Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Personalizacja w email marketingu


Personalizacja w email marketingu



27 listopada 2021 (Zaktualizowano: 13 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

O tym jak istotna jest personalizacja w ogóle, przekonywaliśmy wielokrotnie na naszym blogu. Dane dotyczące naszych odbiorców są oczywiście niezwykle istotne w tym kontekście. Już podanie przez klienta imienia i nazwiska, może być dla nas prawdziwą żyłą złota i możliwością, aby dowiedzieć się po prostu jeszcze więcej. Dlatego warto zastanowić się przez chwilę i pochylić nad personalizacją w email marketingu, ponieważ jest to bardzo szeroki temat.

Jak wygląda personalizacja w email marketingu?

Przede wszystkim, trzeba się wczuć w rolę odbiorcy, który ma otrzymać naszego maila. Jeśli już ktoś wyraża zgodę na otrzymywanie ofert na swój adres mailowy, prawdopodobnie będzie chciał otrzymywać przydatne dla niego informacje. Czym one mogą być w naszym przypadku? Mail może dotyczyć zbliżających się obniżek cen lub specjalnej oferty przygotowanej dla naszego klienta.

Personalizacja w ogóle polega na dopasowaniu konkretnej rzeczy, pod danego odbiorcę. W przypadku email marketingu, tą rzeczą będzie nasz komunikat zawarty w wiadomości. Będzie to możliwe właśnie na podstawie zebranych przez nas danych, przy np. zakładaniu konta, zapisywaniu się na newsletter, składaniu zamówień przez klientów itp.

Warto zaznaczyć, że personalizacja naszych komunikatów mailowych nie będzie kosztownym przedsięwzięciem, ani nie zajmie nam dużo czasu, a co ciekawe, może przynieść realne korzyści. Przede wszystkim jeśli odbiorca chce otrzymywać od nas komunikaty, to jeśli będą one spersonalizowane to go zainteresują, a następnie mogą skłonić do działania (np. złożenia zamówienia w naszym e-sklepie).

Co oznacza personalizacja w email marketingu?

Warto podać konkretne sposoby, jakie stosowane są przez firmy z całego świata. Są to najbardziej podstawowe formy personalizacji, które będą polegały przede wszystkim na bezpośrednim zwrocie do adresata, co samo w sobie nie jest niczym trudnym, prawda? Jak w takim razie możemy to zrobić?

Zwrot do adresata po imieniu

Tutaj oczywiście mogą być różne sposoby w zależności od tego, jakie informacje dotyczące naszych odbiorców posiadamy. Najczęściej będzie to właśnie imię, jednak równie dobrze możesz wykorzystać nick swojego odbiorcy. 

Zwrot do odbiorcy może być tylko z poziomu przywitania, np. “Dzień dobry, Aniu”. Jednak możemy pójść o krok dalej i stosować także zwroty do adresata w treści naszej wiadomości, nabierze to wtedy zupełnie innego poziomu bliskości i nasz odbiorca będzie się czuł bardziej zaopiekowany.

Ujawnij nadawcę

Dobrą praktyką w personalizacji email marketingu jest również nieco odmienne podejście, niż rozumienie jej w klasycznym ujęciu. Warto zadbać o to, aby nasi odbiorcy wiedzieli “z kim rozmawiają”.

Dobrze jeśli będzie to np. imię i nazwisko faktycznego pracownika, o którym bardziej dociekliwi klienci będą mogli się nieco dowiedzieć. Jednak nie musi to wcale być realna postać. Jednym z przykładów może być praktyka stosowana przez przewoźnika Bolt. Jeśli korzystamy z usług firmy, otrzymujemy wiadomości e-mail od “Kasi z Bolta” z przypomnieniem o wykorzystaniu rabatów itp.

Wykorzystuj dane odbiorców

Warto przedstawić to na konkretnym przykładzie i bardziej szczegółowo omówić. Twoi odbiorcy na każdym kroku mogą na dobrą sprawę dostarczyć Ci przydatnych informacji, które później będziesz mógł wykorzystać w personalizacji kampanii email marketingowych. Najprościej będzie to przedstawić na przykładzie branży e-commerce.

Prowadząc własny sklep internetowy na pewno posiadasz informacje na temat ostatnich zamówień swoich klientów lub wgląd w to, co dany użytkownik ostatnio przeglądał z Twojego asortymentu. Dlaczego tego nie wykorzystać? 

Wyślij w mailu przypomnienie o porzuconym koszyku (czyli skompletowanym, ale nie zamówionym), przedstaw podobne produkty do tych, które były ostatnio przeglądane, przypomnij o nich lub wysyłaj informacje dotyczące promocji, która obejmuje właśnie interesujące Twojego odbiorcę produkty. Sposobów jest mnóstwo i aż żal z nich nie skorzystać.

Podsumowanie

Personalizacja w email marketingu jest kluczem do sukcesu. W dzisiejszych czasach odbiorcy otrzymują tak wiele wiadomości, że każdy element wyróżniający Twojego maila od innych, jest na wagę złota. Personalizacja jest właśnie czymś co m.in. ma odróżniać komunikację Twojej firmy od innych. Wbrew pozorom, pomimo że znaczenie personalizacji jest bardzo duże, to nie wszyscy się na nią decydują. Warto jednak przytoczyć firmy, które to robią, a które zdecydowanie odniosły sukces na rynku, np. Amazon, Ikea, Allegro. Skoro u nich to działa, to dlaczego ma nie działać u Ciebie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.