VD » