Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Excel w marketingu – rozliczanie kampanii oraz budżetów


Excel w marketingu – rozliczanie kampanii oraz budżetów



3 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Często bywa tak, że pozory mylą. Jest to bardzo często powtarzane sformułowanie, które w odmiennych formach słyszał chyba każdy. Jednym z bardzo wielu pozorów w przypadku działań marketingowych może być to, że Excel jako część pakietu Microsoft Office, jest po prostu deprecjonowany z uwagi na jego popularność. Ludzie nie chcą zaprzątać sobie nim głowy, a także spróbować się z nim lepiej zapoznać. Jednak w gruncie rzeczy, Excel to bardzo dobre narzędzie analityczne i kalkulacyjne, które może w znacznym stopniu ułatwić pracę w marketingu, ale i nie tylko.

Co może dać Excel marketingowi?

Pomimo, że Excel jako narzędzie kalkulacyjne ma dość duże możliwości, to jego wykorzystywanie najczęściej sprowadza się do tworzenia różnych tabel, prostych spisów, obliczania sum, średnich, median, różnic itp. Jednak wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, jakie funkcjonalności ukrywają się pod dość tajemniczo brzmiącymi hasłami w zakładkach, np. “makra”, “tabela przestawna” itp.

Chociaż wymienione powyżej makra są dużo bardziej zaawansowane, to warto zauważyć kilka prostych funkcji Excela, które mogą ułatwić nam pracę. Co więcej, nie będzie wiązało się to z nadto skomplikowanym procesem. Co to za funkcje?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Wizualizacja danych
  • Wypełnienie pustych pól
  • Tekst jako kolumny
Przeczytaj również  Co to jest mapowana ścieżka klienta? Customer Journey Map

Poza wymienionymi powyżej, Excel to także świetne narzędzie do celów filtrowania i sortowania danych. Jego przeróżne funkcje najlepiej poznać metodą prób i błędów, a do tego najlepiej przydadzą się dane umieszczone w tabelach, z których należy stworzyć tabelę przestawną, aby uzyskać najlepsze wyniki. Przyjrzymy się jednak, poszczególnym, wymienionym funkcjonalnością, które są jednymi z prostszych, a mogą okazać się niezwykle korzystne.

Wizualizacja danych

Marketing to dziedzina działalności, która charakteryzuje się nie tylko analizowaniem danych, ale także potrzebą tworzenia różnego rodzaju raportów, prezentacji multimedialnych itp. Dlatego bardzo dobrym pomysłem, jest wykorzystanie Excela, do tworzenia różnego rodzaju wykresów, które będziemy mogli wykorzystać do zwizualizowania naszych zbiorów danych.

W tym celu wystarczy umieścić interesujące nas dane w jednym z arkuszy kalkulacyjnych Excela, a następnie zaznaczyć te, z których chcemy utworzyć wykres. Możemy wybrać spośród różnych dostępnych rodzajów, a w tym np. liniowy, kołowy, kolumnowy itp. Biorąc pod uwagę fakt, jak ważna jest wizualizacja danych w łatwości ich odbioru, nie powinniśmy rezygnować z tej funkcjonalności Excela, szczególnie w marketingu.

Wypełnienie pustych pól

Operując na dużej liczbie danych, np. na bazie potencjalnych klientów, rocznych wynikach sprzedaży itp. Może zdarzyć się tak, że część pól w arkuszu będzie po prostu pusta, np. w wyniku naszego niedopatrzenia. Jeśli chcielibyśmy je wyeliminować ręcznie, trwałoby to dłużej, a im większy zbiór danych, tym większe prawdopodobieństwo pomyłki lub przeoczenia.

Na szczęście w Excelu, możemy to zrobić w sposób automatyczny. Wystarczy, że zaznaczymy np. interesujący nas wiersz, a następnie naciśniemy “F5” > “Specjalne…”, a w wyskakującym oknie zaznaczymy “Puste”. Zostaną zaznaczone wszystkie puste komórki, a pierwsza z nich będzie aktywna. Wprowadzamy interesująca nas formułę i musimy wcisnąć “Ctrl+Enter”. W ten sposób, wszystkie puste komórki wypełnią się wskazaną przez nas wartością.

Przeczytaj również  Cykl Deminga - co to jest i na czym polega?

Tekst jako kolumny

Interesującą opcją w przypadku dużych zbiorów danych tekstowych, jest uszeregowanie tekstu w kolumny. Najbardziej efektywne, będzie to jeśli w poszczególnych wierszach będzie duża ilość tekstu, który chcielibyśmy, aby był rozłożony na konkretne komórki. Aby było to możliwe, interesujące nas wartości, powinniśmy rozdzielić od siebie w tekście np. średnikami. 

Gdy będziemy mieli już w ten sposób przygotowane dane, możemy zaznaczyć np. całą kolumnę “A”, i przejść do zakładki “Dane” > “Tekst jako kolumny”. W wyskakującym okienku zaznaczamy “rozdzielany”, a następnie wybieramy znak, który oddziela w wierszu poszczególne wartości, w naszym przypadku średnik. Następnie klikamy zakończ, a nasze dane powinny być rozmieszczone w kolumnach.

Excel w marketingu – kilka słów na koniec

Wymienione funkcjonalności są niezwykle proste i przedstawiają w obrazowy sposób to, jak bardzo Excel może być przydatny m.in. w marketingu internetowym. Jego duże możliwości mogą zostać zauważone już na poziomie przygotowywania strategii lub tworzenia prostej bazy danych potencjalnych klientów itp.

W prosty sposób możemy go także wykorzystać na potrzeby analizowania i raportowania skuteczności kampanii, działań itp. W poszczególnych kolumnach możemy tworzymy np. gotowe szablony dla obliczania poszczególnych wskaźników, a nawet progu rentowności. W ten sposób oszczędzamy czas, a także możemy w szybki sposób przedstawiać efekty marketingowe klientom. Dlatego Excel jest wciąż wykorzystywany na szeroką skalę i nie powinien być deprecjonowany w żadnym środowisku, a tym bardziej marketingowym.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Excel w marketingu - rozliczanie kampanii oraz budżetów"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.