Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / AI Marketing – sztuczna inteligencja w marketingu


AI Marketing – sztuczna inteligencja w marketingu



20 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 12 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Sztuczna inteligencja (AI) dosłownie wdarła się w nasze życie i jest obecna niemal na każdym kroku. Coraz częściej mówi się o jej coraz nowszych zastosowaniach, wykorzystaniu w nowych obszarach itp. Nie dziwi więc fakt, że podobnie sprawa wygląda w przypadku marketingu, który jest znany z tego, że lubi różne nowinki technologiczne. Przyjrzymy się zatem temu, czym jest marketing AI, jakie są jego rodzaje, a także jakie ma zalety. Warto także przyjrzeć się temu, czy marketing sztucznej inteligencji może mieć wady.

Czym jest marketing AI?

Marketing AI to zasadniczo wykorzystanie uczenia maszynowego do przewidywania ludzkich zachowań, a następnie podejmowania działań, które będą miały pozytywny wpływ na cele marketingowe. Istnieje wiele rodzajów danych wykorzystywanych w Marketing AI, w tym analiza nastrojów, zainteresowanie produktami, szacunki dotyczące wielkości rynku i wiele innych.

Ponieważ maszyny nie mają żadnych wcześniejszych wyobrażeń ani założeń na temat informacji, które są wykorzystywane w marketingu AI, dlatego często będzie on bardziej skuteczny w kierowaniu do właściwych odbiorców i docieraniu do grupy docelowej. Marketing AI można wykorzystać na wiele sposobów, w tym do poprawy wydajności reklam, zapewnienia wglądu w decyzje zakupowe i optymalizacji kampanii marketingowych.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jakie są rodzaje AI marketingu?

  • Zarządzanie relacjami z klientami (CRM Marketing AI)

Marketingowa sztuczna inteligencja, która gromadzi dane o klientach i analizuje je, aby pomóc w budowaniu lepszych relacji z nimi. Często będzie wykorzystywany w ramach systemów CRM w firmie.

  • Targetowanie behawioralne (BT Marketing AI)

Marketingowa sztuczna inteligencja, która wykorzystuje informacje o zachowaniu użytkownika online lub offline w celu kierowania do niego reklam lub dostarczania rekomendacji.

  • Modelowanie predykcyjne (PM Marketing AI)

Sztuczna inteligencja marketingowa, która ekstrapoluje wzorce ludzkich zachowań, aby przewidzieć przyszłość. W tym przypadku, AI marketing jest w stanie gromadzić ogromne ilości danych za pomocą czujników, beaconów i innych cyfrowych punktów styku.

  • Filtrowanie kolaboracyjne (CF Marketing AI)
Przeczytaj również  Tworzenie kampanii reklam LinkedIn

Sztuczna inteligencja marketingowa, która wykorzystuje wzorce zakupowe klientów w połączeniu z informacjami z sieci społecznościowych, aby polecać klientom produkty lub usługi na podstawie wcześniejszych zakupów . Ten rodzaj marketingu AI, powstaje poprzez wtłoczenie technik Marketing AI i sztucznej inteligencji w tradycyjną dyscyplinę marketingu.

  • Marketing kreatywny (CM Marketing AI)

Marketingowa Sztuczna Inteligencja, która wykorzystuje zarówno Marketing AI, jak i uczenie maszynowe do tworzenia spersonalizowanych obrazów 2D lub 3D, takich jak filmy wideo lub doświadczenia wirtualnej rzeczywistości.

  • Marketing konkurencyjny (CM Marketing AI)

W tym przypadku Marketing AI wykorzystuje się do zbierania, przetwarzania i analizowania danych o konkurencji. Następnie Marketing AI analizuje zebrane informacje w celu określenia strategii konkurowania z konkretnymi firmami lub markami. 

Ten rodzaj sztucznej inteligencji marketingowej może być wykorzystywany przez marketerów do personalizowania komunikatów marketingowych. Marketing AI angażuje użytkowników poprzez kierowanie do nich odpowiednich treści w wielu kanałach, w tym w aplikacjach internetowych, mobilnych i innych.

