Umieszczając w witrynie internetowej treści trzeba pamiętać o jej właściwej optymalizacji. Ważną częścią, o której nie wolno zapominać jest struktura nagłówków H1-H6. Jej zadaniem jest informowanie internautów, jakie treści znajdują się w witrynie, a botom Google pokazuje, jakie są najważniejsze frazy i o czym jest dana podstrona. Sprawdźmy zatem w jaki sposób wykorzystać nagłówki HTML, żeby poprawić pozycję pozycjonowanych fraz w wyszukiwarce internetowej?
Spis treści:
Co to są nagłówki HTML?
Nagłówki HTML, czyli inaczej znaczniki nagłówkowe, header tags lub headlines znajdują się w treści strony i są oznaczone Literą H. Wyróżniamy sześć znaczników nagłówkowych: H1, H2, H3, H4, H5 i H6. Tak, jak wspominałem wcześniej rolą nagłówków w witrynie internetowej jest ułatwienie użytkownikom zapoznania się z treściami zamieszczonymi na stronie i gwarancja zachowania odpowiedniej struktury, dzięki czemu roboty Google w szybszy i prostszy sposób mogą dowiedzieć się, jaka jest zawartość serwisu, co jest niezbędne do prawidłowego zaindeksowania strony.
Czy kolejność nagłówków ma znaczenie?
Analizując różne witryny internetowe można dojść do jednego wniosku, a mianowicie, że nie ma jednego sposobu na poprawne wykorzystywanie nagłówków, jednakże niezwykle istotne jest zastosowanie odpowiedniej kolejności. Najistotniejszy w hierarchii jest nagłówek H1 i dopiero po nim w razie potrzeby ustalane są kolejne nagłówki od H2-H6. Wszystkie z nich mają typowy rozmiar czcionki, jednakże jeśli chcemy ją zmienić musimy pamiętać, że duży nagłówek jest ważniejszy aniżeli ten mniejszy. W związku z tym panuje zasada, że nie stosujemy małych nagłówków w sytuacji, gdy nie korzystamy z tych większych. Ich rozmieszczenie jest związane głównie z budową witryny i wszystkich znajdujących się na niej podstron. W sytuacji, gdy nie jest nam potrzebna większa ilość tagów, możemy umieścić tylko H1 i H2.
Do czego przydają się nagłówki?
Umieszczając tagi w treści witryny możemy je w prosty sposób zaznaczyć. To tak, jakbyśmy mieli przygotowaną publikację prasową i nadajemy jej odpowiedni tytuł i podtytuły. Stosując więcej nagłówków mamy szansę zwiększyć zainteresowanie odbiorcy poprzez poinformowanie go, w którym miejscu w artykule znajduje się poszukiwana przez niego treść. Identyczną funkcję pełnią znaczniki nagłówkowe H1 – H6, których zadaniem jest określić, jaki jest temat tej części artykułu. Dla internautów to duże ułatwienie, bo zastosowanie nagłówków w tekście pomaga w wygodnym wyszukiwaniu najważniejszych informacji, a także przydaje się, w sytuacji gdy czytelnik wraca do czytania tekstu po pewnym czasie, szybciej może znaleźć miejsce, w którym skończył poprzednio. Dużą zaletą stosowania nagłówków w dłużnych tekstach jest przede wszystkim to, że lepiej wyglądają w witrynie aniżeli bardzo obszerne treści bez żadnego podziału.
Jaki wpływ mają nagłówki na pozycjonowanie?
Wykorzystanie nagłówków umożliwia prosto i przede wszystkim naturalnie zamieścić w treści odpowiednie ilości fraz kluczowych, co jest niezwykle istotne dla pozycjonowania. Algorytmy Google klasyfikują content znajdujący się w witrynie, jako przydatny dla odbiorców i o wysokiej jakości. Słowa kluczowe ułatwiają ustalenie, jaki jest temat każdej strony, dzięki czemu pomagamy niejako klientom zaoszczędzić czas, bo od razu wiedzą gdzie co się znajduje.
Jakie są zasady optymalizacji nagłówków?
Aby efektywnie wykorzystać nagłówki w pozycjonowaniu strony, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad. Po pierwsze, każda podstrona powinna mieć tylko jeden nagłówek H1, który powinien zawierać główną frazę kluczową dotyczącą treści tej strony. Pozostałe nagłówki H2-H6 powinny być używane do podziału treści na sekcje i podsekcje, od najważniejszej do mniej istotnej. Po drugie, nagłówki powinny być zwięzłe, jasne i opisywać treść sekcji w sposób zwięzły i przekonujący. Po trzecie, warto używać słów kluczowych w nagłówkach, ale z umiarem, aby uniknąć nadmiernego keyword stuffingu, co może być negatywnie ocenione przez algorytmy wyszukiwarek.
Jak poprawić atrakcyjność nagłówków dla użytkowników?
Aby nagłówki były atrakcyjne dla użytkowników, warto zwrócić uwagę na ich formatowanie. Można stosować pogrubienie, kursywę, różne kolory lub rozmiary czcionek, aby wyróżnić nagłówki i zainteresować czytelników. Dobrze dobrane nagłówki mogą skutecznie zachęcić do przeczytania całej treści, dlatego warto poświęcić trochę czasu na ich odpowiednie przygotowanie. Dodatkowo, warto dbać o spójność stylu nagłówków na całej stronie, aby zachować czytelność i estetykę.
Jak unikać błędów w wykorzystywaniu nagłówków?
Podczas optymalizacji nagłówków warto unikać kilku często popełnianych błędów. Po pierwsze, nie należy pomijać nagłówka H1, ponieważ jest to główny nagłówek określający temat strony. Po drugie, nie należy nadużywać nagłówków niższego rzędu (H2-H6) ani umieszczać ich bezpośrednio po sobie, bez rozdzielenia treści. Po trzecie, należy unikać stosowania nadmiernie długich nagłówków, które mogą zniechęcić czytelników. Warto pamiętać o równowadze między zwięzłością a opisowością w nagłówkach.
Dodaj komentarz