Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Raporty sprzedażowe – poradnik krok po kroku jak raportować wyniki sprzedaży


Raporty sprzedażowe – poradnik krok po kroku jak raportować wyniki sprzedaży



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Do poprawnego funkcjonowania działu sprzedaży niezbędne są raporty sprzedażowe. Jednak należy zaznaczyć, że są one użyteczne nie tylko z punktu widzenia tego konkretnego działu, ale całego przedsiębiorstwa. Stanowią jedno z najlepszych źródeł informacji dotyczących kondycji firmy, zainteresowaniem na rynku jej usługami, ewentualnych problemów organizacyjnych itp. Dlatego raporty sprzedażowe są tak ważne. Warto zatem wiedzieć, jak w najlepszy sposób raportować wyniki sprzedaży.

Narzędzia do tworzenia raportów sprzedażowych

Do skutecznego raportowania wyników sprzedaży mogą okazać się pomocne wykorzystywane w firmie systemy CRM. Przede wszystkim, dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędzamy czas. Zdecydowana większość tego typu oprogramowań posiada funkcję raportowania wyników, zatem warto z niej skorzystać. Innymi istotnymi zaletami takiego rozwiązania są m.in.:

  • Automatyczność – bazując na danych z systemu CRM, funkcja raportów sprzedaży po prostu zaciągnie te dane i przedstawi w określonej formie.
  • Przystępna forma – część narzędzi umożliwia ingerencję w to, jak ma wyglądać raport sprzedaży. W ten sposób decydujesz co w danej chwili jest dla Ciebie najważniejsze i umieszczasz to w raporcie.
  • Aktualność – przede wszystkim posiadasz aktualne dane na “dzień dzisiejszy” – w którym wykonujesz raport sprzedaży. Nie martwisz się, że informacje nie będą zawierać danych z obecnego tygodnia itp.

Do systemów CRM z funkcją raportowania sprzedaży można zaliczyć np. HubSpot, Pipedive, Zoho itp. Narzędzi jest bardzo wiele, a prawdopodobnie wykorzystywany CRM w Twojej firmie, również ma funkcję raportowania wyników sprzedaży.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Warto jednak zaznaczyć, że takie rozwiązanie nie zawsze będzie odpowiednie. Przede wszystkim z uwagi na rozbieżności, które mogą się pojawić w większych zespołach sprzedażowych. Nie każdy może używać takich samych oznaczeń, mieć taki sam system pracy itp. Dlatego warto jest wiedzieć, jak ręcznie można wykonać raport sprzedażowy np. w Excelu. Będzie to bardziej czasochłonne, jednak również może być skuteczne.

Przeczytaj również  Jak wybrać najlepszy motyw (szablon) do WordPress?

Jak przygotować się do tworzenia raportu sprzedażowego?

Excel lub też arkusze kalkulacyjne od Google są dobrym wyborem, ponieważ są jednymi z najbardziej popularnych narzędzi. Często są niedoceniane, jednak naprawdę warto z nich korzystać. Posiadając ogromne ilości funkcji np. wizualizacji danych, warto rozważyć stworzenie raz na jakiś czas takiego raportu sprzedażowego ręcznie. Co w takim wypadku warto mieć na uwadzę?

  • Przygotowanie danych – na początku warto przygotować się do stworzenia raportu. Określić precyzyjnie jaki jest jego cel, co musimy sprawdzić, a następnie wybrać najbardziej odpowiednie do tego dane, np. tygodniowa sprzedaż brutto, dzienna sprzedaż netto itp. Będzie to też miało wpływ na to, jaką budowę będzie posiadał nasz raport sprzedażowy.
  • Budowa raportu – jest bardzo ważna. Zła forma raportu sprzedażowego może prowadzić do wyciągnięcia złych wniosków, a na takich przecież nie chcielibyśmy opierać swoich decyzji zarządczych. Odpowiedni raport, powinien być przede wszystkim przejrzysty, kompletny, a tym samym łatwy w odbiorze.
  • Rodzaje raportu – warto pamiętać, że istnieje więcej niż jeden rodzaj raportu sprzedażowego. W zależności od naszej sytuacji i tego jaki mamy cel stworzenia raportu, możemy wybrać pomiędzy dziennym, tygodniowym lub miesięcznym. Jednak w przypadku ręcznie wykonywanych raportów, warto je robić z nieco mniejszą częstotliwością, niż codziennie.

Raportowanie wyników sprzedaży w Excelu

Przede wszystkim musimy dokonać wyboru jaki raport sprzedażowy chcemy utworzyć. Możemy to zrobić zupełnie ręcznie lub wybrać jeden z dostępnych szablonów. W tym celu musimy wybrać “Plik > Nowy” i w okienku wyszukiwania wpisać np. “raport sprzedaży”, wyświetlą nam się dostępne propozycję.

Przeczytaj również  Co to jest brief i jak go napisać?

Teraz musimy zastąpić dane z szablonu, naszymi własnymi. W tym celu warto w nowym arkuszu zaimportować dane z bazy danych lub innych interesujących nas źródeł. Jeśli dane będą pochodziły z Excela, nasze zadanie będzie prostsze, ponieważ wystarczy tylko wkleić te informacje, które nas interesują.

W dostępnych szablonach zazwyczaj pierwszy z arkuszy, będzie polegał na uzupełnianiu danych, a kolejne będą stanowiły faktyczny raport. Dlatego po uzupełnieniu wszelkich istotnych danych (lub zastąpieniu tych z szablonu naszymi własnymi), możemy zaktualizować tabele przestawne w kolejnych arkuszach, aby zobaczyć osiągane przez nas wyniki. Możemy także stworzyć własną tabelę przestawną w nowym arkuszu i dowolnie ją dostosować pod nasze wymagania.

Tabele przestawne pozwalają nam na filtrację poszczególnych danych, a następnie na ich podstawie możemy tworzyć wykresy, które będą dotyczyły danych tylko z konkretnej tabeli przestawnej i tego jak ją dostosowaliśmy. To pozwoli następnie uporządkować nasze dane, a całość przedstawić np. w formie prezentacji multimedialnej. Co jeszcze istotne? Takie rozwiązanie pozwala nam nie naruszać struktury danych z pierwszego arkusza. Tabela przestawna będzie je traktowała tylko jako źródło informacji.

Raporty sprzedażowe – kilka słów na koniec

Raporty sprzedaży to tak naprawdę bardzo istotne narzędzie, bez którego prawidłowe zarządzanie przedsiębiorstwem jest niemożliwe. Dlatego powinniśmy maksymalnie skupić się na tym, aby nie brakowało w naszej firmie raportów z różnych przedziałów czasowych, np. dziennych, tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych, rocznych itp.

Każdy z nich powinien zawierać nieco inne dane, ujęte w danym przedziale czasowym. To pozwala na bieżące monitorowanie sytuacji finansowej firmy i podejmowanie kroków zaradczych, w celu niwelowania negatywnego wpływu na sytuację przedsiębiorstwa.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Raporty sprzedażowe - [Poradnik] - Jak raportować wyniki sprzedaży?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *