Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest brief i jak go napisać?


Co to jest brief i jak go napisać?



4 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Co to jest brief?

W przypadku gdy jesteś przed rozpoczęciem kampanii reklamowej, masz ją w planach, ale nie wiesz jak się do tego wszystkiego zabrać, warto jest na samym początku przygotować odpowiedni brief. Czym jest i jak go napisać?

Brief – definicja

W najprostszym ujęciu – jest to dokument, który zawiera wszystkie niezbędne aspekty dotyczące Twoich działań reklamowych. Tworzenie briefu powinno być pierwszym krokiem w kampanii reklamowej – bez względu na fakt, czy zdecydujesz się na działania indywidualne, czy przekażesz wykonanie kampanii firmie zewnętrznej. Należy zamieścić w nim m.in.

  • analizy rynku.
  • funduszy jakie możesz przeznaczyć na tego typu działania.
  • pomysły dotyczące projektu.

Innymi słowy – jest to swoisty przewodnik, który pozwoli Tobie lub innej osobie odpowiedzialnej za przeprowadzenie kampanii reklamowej, na zachowanie spójności działań. Jest to niezwykle istotne w przypadku budowania i podtrzymywania tożsamości marki.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Dlaczego jest tak ważny?

Wyobraź sobie, że chcesz przeprowadzić kampanię reklamową dotyczącą Twojego produktu. Jesteś szefem – posiadasz największą wiedzę dotyczącą oferowanych dóbr. Jednak w przypadku kampanii reklamowej łatwo jest o czymś zapomnieć. Brief zbiera wszystkie istotne informacje z punktu widzenia działań promocyjnych – po prostu będziesz posiadał czarno na białym “co, gdzie, kiedy i jak”. 

Przeczytaj również  6 pomysłów na wpisy blogowe

Jeśli zdecydujesz się na zlecenie przeprowadzenia kampanii firmie zewnętrznej – na pewno na samym początku zostaniesz zapytany o brief. Pomimo najszczerszych chęci, może zdarzyć się tak, że przez nieporozumienie z drugą osobą – istotne informacje mogą umknąć.

Gdy przekażesz agencji reklamowej brief – masz pewność, że o niczym nie zapomniałeś, a agencja będzie mogła przeprowadzić spójną z Twoimi dotychczasowymi działaniami kampanię. 

Brief – jak się do tego zabrać?

Wiemy już czym jest brief. Teraz warto wspomnieć, jak się odpowiednio przygotować do jego stworzenia. Warto pamiętać przede wszystkim:

  • Czas – w wielu przypadkach jest kluczowy. Jeśli jest to możliwe, spiesz się powoli. Bywa tak, że w pośpiechu przeoczymy dla nas oczywisty element, który nie musi być taki sam dla drugiej osoby. Brief musi być wynikiem starannego i precyzyjnego działania.
  • Organizacja – pamiętaj, że brief jest przewodnikiem. Wiedząc już co musi zawierać, zbierz wszystkie niezbędne informacje i miej je na wyciągnięcie ręki. Unikniesz w ten sposób chaosu, a samo stworzenie dobrego briefu nie będzie problematyczne. 
  • Planowanie – przed rozpoczęciem tworzenia briefu, po prostu odpowiednio go zaplanuj. Jeśli będzie wyglądał jak zlepek ważnych, ale przypadkowo dopasowanych informacji, nie będzie spełniał swojej roli.
Przeczytaj również  Narzędzia do analizy konkurencji w internecie

Jak napisać dobry brief?

Jeśli odpowiednio się zorganizujesz, dasz sobie czas i zaplanujesz swój brief – osiągnąłeś połowę sukcesu. Pozostanie już tylko odpowiednie dopasowanie informacji i ich przedstawienie. O czym należy pamiętać?

  • Styl pisania – unikaj pustych zwrotów, form grzecznościowych, urozmaiceń stylistycznych itp. Po prostu pisz krótko i na temat.
  • Forma – przyjmuje się, że dobry brief mieści się na jednej kartce A4. Jeśli w Twoim przypadku jest to możliwe – świetnie. Jednak pamiętaj, że jeśli umieszczenie wszystkiego na jednej stronie, będzie wiązało się z odrzuceniem istotnej informacji, nie rezygnuj z niej.
  • Komunikacja – tworzysz brief dla niej. To dzięki niemu agencja reklamowa ma możliwość zrozumieć Twój zamysł. Jeśli coś będzie w briefie zrozumiałe tylko dla Ciebie, spróbuj to zmienić. Warto jest przedstawienie briefu osobie nie zaangażowanej w proces twórczy. Da Ci pewność, że zostaniesz dobrze zrozumiany również przez agencję.
  • Spójność – wykonujesz brief w celu spójności swoich działań, więc niech sam również się tym charakteryzuje. Spójność świadczy o konsekwencji, co przekłada się bezpośrednio na postrzeganie nie tylko Twojej firmy, ale również Ciebie.

Podsumowanie

Brief jest formą komunikacji pomiędzy Tobą, a agencją reklamową. Może przysłużyć się również Tobie, jeśli sam zdecydujesz się na wykonywanie tego typu działań. Przygotowanie go, powinno być odpowiednio zaplanowane i rozłożone w czasie. Pośpiech nie jest wskazany, a może źle wpłynąć na efekt końcowy oraz na ewentualne nieporozumienia.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest brief i jak go napisać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *