Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / 5 wskazówek jak stworzyć strategię biznesową online


5 wskazówek jak stworzyć strategię biznesową online



4 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Aby nasz biznes mógł zacząć się rozwijać, musimy mieć przede wszystkim odpowiednio zaplanowaną strategię. Chociaż sam termin strategia biznesowa brzmi dość niepokojącego i jak coś bardzo wrażliwego, niekoniecznie musi tak być. Warto zatem przyjrzeć się temu, czym tak właściwie jest strategia biznesowa, jakie jest jej znaczenie w przypadku prowadzenia biznesu online, a także temu jak stworzyć strategię biznesową online. Zaczynajmy.

Czym jest strategia biznesowa?

Najprościej mówiąc, strategia biznesowa to polityka przedsiębiorstwa. Zawiera się w niej wszelkie najważniejsze dla jego podstaw aspekty, a w tym m.in. jakie są cele firmy, jakie działania należy podjąć, aby je zrealizować, a także to z jakich zasobów, narzędzi oraz środków musimy skorzystać, aby je osiągnąć. Strategia biznesowa będzie zatem obejmowała to w jaki sposób prowadzimy naszą działalność, jak się do tego przygotowujemy, często z wyszczególnieniem poszczególnych etapów lub działań.

Strategia biznesowa będzie zawierała takie aspekty jak ustalanie celów przedsiębiorstwa, jego misji oraz wizji. Sposoby na dotarcie do grupy odbiorców, a także to w jaki sposób zamierzamy ich zatrzymać, a także sposoby zarządzania posiadanymi przez nas zasobami teraz lub w przyszłości. To wszystko będzie miało ogromny wpływ na to jak będzie funkcjonować nasza firma.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Dlaczego strategia biznesowa online jest ważna?

Wiesz już czym jest strategia biznesowa, teraz zastanów się przez chwilę, po co Ci to wszystko jest potrzebne? Przede wszystkim, jeśli będziesz miał opracowaną strategię biznesową to będziesz:

  • Wiedział co masz robić – jest to jedna z najważniejszych i najprostszych motywacji do stworzenia strategii biznesowej, szczególnie w przypadku działalności internetowej. Przede wszystkim w Internecie jest bardzo dużo różnych rozpraszaczy, coś może Ci się w wolnej chwili spodobać i od razu ruszysz do realizacji tego pomysłu, bez wcześniejszego przygotowania. Nie jest to najlepszy pomysł. Posiadając strategię biznesową będziesz wiedział w jakim kierunku podążasz i dlaczego to robisz.
  • Miał otwartą głowę na pomysły – strategia biznesowa nie jest czymś, co wykonasz na całe życie. Najlepiej opracowywać ją cyklicznie, w taki sposób, abyś mógł stwierdzić jakie są efekty Twoich działań, co się udało, a co należy poprawić. Co kilka miesięcy opracowując nową strategię biznesową, będziesz miał okazję do wprowadzenia nowych mechanizmów, które przykuły Twoją uwagę, jednak wcześniej gruntownie to przeanalizujesz. To ogromny plus tworzenia strategii biznesowej.
  • Odpowiednia motywacja – jeśli stale będziesz wyznaczał sobie nowe cele i opracowywał nową strategię biznesową to bez problemu dostrzeżesz efekty swoich działań. To bardzo ważny czynnik motywujący do działania.
Przeczytaj również  Wykorzystywanie języka korzyści w sprzedaży internetowej

Jak stworzyć strategię biznesową online?

Teraz warto przejść do meritum, czyli temu jak stworzyć strategię biznesową na potrzeby działalności internetowej. Przede wszystkim możemy wykorzystać w tym celu tzw. Business Model Canvas, czyli szablony modelu biznesowego. Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z tworzeniem strategii biznesowej, może być to przydatna rzecz. Poza tym, należy zaznaczyć, że trudno szukać jednej, idealnej drogi do stworzenia strategii biznesowej. Można za to wykonać kilka ważnych rzeczy:

  • Cele – w kontekście wyznaczania celów dla Twojego biznesu, może być pomocna koncepcja SMART. Działając z nią, będziesz miał przede wszystkim pewność, że Twoje cele będą realne i osiągalne.
  • Wyniki biznesowe – przy tworzeniu strategii, jeśli już prowadzisz swoją działalność, warto wziąć pod uwagę osiągane przez firmę wyniki. Bazując na wybranym przedziale czasu, będzie to najlepsza podkładka, pod całą analizę.
  • Możliwości przedsiębiorstwa – musisz je realnie ocenić i jasno określić. Zrób to dla celów inwestycyjnych, a także pod kątem rozwoju przedsiębiorstwa. Musisz zbadać swoją sytuację, to jak klienci reagują na Twój produkt/usługę, czy na rynku jest jakiś obszar, którego nie zagospodarowała Twoja firma, a którym warto się zainteresować itp.
  • Marketing – na potrzeby strategii biznesowej i w zależności od wcześniejszych punktów, powinieneś opracować również odpowiedni plan i budżet marketingowy. Pamiętaj określić problem całościowo, nie tylko dla poszczególnego produktu czy usługi. W przypadku działalności online, kluczowe będą wszelkie czynności związane z pozycjonowaniem stron internetowych.
  • Oczekiwane wyniki – Internet to miejsce, w którym bardzo łatwo jest określić to, czego oczekujesz od swoich działań, a jeszcze łatwiej jest to sprawdzić. Narzędzi analitycznych nie brakuje, a jednym z najpopularniejszych wyborów będzie np. Google Analytics
Przeczytaj również  Owned media w marketingu - czym są?

Jeśli odpowiednio podejdziesz do opracowania własnej strategii biznesowej online, na pewno zobaczysz efekty swoich działań. Pamiętaj jednak, że absolutną podstawą w działalności Internetowej, jest odpowiednia optymalizacja Twojej strony pod kątem SEO oraz pozycjonowanie strony. To zapewni Ci widoczność, a bez niej, nie będziesz mógł osiągać zamierzonych celów.

Strategia biznesowa online – kilka słów na koniec

Strategia biznesowa powinna być bardzo ważnym elementem w każdym przedsiębiorstwie, szczególnie w przypadku działalności online. Najprościej mówiąc strategia biznesowa online to dokument, który określa wszystkie najważniejsze aspekty przeprowadzanych przez firmę działań w danym okresie. Dzięki niej wiemy konkretnie, co w danym momencie musimy robić i na czym nam zależy. 

Pozwala to skupić się na realizacji zaplanowanych celów, a ciekawe pomysły i koncepcje, z którymi zetkniemy się w międzyczasie, będziemy mogli odłożyć na później, aby wdrożyć je, gdy będziemy na to naprawdę gotowi. A co jest najważniejsze? Odpowiednio to przemyślimy i uwzględnimy w strategii biznesowej online na kolejny okres.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "5 wskazówek jak stworzyć strategię biznesową online"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.