Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jakie są rodzaje reklam?


Jakie są rodzaje reklam?



10 maja 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Różnego rodzaju reklamy są z nami na każdym kroku. Bez względu na to, czy przeglądamy coś w internecie, jedziemy komunikacją zbiorową, czy też samochodem, spacerujemy lub idziemy do kina, czy też restauracji. Wszędzie możemy spotkać się z różnego rodzaju reklamami. Chociaż obecnie jest to bardzo częste zjawisko, warto przyjrzeć się kilku popularnym rodzajom reklam, aby wiedzieć która z nich, jakie cechy charakterystyczne posiada. Tym samym, rozeznać się w korzyściach, jakie wynikają ze zdecydowania się na konkretny rodzaj reklamy.

Problem z podziałem reklam – jak można je klasyfikować?

Jedną z podstawowych kwestii jest to, że ciężko jednoznacznie i bez żadnych wątpliwości przedstawić jeden, uniwersalny podział reklam, jakie można obserwować w otaczającym nas świecie.

Wynika to z faktu, że żaden z podziałów nie byłby wystarczająco dobry oraz pełny, a wrzucanie bardzo skrajnych rodzajów komunikatów reklamowych do jednej kategorii byłby dość sporym nadużyciem lub niedociągnięciem. Z tego powodu, warto przywołać kilka różnych czynników z uwagi na które można wyszczególnić różne typy reklam:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Miejsce występowania – można tutaj wskazywać takiego rodzaju formy jak: reklama internetowa, bilbordy, reklama telewizyjna, radiowa, prasowa itp. Z tym, że wskazanie reklamy internetowej, jako wszystkich komunikatów tego rodzaju występujących w internecie jest właśnie jednym ze sporych nadużyć. Występują jej przeróżne formy i może być ona bardzo zróżnicowana m.in. także pod kątem miejsca występowania.
  • Charakter oraz cel reklamy – chociaż reklama kojarzy się głównie z działalnością komercyjną, to nie można zapominać o tym, że nie wszystkie tego rodzaju komunikaty mają za zadanie przynieść korzyści finansowe (bezpośrednie) reklamodawcy. Z tego tytułu można wyróżnić m.in. reklamy komercyjne oraz reklamy społeczne, które będą poruszały tematy ważne i trudne, aby np. edukować odbiorców oraz uświadamiać ich w imię wyższego, szczytnego celu.
  • Grupa odbiorców – w tym przypadku podział reklam może być najbardziej trafny. Reklamy często są przyporządkowywane nie tylko tematycznie, ale także na podstawie tego, do jakich grup odbiorców są one kierowane. W ten sposób, można wyróżniać reklamy np. dla konkretnych grup wiekowych – dzieci, młodzieży, dorosłych, osób w podeszłym wieku itp.
Przeczytaj również  Internet rzeczy w marketingu - Internet of Things = IoT

Reklama internetowa jako najbardziej zróżnicowany rodzaj reklamy

Bez wątpienia Internet przyniósł wiele zmian, m.in. w dziedzinie reklamy i marketingu. Co ciekawe, chociaż możliwości reklamowe funkcjonują najkrócej w tym medium, to właśnie w internecie rozwinęło się prawdopodobnie najwięcej rodzajów różnego rodzaju reklam, które także można kategoryzować pod kątem różnych czynników.

Warto zatem przyjrzeć się jednym z najbardziej podstawowych rodzajów reklam internetowych, które często mogą być dzielone jeszcze głębiej z uwagi na specyfikę konkretnych narzędzi itp. Zatem o jakich reklamach internetowych warto wspomnieć?

Reklamy w wyszukiwarkach

Google, Bing, Yahoo i wiele więcej. Obecnie każda większa wyszukiwarka posiada także własny system reklamowy, chociaż najbardziej znany jest Google Ads. Co więcej, reklamą w wyszukiwarkach szczególnego rodzaju, można nazwać pozycjonowanie stron internetowych. Za jego sprawą konkretne strony mogą znajdować się na widocznych miejscach w wyszukiwarkach, a tym samym zyskiwać więcej przestrzeni reklamowej, a także lepsze miejsca reklamowe.

Reklamy w mediach społecznościowych

Media społecznościowe z uwagi na swoją popularność cały czas się rozrastają, udoskonalają, rozwijają itp. Doszło do sytuacji, w której większość popularnych portali społecznościowych posiada własne systemy reklamowe, takie jak Facebook Ads, na których mogą reklamować się użytkownicy posiadający własne strony (w przypadku Facebooka). Jednak warto wspomnieć o tym, że dużym zainteresowaniem cieszą się także reklamy na Instagramie, czy TikToku.

Przeczytaj również  Real Time Marketing – na czym polega?

Reklamy bannerowe

Ten rodzaj reklam może wyświetlać się w wielu różnych miejscach w internecie, na przeróżnych stronach itp. Wszystko za pośrednictwem przynależności do różnych sieci reklamowych, z których najpopularniejszą jest ta od Google. Jeśli dany portal do niej należy, a reklama będzie zoptymalizowana pod kątem czytelników/użytkowników danego portalu, to dany przekaz zostanie tam wyświetlony w jednej z wielu dostępnych form. Mogą to być bannery na górze storny, po bokach, na dole, w stopce i nagłówku, wyświetlać się jako okienko pop-up i wiele, wiele innych, różnych odmian tego rodzaju reklamy internetowej.

Newsletter (e-mail marketing)

Wciąż dużą popularnością cieszą się reklamy mailowe, których również można wyróżnić kilka rodzajów. Jednym z najpopularniejszych narzędzi e-mail marketingu jest newsletter, którego wykorzystuje bardzo wiele firm, zachęcając do niego np. rabatem na produkty firmy itp. Co ciekawe, wiele osób ceni ten rodzaj reklamy i uważa za jeden z najbardziej skutecznych, warto przy tym wspomnieć np. o cold mailingu, czyli fakcie, że aby uzyskać wysoką skuteczność, kampania e-mail marketingowa musi być odpowiednio przygotowana.

Podsumowanie

Rynek reklamy jest dość mocno zróżnicowany, a przedstawiony podział jest jednym z możliwych, a nie jedynym. Warto chociażby wspomnieć także o artykułach sponsorowanych, które także można uznać za rodzaj reklamy internetowej. Pozwala to zobrazować zróżnicowanie reklamy samej w sobie oraz fakt, jak bardzo rozwinęła się i dalej to robi reklama internetowa. Warto na pewno śledzić w następnych latach branżę reklamową, aby zobaczyć co jeszcze nowego będzie miała do zaoferowania reklamodawcom.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jakie są rodzaje reklam? [Reklama Internetowa]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *