Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Co to jest PWA (Progressive Web App)


Co to jest PWA (Progressive Web App)



10 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Coraz większy udział na wielu rynkach urządzeń mobilnych sprawia, że część rynkowych rozwiązań jest przekształcana w myśl zasady mobile-first. Aby spełniać zasady User Experience, a także być wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, klasyczne strony internetowe również muszą być przyjazne urządzeniom mobilnym. Właśnie m.in. z tego względu ciągle rośnie zainteresowanie aplikacjami PWA. Czym one są i dlaczego jest ich coraz więcej?

Czym jest aplikacja PWA?

PWA to skrót od Progressive Web Application, co w języku polskim oznacza “progresywna aplikacja internetowa”. Jest to rodzaj aplikacji internetowej, która jest uruchamiana jak zwykła strona internetowa. Jednak jej głównym założeniem jest to, żeby stwarzać wrażenie, że działa ona jak natywna aplikacja mobilna, czyli jak aplikacja stworzona na dedykowaną platformę mobilną np. Android lub iOS.

Aplikacja PWA wyróżnia się tym, że po pierwszym wejściu użytkownika w taką aplikację, jej dane są zapisywane w pamięci wewnętrznej urządzenia. Dzięki temu, gdy użytkownik decyduje się wrócić do tej aplikacji po jakimś czasie, jest to możliwe również bez dostępu do Internetu. To największa przewaga aplikacji PWA wobec klasycznych stron internetowych.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Czym wyróżnia się aplikacja PWA?

Aplikacja PWA oprócz podstawowej różnicy względem klasycznych stron internetowych, będzie posiadała kilka cech charakterystycznych, które pozwolą nam na określenie, czy jest to aplikacja PWA, czy też nie. Na co powinniśmy zwracać uwagę?

  • Bezpieczeństwo – aplikacje PWA będa zabezpieczone protokołami TLS. Jest to ewolucja protokołu SSL, który będzie miał zastosowanie w przypadku aplikacji internetowych. Umożliwia on bezpieczeństwo danych przesyłanych pomiędzy aplikacjami.
  • Responsywność – aplikacja PWA jest tworzona z myślą o urządzeniach mobilnych. Będzie więc w pełni responsywna, czyli bezproblemowo będzie działała i wyświetlała się zarówno na laptopach, monitorach komputerowych, tabletach oraz smartfonach.
  • Powiadomienia typu push – aplikacja PWA będzie wykorzystywała powiadomienia push. Są to komunikaty, które użytkownicy widzą z poziomu systemu urządzeń mobilnych. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia e-commerce.
  • “Instalacja” – aplikacje PWA będą miały możliwość zapisania ich na ekranie urządzenia. Oznacza to, że użytkownik będzie widział jej ikonkę, jednak nie będzie musiał jej instalować ze sklepów z aplikacjami.
  • Aktualność – PWA wyróżnia się tym, że są one automatycznie aktualizowane. Oznacza to, że użytkownicy nie będą musieli tego robić z poziomu sklepów z aplikacjami, a sam proces nie będzie dla nich widoczny.
Przeczytaj również  Ahrefs - opis narzędzia SEO - co to jest i jak działa?

Są to najbardziej istotne cechy aplikacji PWA, które pozwalają je rozróżnić od typowych aplikacji mobilnych oraz stron internetowych. Będą one także wyróżniać się szybkością, wspomnianą już działalnością w trybie offline, szybkim czasem reagowania na interakcje użytkowników itp.

Jak wygląda instalacja aplikacji PWA?

Jeśli dana strona jest typem PWA, wyświetli się użytkownikowi komunikat o możliwości dodania aplikacji do ekranu głównego. Jeśli zdecydujemy się na zaakceptowanie komunikatu, na ekranie głównym naszego urządzenia mobilnego zostanie dodany pewnego rodzaju “skrót”. Będzie on wyglądał jak ikona innych aplikacji, a uruchamiając go, będzie wyświetlała się właśnie strona w domyślnej przeglądarce urządzenia.

Czym różni się aplikacja typu PWA od klasycznej aplikacji mobilnej?

Na zakończenie warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy aplikacjami PWA oraz tzw. natywnych aplikacji mobilnych. Chociaż z poziomu użytkownika i jego ekranu głównego aplikacje wyglądają w ten sposób, to istnieją różnice, które warto zauważyć. Część z nich zdążyła już wybrzmieć, jednak ważne jest, aby rozróżniać te dwa terminy:

  • Instalacja – jest to pierwsza różnica. Natywna aplikacja mobilna będzie instalowana ze sklepów z aplikacjami, co wiąże się z zaakceptowaniem regulaminu, opcjonalną opłatą itp. W przypadku aplikacji PWA, instalacja następuje natychmiastowo.
  • Aktualizacja – PWA wykorzystuje mechanizm Service Worker do przeprowadzania automatycznej aktualizacji. Natywne aplikacje mobilne muszą być aktualizowane za pośrednictwem sklepów typu Sklep Google Play lub App Store.
  • Pobieranie – chociaż dana witryna internetowa, która jest PWA zapisuje dane w pamięci urządzenia, to dzieje się to w sposób niezauważalny dla użytkownika. Klasyczne aplikacje mobilne trzeba po prostu pobrać w dosłownym tego słowa znaczeniu.
Przeczytaj również  Czym jest skracanie linków i czy warto to uwzględnić w pozycjonowaniu stron?

Podsumowanie

Aplikacje typu PWA to tzw. progresywne aplikacje internetowe. Polegają one na tym, że dla użytkowników wyświetlają się tak jak klasyczna strona internetowa, jednak sposób działania jest podobny do tego, który znamy z natywnych aplikacji mobilnych. Jest to swego rodzaju połączenie stron internetowych z aplikacjami mobilnymi, które mimo wszystko można od siebie łatwo rozróżnić.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest PWA (Progressive Web App) i czym się wyróżnia?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *