Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / S.M.A.R.T. – czyli jak formułować cele


S.M.A.R.T. – czyli jak formułować cele



10 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Formułowanie celów, szczególnie w biznesie, jest bardzo istotną integralną częścią działalności (nie tylko marketingowej). Wystarczy powiedzieć, że wyznaczanie celów pozytywnie wpływa na rozwój oraz motywację, nie tylko pracowników, ale także samego siebie. Dlatego tak ważne jest, aby wyznaczane przez Ciebie cele, były po prostu dobre. Z pomocną ręką przychodzi metoda SMART.

Czym jest SMART?

S.M.A.R.T. – to akronim od angielskich słów specific, measurable, achievable, relevant oraz time-bound, a w dosłownym tłumaczeniu SMART to po prostu “sprytny”. Jest to koncepcja dotycząca tego, jak formułować cele, która wyznacza cechy charakterystyczne do poprawnego ich skonstruowania.

Po co korzystać z metody SMART?

Każdemu zależy na stałym rozwoju, samorealizacji, zadowoleniu z osiąganych wyników itp. Koncepcja formułowania celów SMART, może w tym wszystkim pomóc. Dzięki jej zastosowaniu, będziesz prawidłowo wyznaczał cele oraz zwiększysz szansę na ich osiągnięcie. Jeśli będziesz opierał się na założeniach metody SMART, będziesz tworzył środowisko, gdzie osiąganie celów jest przede wszystkim satysfakcjonujące dla wszystkich.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Założenia koncepcji SMART

Metoda SMART to zbiór pięciu wytycznych, które są cechami niezbędnymi dla każdego celu. Wyróżniono:

  • Specific – sprecyzowany
Przeczytaj również  Pomysły na promocję lokalnych, małych firm w internecie

Przy formułowaniu celów, musisz unikać ogólników. Zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej, niestety cele często są zbyt ogólne co utrudnia ich realizację. Dobrze sformułowany cel nie może brzmieć “Zrobię formę na lato”, ponieważ jest zbyt płynny. Dlaczego? Nawet nie określiliśmy, na które lato i jaką formę. Warto posiłkować się trzema pytaniami: 

  • Co chcę osiągnąć?
  • Po co mam to osiągnąć?
  • Jak chcę to zrobić?

Odpowiadając na te pytania, należy posługiwać się konkretami. Nie mów swojemu zespołowi, że musimy zminimalizować straty, a powiedz, że straty nie mogą przekroczyć np. 0.5% zysków. Wygląda bardziej konkretnie?

  • Measurable – mierzalny

Wyznaczając cele zadbaj o to, abyś mógł na bieżąco je weryfikować. Będziesz w ten sposób mógł np. korygować działania firmy lub ogłosić wcześniej, że cel został osiągnięty. Jeśli wyznaczysz cel swojemu zespołowi, możesz rozważyć bieżące monitorowanie celu także przez swoich pracowników, np. jeśli wyznaczysz cel na okres kwartału, możesz komunikować zespołowi jakie czynicie postępy co dwa tygodnie. Będzie to im dawało jasny sygnał, że np. idą w dobrym kierunku, czy też należy nad czymś jeszcze popracować.

  • Achievable – osiągalny

Aby zrozumieć ten cel, odpowiedz sobie na jedno ważne pytanie – po co tworzyć cel, którego nie da się osiągnąć? Można zastosować pewną grę słów i powiedzieć – mija się to z celem. Mocno skrajny przypadek może być taki, że komunikujesz zespołowi, żeby stworzyli prototyp protezy ręki, a pracujesz w branży gastronomicznej. Lepiej zrobisz, jeśli dokładnie przeanalizujesz sytuację i wiedząc, że np. sprzedaż określonego produktu spadła, możesz wyznaczyć cel, zwiększenia ilości sprzedanych owoców podczas każdego dnia, najpierw o liczbę, która pozwoli powrócić do wcześniejszego poziomu sprzedaży. Jest to bardziej osiągalne?

  • Relevant – istotny
Przeczytaj również  Reklama dla dewelopera [Wskazówki]

Dobry cel to taki, który jest istotny. Z tym nie da się polemizować. Jednak bardzo ważne jest to, żeby nie był relewantny tylko dla firmy lub Ciebie, ale także dla osoby, która będzie miała za zadanie go zrealizować. Tylko wtedy, będzie mogła naprawdę zaangażować się w osiągnięcie tego celu. W formułowaniu celu postaraj się, aby był on rozwojowy, oznaczał pewien krok naprzód.

  • Time-bound – określony w czasie

Poprawnie sformułowany cel wg koncepcji SMART, musi posiadać określony deadline. Cele możesz określać, na dzień, tydzień, miesiąc, kwartał, półrocze, rok itp. To jaki zakres czasu dasz do realizacji celu, zależy od jego specyfiki, ale same ramy czasowe są niezwykle istotne. W ten sposób nie tylko działasz motywująco dla siebie lub zespołu, ale także masz okazję ustalić konkretne etapy działania.

Podsumowanie

Koncepcja SMART, jest doskonałym narzędziem do formułowania celów. Można ją stosować zarówno na potrzeby działań biznesowych, jak i w życiu prywatnym. Najważniejsze jest, aby zdawać sobie sprawę jak formułowanie celów w sposób prawidłowy, może przełożyć się na osiągane przez nas wyniki. Z tego powodu metoda SMART, zyskała wielkie grono entuzjastów i jest wykorzystywana w wielu organizacjach.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Koncepcja SMART - Cele i Metoda S.M.A.R.T."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.