VD » Blog » Marketing » Marketing terytorialny – na czym polega?

Marketing terytorialny – na czym polega?

27 października 2021 (aktualizacja: 27 października 2021) 6-8 min. czytania
marketing terytorialny wrocław
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Co ciekawe, nie jest to wynalazek naszych czasów. Dlaczego? Nie trzeba daleko szukać. Big Ben, Wieża Eiffla, Statua Wolności, zdają się być najlepszymi przykładami tego typu działań. Gdy czytamy te nazwy, widzimy zazwyczaj określony obraz miejsca, który niekoniecznie jest wytworem naszej obecności w konkretnych miejscach. W takim razie nasuwa się pytanie, co to jest marketing miejsc?

Czym jest marketing terytorialny?

Inaczej można go określić mianem marketingu miejsc. Mówiąc najprościej to zestaw działań marketingowych, który ma za zadanie realizację celu i zaspokojenie potrzeb jednostek terytorialnych. Wyróżnia się więc marketing:

  • miast
  • powiatów
  • gmin
  • województw
  • regionów
  • stanów
  • państw

Marketing terytorialny służy głównie temu, aby zmienić sposób postrzegania danego obszaru w świadomości mieszkańców, inwestorów lub turystów. Dlatego warto wspomnieć, że nie są to jedyne istniejące formy. Ciekawymi przykładami mogą być kampanie marketingowe prowadzone przez kilka państw jednocześnie. Unia Europejska, Karaiby, czy kraje Beneluxu prowadzą wspólne działania w tym zakresie.

Po co korzystać z marketingu lokalnego?

Prowadzenie działań marketingowych może wynikać z obowiązków. Co ciekawe, leży to w kompetencjach miast, gmin, a także województw, którym przyznawane są pieniądze z budżetu na realizację działań reklamowych. Co jednak istotne, aby promocja konkretnego miejsca miała sens, musi iść w parze z rzeczywistymi wartościami, a także zmianami, które są wprowadzane przez osoby sprawujące władzę.

Dlaczego jest to ważne? Świadomość mieszkańców i ich zdanie o konkretnym miejscu jest kluczowe w celu wprowadzania pozytywnych zmian z kilku ważnych powodów:

  • mieszkańcy 

Osoby, które stale przebywają w określonym miejscu. W tym celu należy prawidłowo zdefiniować potrzeby lokalnej społeczności, a następnie należy je realizować. Takie działania pozwolą zadowolić mieszkańców, a w konsekwencji prowadzi to do wytworzenia poczucia przynależności, a także lokalnego patriotyzmu.

  • turyści

Jest to jedna z grup zewnętrznych – napływowych do danego terytorium. Działania zachęcające do odwiedzin mogą być prowadzone na poziomie kulturalnym, gastronomicznym, religijnym itp. Pomimo, że nie każdy obszar posiada zabytki historyczne, mimo to można stworzyć atrakcyjne miejsce, które będzie przyciągać do siebie z różnych innych względów (parki, skwery, ośrodki wypoczynkowe, miejskie plaże, eventy itp.).

  • inwestorzy i pracownicy

Działania marketingu lokalnego można tworzyć również dla inwestorów i pracowników. Dzięki temu wspieramy lokalnych przedsiębiorców, którym może brakować np. pracowników produkcyjnych. Można kreować dane miasto, województwo, czy region jako atrakcyjne dla biznesu lub otwierania nowych miejsc pracy. Na pewno przyciągnie to uwagę inwestorów.

Wszystkim powodom takich działań, przyświeca jeden cel – dynamiczny rozwój. Usatysfakcjonowana ludność lokalna, stałe wycieczki turystyczne, a także prowadzenie nowych inwestycji pozwolą na rozwój demograficzny, a także gospodarczy, z którego skorzystają nie tylko władze, ale przede wszystkim mieszkańcy.

Przykłady marketingu terytorialnego

Aby najlepiej zobrazować sobie ten specyficzny rodzaj marketingu, dobrze jest posłużyć się konkretnymi przykładami. Pomoże to uzmysłowić nam, że tego typu działania zewsząd nas otaczają, a sami możemy nie zdawać sobie z tego sprawy.

  • Wrocław

“Wrocław – miasto spotkań” – tym hasłem promuje się jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. Pomysł został zaczerpnięty ze słów Jana Pawła II, które nazwał Wrocław miastem spotkania. Od tamtego czasu, na bazie tego slangu powstało wiele różnych akcji promocyjnych. Warto również wspomnieć o działaniach podczas turnieju Euro 2012 organizowanego w Polsce. Różne slogany pojawiały się w miastach całej Europy jak np. w Londynie, który w tłumaczeniu brzmiał “Zakochaj się w mieście, o którym nigdy wcześniej nie słyszałeś”.

  • Islandia

W 2009 roku Islandzka Izba Turystyki zrealizowała kampanię promocyjną kraju, która była kierowana do zagranicznych turystów. Prowadzono ją za pośrednictwem wielu różnych mediów społecznościowych. Co istotne, Islandia nie była jedynie przedmiotem promocji, ale również nadawcą. Różnego rodzaju wpisy, posty, artykuły były pisane w pierwszej osobie, a ich autorką była sama Islandia. Po prostu, “Your friend, Iceland”.

  • Mazury

Mazury Cud Natury – akcja ta prowadzona przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego stała się laureatką wielu ogólnopolskich nagród. Pomysł pochodzi z 2009 roku. Jego celem była promocja w międzynarodowym konkursie “7 Nowych Cudów Natury”. Wykorzystano w niej wiele ciekawych zdjęć mazurskich jezior autorstwa polskich fotografów, przy wykorzystaniu chwytliwych haseł np. “To Mazury, nie Chorwacja”. Działania promocyjne prowadzone na szeroką skalę, bardzo mocno zapadły w pamięć mieszkańcom całego kraju.

Podsumowanie

Marketing terytorialny to świetne narzędzie, aby wypromować konkretny, interesujący nas obszar. Dzięki tego typu działaniom można pobudzić lokalną społeczność do postaw patriotycznych, wzbudzić zainteresowanie turystów, a także przyciągnąć inwestorów i pracowników. Wykorzystywany mądrze jest silnym narzędziem do reklamowania regionu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.