśmy brać pod uwagę przede wszystkim User Intent, czyli intencje wyszukiwania użytkowników.

W dużym uproszczeniu chodzi jednak o to, że powinniśmy przy ustalaniu słów kluczowych, brać pod uwagę to, co kieruje użytkownikami, którzy poszukują informacji wykorzystując konkretne frazy. Są 4 najpopularniejsze intencje wyszukiwania użytkowników, które mówią nam o tym, do czego wykorzystuje się m.in. Google.

Jeśli użytkownik trafi na naszą stronę, po wpisaniu frazy komercyjnej (np. “pozycjonowanie cena”), a nie znajdzie szybko informacji na ten temat, to po prostu szybko opuści naszą witrynę i prawdopodobnie do nas nie wróci. Dlatego powinniśmy uwzględniać intencje wyszukiwania w keyword researchu, ponieważ w przeciwnym razie, zawiedziemy użytkowników i nie przyniesie nam takie działanie żadnych korzyści.

W najprostszym ujęciu chodzi o to, że im dłuższe zapytanie użytkownika, tym jest bardziej konkretne. Dlatego przy keyword research warto uwzględniać również frazy long tail, jeśli interesuje nas ściśle sprecyzowany temat. Jest to też dobry pomysł na tworzenie treści np. na naszego bloga. Może to być bardzo przydatne pod tym kątem. Należy jednak pamiętać, że odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi long tail może okazać się trudnym przedsięwzięciem, aby zachować przy tym odpowiednią naturalność.

Wraz z postępem technologicznym, coraz częściej wykorzystujemy wyszukiwanie głosowe. Dlatego można się spotkać z poglądem, że uwzględnianie voice search w keyword research jest absolutną podstawą. Najprościej można to zrobić uwzględniając jednocześnie frazy kluczowe z długiego ogona. Wyszukując głosowo częściej będziemy stosować zapytania w formie pełnych zdań, a tym samym wykorzystując tzw. frazy long tail

Wystarczy powiedzieć, że w przypadku voice search powiemy raczej “Co należy zabrać na górski szlak?”. Jeśli zapytamy o to samo zagadnienie w formie pisemnej, wykorzystamy raczej zapytanie w stylu “szlak górski wymagane zaopatrzenie”. Wyniki wyszukiwania w większości przypadków nie będą identyczne.

Keyword research – kilka słów na koniec

Keyword research jest nierozłącznym elementem marketingu internetowego. Z tego też względu nie brakuje narzędzi, które w znacznym stopniu ułatwiają przeprowadzenie tego typu poszukiwań. Oczywiście można wykorzystać płatne rozwiązania takie jak np. Senuto, jednak warto pamiętać, że jest wiele darmowych odpowiedników tego typu narzędzi.

Świetnie nada się do keyword research tzw. Keyword Planner” w Google Ads, który możemy wykorzystywać za darmo, nawet jeśli nie przeprowadzamy kampanii reklamowej. Warto także wspomnieć o Answer The Public oraz fakcie, że do keyword researchu można wykorzystać samą wyszukiwarkę. Wpisując interesujące nas słowa kluczowe i patrząc na podpowiedzi od Google.

To wszystko sprawia, że nie powinniśmy przeprowadzać badania fraz kluczowych w pośpiechu, a raczej dać sobie na tą czynność odpowiednią ilość czasu. Warto pamiętać, że w Internecie najważniejsi są użytkownicy. Dlatego w keyword researchu powinniśmy przede wszystkim uwzględniać tzw. intencje wyszukiwania użytkowników. To właśnie one dadzą nam największą pewność, że wybrane przez nas słowa kluczowe, będą odpowiednie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.