VD » Blog » Marketing » Jak przygotować Infografikę? Przykłady i inspiracje

Jak przygotować Infografikę? Przykłady i inspiracje

16 listopada 2021 (aktualizacja: 16 listopada 2021) 6-8 min. czytania
tworzenie infografiki
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Obecnie coraz częściej można usłyszeć określenie, że żyjemy w czasach piktogramów. Przewaga treści graficznej, nad pisaną jest ogromna i przede wszystkim znosi pewne ograniczenia. Nie trzeba m.in. znać języku autora treści graficznej, aby zrozumieć przekaz. 

Co więcej, znacznie łatwiej jest nam zapamiętać jakiś obraz, niż ścianę tekstu. To wszystko sprawia, że infografika jest dzisiaj potężnym narzędziem na wielu płaszczyznach. Sprawdźmy, jak można ją przygotować i w jaki sposób wykorzystać.

Czym jest infografika?

Zacznijmy od początku… Mówiąc najprościej, infografika jest po prostu wizualnym przedstawieniem informacji. Chodzi o to, aby odbiorców nie zasypywać tonami znaków tekstowych, a spróbować zastąpić je ilustracją. Możemy w tym celu wykorzystać piktogramy, wykresy, dane statystyczne itp. 

Nie oznacza to jednak, że na infografice, nie może znajdować się tekst. Oczywiście, że może, jednak powinno to być przede wszystkim dobrze wyważone, a sama grafika powinna być bardzo istotna.

Charakterystyka infografiki

Aby wiedzieć, jak zrobić infografikę, zastanówmy się najpierw, co świadczy o jej atrakcyjności. W świecie gdzie mamy do czynienia z wszechobecnym szumem informacyjnym, szybkość i prostota informacji jest niezwykle istotna. Co więcej, informacje przez nas przygotowane muszą się wyróżniać od innych. Aby to uzyskać, możemy właśnie posłużyć się infografiką.

Nie jest także tajemnicą to, że po prostu łatwiej zapamiętujemy obraz niż tekst. Warto również wspomnieć, że zdecydowanie łatwiej jest się podzielić z kimś infografiką, niż jakąkolwiek inną treścią. Inną bardzo ważną cechą infografik jest po prostu fakt, że są one łatwe w odbiorze.

Jak zrobić infografikę?

Możecie się domyślić, że nie ma utartego konkretnego schematu, który pozwoli stworzyć najlepszą infografikę. Bardzo wiele zależy od poszczególnych zmiennych, które są niezwykle istotne. Na co więc warto zwracać uwagę przy tworzeniu infografik?

  • Grupa docelowa – przed wyborem tematu infografiki ustal jak największą ilość faktów dotyczących Twoich odbiorców. Inaczej będzie wyglądała infografika stworzona dla np. osób prowadzących własną firmę, a inaczej dla dzieci w szkole podstawowej.
  • Temat – musisz go skonkretyzować i ograniczyć. Infografika nie może być wielotematyczna, ponieważ stanie się zbyt zagmatwana dla odbiorców. Najlepiej jeśli patrząc na Twoją infografikę, ktoś kto jej nie zna, będzie umiał od razu określić jej temat. Ponadto sprecyzowanie tematu na samym początku jest ważne również, abyśmy mogli zebrać np. dane statystyczne, fakty itp.
  • Tekst – pamiętaj, że tworzysz infografikę, nie artykuł naukowy. Im mniej tekstu, tym łatwiej będzie można zapamiętać informacje – jeśli oczywiście będą przedstawione ciekawie, będą zachęcać do udostępniania. Tekst w przypadku infografiki jest tylko uzupełnieniem, nie głównym rdzeniem.
  • Niekonwencjonalność – spróbuj przedstawić informację w sposób nietypowy. Możesz w ciekawy sposób porównać ze sobą dane, połączyć temat z jakąś znaną osobą itp. Warto jednak w tym przypadku również znać umiar, nie można przesadzić z nietypowością bo będzie ona odstraszać, zamiast wyróżniać. 

Niekonwencjonalność nie oznacza jednak braku koncepcji. Warto jest wiedzieć w jaki sposób chcemy przedstawić informacje, czym się kierować itp.

Sposoby wykorzystania infografiki

Istnieje kilka typowych zastosowań  infografik, z którymi na pewno nie raz się spotkaliśmy. Przede wszystkim, możemy wyróżnić:

  • wizualizację danych – jest to w zasadzie najbardziej podstawowa i popularna forma infografiki. Przedstawiamy różnego rodzaju dane, np. statystyczne, jednak nie w oczywisty sposób, jakim są wykresy. W tym przypadku liczy się właśnie niekonwencjonalność.
  • Oś czasu – bardzo często można spotkać się z tego rodzaju infografikami, przy okazji targów edukacyjnych, wystaw muzealnych, w podręcznikach szkolnych itp. Przedstawia się w ten sposób dane chronologiczne uwzględniając upływ czasu.
  • Porównanie – z tego rodzaju infografiką można spotkać się bardzo często m.in. przy okazji kampanii wyborczych lub w świecie sportu. Przedstawia się np. dwie partie, dwóch sportowców, dwie firmy itd., a następnie wspomina się o ich cechach charakterystycznych. Odbiorcy w prosty sposób mogą zauważyć co cechuje dany podmiot.

Są to najbardziej podstawowe sposoby wykorzystania infografik w dzisiejszych czasach. Oprócz tego można również rozważyć przedstawienie różnych procesów, map, charakterystyk itp.

Gdzie wykonać infografikę?

Obecnie na rynku jest dostępnych bardzo dużo różnych programów i narzędzi, dzięki którym możemy wykonać infografiki. Warto wspomnieć, że nie trzeba być przy tym utalentowanym grafikiem (chociaż to na pewno nie zaszkodzi). 

W jakich narzędziach wykonanie infografiki nie powinno sprawiać trudności? Canva, Easel.ly, PiktoChart – na te pozycje warto zwrócić uwagę. Należy jednak wspomnieć, że większość programów posiada bezpłatne wersje oraz swoje płatne odpowiedniki. Nie oznacza to jednak, że nie będą wystarczające.

Podsumowanie

Żyjemy w czasach, gdzie obraz nabiera znaczącej przewagi nad słowem pisanym. Jest łatwiej odbierany przez odbiorców i w prosty sposób użytkownicy mogą się nim dzielić. Świadczy to o mocy infografiki, której poprawne zaprojektowanie powinno stanowić już pół sukcesu. To wszystko pokazuje, że w każdym przypadku warto jest przemyśleć zastosowanie infografiki, aby móc w lepszy sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *