VD » Blog » Marketing » Omnichannel marketing – co to jest?

Omnichannel marketing – co to jest?

22 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
omnichannel marketing - co to jest
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Wobec dynamicznego rozwoju branży e-commerce, wiele osób zaczęło uważać, że sklepy stacjonarne odejdą do lamusa. Jednak nic bardziej mylnego. Okazuje się, że konsumenci bardzo cenią sobie nadal tradycyjne formy zakupów. Dlatego najlepiej jest, jeśli prowadzisz swoje działania zarówno stacjonarnie, jak i w Internecie – tutaj właśnie wchodzi do gry omnichannel marketing.

Czym jest omnichannel marketing?

Omnichannel marketing, posiada pewną cechę wspólną multichannel marketingiem. W tym wypadku również będziemy stawiać na wielokanałowość naszej komunikacji z klientem. Z tym, że multichannel marketing ogranicza się do Internetu. W omnichannel marketingu naszą komunikację będziemy podtrzymywać nawet wtedy, gdy klient będzie już offline. Można powiedzieć, że będzie to pewien zbiór wszystkich naszych działań komunikacyjno-promocyjnych.

Przykłady jak to działa? Klient w Twoim sklepie internetowym, może skompletować zamówienie, ale opłaci je i odbierze w punkcie stacjonarnym firmy. Świetnym przykładem może być także aplikacja, która będzie umożliwiać odbiorcom kompletowanie koszyka np. w kolejce do lekarza przy użyciu smartfona, a gdy wrócą do domu, koszyk już będzie czekał na nich na laptopie i będą mogli sfinalizować transakcję. 

Gdzie jest wykorzystywana strategia omnichannel?

Strategia sprzedażowa omnichannel, jak można się domyślać, jest wykorzystywana w bardzo wielu środowiskach. Przykładami miejsc, gdzie stosuje się z powodzeniem omnichannel marketing będą:

  • Sklepy firmowe – tutaj w bardzo szerokim kontekście. Od marek odzieżowych, po biżuterie, elektronikę itp. Można dokonywać zakupów online, offline, a także w przypadku zwrotu towaru, mamy bardzo dużo opcji do wyboru.
  • Supermarkety – od jakiegoś czasu w największych sieciówkach dostępne są usługi zamawiania produktów online za pośrednictwem operatorów typu Glovo, Wolt itp. Warto zauważyć, że można w aplikacjach dostawców korzystać z kodów rabatowych. Oczywiście nadal mamy możliwość pójść osobiście do sklepu, jednak całość sytuacji należy rozpatrywać pod kątem strategii omnichannel.
  • Banki – bankowość elektroniczna, a także mobilna jest już z nami od dłuższego czasu. Można powiedzieć, że banki jako jedne z pierwszych zwykły wykorzystywać nowe rozwiązania technologiczne. W połączeniu z licznymi placówkami stacjonarnymi, mamy do czynienia ze strategiami omnichannel.

Jakie korzyści może przynieść omnichannel marketing?

Przedstawienie korzyści pozwoli w łatwy sposób pokazać, dlaczego warto jest się zainteresować strategią omnichannel. Warto pamiętać, że zdecydowana większość tego typu działań docelowo ma przynosić dwie główne korzyści: zwiększenie zysków oraz umocnienie pozycji na rynku. Jak to wygląda w przypadku działań z zakresu omnichannel marketingu?

  • Budowanie relacji z klientami

Przede wszystkim mamy okazję do stworzenia długotrwałych relacji, które są jak wiadomo najbardziej pożądane. “Stały klient” zazwyczaj kupi więcej i będzie to robił częściej. Taki odbiorca przede wszystkim będzie silnie związany z Twoją marką, a to można rozpatrywać już w samych superlatywach.

  • Personalizacja

Już wiele razy na naszym blogu mogliście usłyszeć, jak ważna jest personalizacja, szczególnie w kontekście komunikacji. Zdecydowana większość klientów, po prostu lepiej odbiera spersonalizowane komunikaty marek, ponieważ wydają się być mniej nachalne i nie irytują. Bez względu na sposób kontaktu klienta z Twoją marką (online/offline), dzięki strategii omnichannel możesz być na bieżąco z jego poczynaniami, a właśnie to pozwala, na wysoką personalizację treści.

Personalizacja nie wyklucza automatyzacji. Dzięki wykorzystaniu m.in. Person, będziesz mógł przypisywać odbiorców do grup i wysyłać podobne komunikaty do większej liczby osób. Dlatego w strategii omnichannel, warto jest zainteresować się także marketing automation.

  • Zwiększenie zasięgów

Jest to dość oczywiste, ale warto o tym wspomnieć. Będąc w większej ilości miejsc, dajesz możliwość swoim odbiorcom, aby Cię zauważyli. Ponadto, dzięki takim zabiegom, dajesz klientom większą swobodę i możliwość dokonania wyboru w jaki sposób mogą dokonać zakupu. Zwiększasz liczbę punktów, w których odbiorcy mogą zetknąć się z Twoją firmą. Wpływa to oczywiście pozytywnie na wizerunek Twojej marki.

Podsumowanie

Omnichannel marketingu można powiedzieć, że ma jedno główne założenie – być w jak największej liczbie miejsc, aby odbiorcy wszędzie mogli nas spotkać. To przekłada się oczywiście na korzyści wizerunkowe, a kolejno także sprzedażowe i pozycji na rynku. Strategia omnichannel jest szerszym pojęciem niż multichannel, ponieważ oferuje także działania z obszaru offline. Należy także przypomnieć, że sklepy stacjonarne mają się dobrze i jak najbardziej warto w nie inwestować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *