Zagospodarowywanie przestrzeni jest ważnym elementem także w sieci. Mogliśmy nie raz przekonać się, że to gdzie umieścimy dany element na naszej stronie internetowej, ma realny wpływ na to, jak dana rzecz będzie funkcjonować, a co bardziej istotne – jak będzie widoczna dla użytkowników. W środowisku SEO, istnieje sformułowanie pochodzące z języka angielskiego “above the fold”. Być może spotkaliście się z nim, ale nie wiecie o co dokładnie chodzi?
Spis treści:
Czym jest above the fold?
W najprostszym ujęciu, above the fold to część strony internetowej, którą widzimy po jej załadowaniu. Nie musimy nic robić, po prostu tak jak nam się ukaże, tak wygląda above the fold konkretnej strony. Wszystko co jest poniżej, będzie nazywane below the fold.
Możemy tłumaczyć zwrot above the fold na język polski, jako “nad zagięciem”, “nad zgięciem”, “nad linią zgięcia” itp. Aby dobrze zrozumieć o co chodzi, można przyrównać to do składu książki. Above the fold będzie odnosił się do pierwszej składanej strony – czyli tego co zobaczymy jako pierwsze po otworzeniu książki. Aby zobaczyć więcej treści, musimy przerzucić kartkę, a w przypadku stron internetowych – scrollować w dół.
Above the fold i użytkownicy
Na przestrzeni lat wiele firm przeprowadziło badania, dotyczące zagadnienia above the fold, które wprost wykazały, że uważne projektowanie i zagospodarowanie tej przestrzeni jest po prostu bardzo istotne. Użytkownicy skupiają swoją uwagę głównie na pierwszej wczytanej zawartości stron internetowych. Treści znajdujące się below the fold, mają mniej atrakcyjną ekspozycję, a im “głębiej” są schowane, tym mniej interesują użytkowników.
Badania w tej materii przeprowadziło chociażby Google. Dotyczyło ono widoczności reklam, w którym wykazano m.in.:
- Średnia widoczność reklam bez względu na ich rozmiar, a które są umieszczone above the fold, wynosi 68%.
- Ta sama statystyka, dotycząca treści zamieszczanych below the fold, wyniosła zaledwie 40%.
Nieco inne badania przeprowadzone zostały przez Jakoba Nielsena, który wykorzystał w tym celu głównie eyetracking. W swoich badaniach nie skupił się na reklamach, ale ogólnie na treściach znajdujących się na stronie. Nie brano pod uwagę wyszukiwarek i ich stron, a jedynie faktyczne strony internetowe np. firm, organizacji itp. W ramach tych badań wykazano m.in.:
- Zainteresowanie użytkowników treściami umieszczonymi above the fold, jest o 102% większe, niż w przypadku treści below the fold.
- Aż 77% użytkowników, którzy otwierają strony internetowe, nie decyduje się na scrollowanie. Wynika z tego, że mają oni kontakt tylko z treściami umieszczonymi above the fold.
Różnice w badaniach wynikają przede wszystkim z tego, że Google sprawdzało widoczność reklam oraz jak wpływa na nią ich wielkość. Natomiast w przypadku badań Jakoba Nielsena, skupiono się na ogólnych treściach stron internetowych. To co przyciąga uwagę użytkowników i gdzie najczęściej patrzą w przypadku ich przeglądania.
Co jest ważne w przestrzeni above the fold?
Badania przeprowadzone na użytkownikach, wykazują to jak ważne jest poprawne zaprojektowanie przestrzeni above the fold. Skoro zdecydowana większość użytkowników skupia się tylko na tej części naszej strony, musimy rozważnie zagospodarować jej przestrzeń. Co jest ważne w przypadku above the fold?
- Miejsce – okazuje się, że nie mamy nieograniczonych możliwości ekspozycyjnych, pomimo że jest to nasza strona internetowa. Musimy więc skupić się na tym, co jest najważniejsze. Będzie to np. logo naszej firmy, menu strony, a także możesz wykorzystać swoje USP, czyli unique selling proposition.
- SEO – z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej, przestrzeń above the fold, również jest istotna. Skoro ta przestrzeń jest ważna dla użytkowników, to także i dla algorytmów wyszukiwarek. Musimy pamiętać, aby wykorzystać nagłówek H1 razem z ważnym dla nas słowem kluczowym, breadcrumbs itp.
- Estetyka – to już znacznie bardziej podstawowe pojęcie, ale nadal istotne. Odpowiednio stonowana i dopasowana kolorystyka, brak emanowania agresywnością, przyjazne elementy graficzne itp. Innymi słowy, wszystko co wpłynie na pozytywny odbiór treści przez użytkowników, ma kolosalne znaczenie.
Above the fold – słowem podsumowania
Przestrzeń above the fold można przyrównać do sytuacji z życia prywatnego. Idąc na spotkanie z osobą, której nie znamy, a chcemy na niej zrobić dobre wrażenie, zdecydujemy się m.in. na schludny i elegancki wygląd. Wszystko dlatego, że dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
Above the fold tym właśnie jest w świecie Internetu. Ma zrobić dobre pierwsze wrażenie na użytkownikach, ponieważ jest to nasza jedyna szansa, żeby zdecydowali się na dłuższy kontakt z naszą stroną i jej treściami. Jeśli się im nie spodoba – po prostu nas opuszczą. Dlatego odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni above the fold, jest tak ważne.
Źródła:
http://think.storage.googleapis.com/docs/the-importance-of-being-seen_study.pdf
https://www.nngroup.com/articles/page-fold-manifesto/
Dodaj komentarz