Jakie są zalety AI marketingu?

  • Marketing AI pozwala na lepsze śledzenie wydajności reklam poprzez zbieranie danych o kliknięciach. Mogą być one następnie wykorzystane do ulepszenia naszej reklamy w przyszłości. Marketing AI jest również w stanie zbierać dane, których ludzcy marketerzy mogą nie wykorzystać, np. ile osób faktycznie obejrzało reklamę przed kliknięciem w nią (zamiast skupiać się tylko na liczbach zaangażowania, takich jak wrażenia i kliknięcia).
  • Marketing AI pozwala na bardziej precyzyjne targetowanie. Umożliwia on firmom wiedzę na temat np. jakie typy ludzi są skłonne kupić ich produkt.
  • Marketing AI pozwala na łatwiejszą optymalizację, co oznacza, że firmy mogą lepiej określić docelową grupę demograficzną, a następnie zaoferować im reklamy, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom i pragnieniom.
  • Marketing AI zapewnia wgląd w działania klientów, dzięki czemu firmy mogą dowiedzieć się więcej o swoich klientach i wykorzystać te informacje do usprawnienia kampanii marketingowych. Marketing AI jest również w stanie zapewnić analityczny wgląd w zachowania klientów, co pozwala marketerom nie tylko dostosować wydajność reklam, ale również zmienić sam produkt.
Przeczytaj również  Strategia cenowa oraz Polityka cenowa - czym są?

Czy marketing AI ma wady?

  • Marketing AI może być czasami bardzo kosztowny, na co wpływ ma jego stale rosnąca popularność, nie tylko w środowisku marketingowym, ale i w ogóle.
  • Marketing AI może być również przytłaczający, ponieważ istnieje jego bardzo wiele rodzajów. Warto pamiętać, że najlepiej jest wybrać odpowiedni Marketing AI w oparciu o cele i możliwości firmy. 
  • Marketing AI może być również trudny do opanowania, ponieważ niektóre sztuczne inteligencje marketingowe wykorzystują wiele procesów przetwarzania danych, które czasami muszą być wykonywane ręcznie przez człowieka.
  • Marketingowa sztuczna inteligencja wymaga również wielu aktualizacji i iteracji, aby odnieść prawdziwy sukces. Marketingowa SI czasami ma problemy z identyfikacją informacji kontekstowych, wykazuje tendencyjność we wnioskowaniu lub przewidywaniu i często nie jest w stanie nadać sensu bardzo małym segmentom populacji.
  • Marketing AI może być uważana za „zbyt inteligentną”, co oznacza, że może zbierać zbyt wiele danych z różnych źródeł i oferuje zbyt duży wgląd w zachowania konsumentów.
  • Marketing AI może być również szokujący dla konsumentów, ponieważ czują oni, że w coraz większym stopniu analizuje on ich zachowania i kieruje do nich swoje działania bez ich zgody lub wiedzy.

Marketing AI – kilka słów na koniec

Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej powszechna we wszystkich dziedzinach naszego życia. Warto zatem wiedzieć o niej możliwie jak najwięcej. Warto zauważyć, że ma ona za zadanie usprawniać życie ludziom, doprowadzać do komfortowych sytuacji itp. Jednak obecny rozwój technologiczny, nie pozwala jeszcze na pełną automatyzację bardzo wielu procesów.

Co więcej, sztuczna inteligencja pomimo swoich licznych zalet, wciąż ma długą listę wad, a duża liczba jej odmian (i to w obrębie samego marketingu), może wpłynąć na to, że będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, aż marketing AI będzie w stanie pokazać pełnię swoich możliwości. Jedno jest pewne – warto śledzić to w jakim kierunku rozwijana będzie sztuczna inteligencja.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "AI Marketing - sztuczna inteligencja w marketingu [2023]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *