Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Model biznesowy – co to jest?


Model biznesowy – co to jest?



8 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Być może nie zdawaliście sobie sprawy, ale każda firma posiada model biznesowy. Co istotne, nie musi on fizycznie powstać, żeby faktycznie istniał. Każde przedsiębiorstwo, organizacja itp. opierają swoje działania na jakimś modelu biznesowym. Ciekawe jest to, że nie musi być on ściśle sprecyzowany w określonym dokumencie. W takim razie, czym właściwie jest model biznesowy?

Czym jest model biznesowy?

Model biznesowy to pojęcie, które można definiować na różne sposoby, jednak posiada jedną wspólną cechę – długofalowość, która przejawia się wobec chęci podniesienia zysków w organizacji. W najprostszym ujęciu – jest to po prostu sposób przedsiębiorstwa na sprzedaż swoich produktów lub usług.

Istotne w tym wszystkim jest to, aby był to dość oryginalny pomysł, a przynajmniej żeby posiadał pewne wyróżniające go cechy. Gdzie ich można szukać? W przypadku modelu biznesowego należy brać pod uwagę m.in. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • cele przedsiębiorstwa, 
  • źródła finansowania, 
  • technologie i narzędzia wykorzystywane w firmie.

Aby zrozumieć lepiej istotę modelu biznesowego, można go przedstawić również jako po prostu rzecz, która wyjaśnia funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jeśli tak przedstawimy sprawę, wyraźnie widać to, że faktycznie każda firma w mniej lub bardziej oczywisty sposób, posiada własny model biznesowy.

Przeczytaj również  Co to jest Crowdsourcing?

Co wpływa na modele biznesowe?

Model przede wszystkim powinien być tak dopasowany, aby umożliwiał najbardziej efektywne działania w konkretnym przedsiębiorstwie. Niestety, ale skuteczne modele są bardzo szybko przechwytywane przez konkurencje. Dlatego tak istotna w modelu biznesowym jest jego oryginalność. Jakie czynniki zatem wpływają na jego kreację?

  • Konkurencja – kto oprócz Ciebie funkcjonuje na rynku i jaką przewagę posiadasz nad innymi.
  • Strategia rynkowa – w jaki sposób przyciągniesz do siebie klientów.
  • Otoczenie rynkowe – na jakim rynku będziesz działał i jaka jest jego wielkość.
  • Organizacja – jaką strukturę organizacyjną posiadasz oraz jakie cechy muszą posiadać liderzy w firmie.

Dlaczego model biznesowy jest ważny?

Powiedzieliśmy, że w zasadzie każda firma posiada jakiś swój model biznesowy. Jednak dlaczego ważne jest, aby był on dokładnie opracowany? Przede wszystkim z uwagi na pewną klasyfikację informacji dotyczących naszych produktów. Model biznesowy będzie też mógł być wykorzystywany w rozmowach z potencjalnymi kontrahentami, gdzie nie będziesz tracił czasu na wyjaśnienie wszystkich kwestii typu komu i jak sprzedajesz itp. 

Inną sprawą są start-upy. W ich przypadku, jeśli projekt dotyczy pewnego innowacyjnego produktu, to model biznesowy jest wymagany i zostaje poddany on procesowi weryfikacji. Start-upy często posiadają modele biznesowe oparte na teorii i pewnym wyobrażeniu twórców, nie mają jednak dużego przełożenia w rzeczywistości.

Co powinien zawierać model biznesowy?

Jeśli już zdecydowałeś się na utworzenie własnego modelu biznesowego, to warto uwzględnić kilka najważniejszych kwestii, których nie może w nim zabraknąć:

  • Persony – w pewnym sensie przechodzisz przez początkowy etap ich tworzenia. Musisz zastanowić się, jaka jest Twoja grupa docelowa – czego oczekuje, potrzebuje, szuka itp. 
  • Oferta – w modelu biznesowym powinno to odpowiednio dobrze wybrzmieć. To co oferujesz swoim odbiorcą musi być szczegółowo przedstawione, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.
  • Metody działania – robisz to na przyszłość. Spróbuj przewidzieć jakich narzędzi, procesów, koncepcji, technologii, orientacji będziesz używał aby dostarczyć Twój produkt klientowi. 
  • Sytuacja finansowa – innymi słowy struktura kosztów. Aby nie było wątpliwości spróbuj wyjaśnić, dlaczego Twoi przyszli odbiorcy, będą mogli chcieć zapłacić za Twój produkt.
Przeczytaj również  Cross-selling i up-selling - zwiększenie wartości klienta LTV

Oczywiście istnieją również inne elementy, które model biznesowy powinien zawierać, jak chociażby warunki wdrożenia modelu biznesowego, firmy partnerskie i elementy z nimi związane oraz wiele innych. Jednak wymienione tutaj są najbardziej podstawowymi i wypełniając je, na pewno zdasz sobie sprawę w trakcie, co jest jeszcze istotne dla Twojego modelu biznesowego.

Podsumowanie

Model biznesowy to w pewnym sensie strategia działań sprzedażowych przedsiębiorstwa. Jednak takie ujęcie jest po prostu pewnym spłyceniem. Model biznesowy powinien zawierać i odpowiadać na wiele kwestii począwszy od informacji o Twoim produkcie, przez grupę docelową, a kończąc na sprawach finansowych. Jest to swego rodzaju księga, która zawiera informacje dotyczące Twojej działalności. Dlatego tak ważne jest, aby była ona odpowiednio dopracowana.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Model biznesowy - co to jest i co powinien zawierać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.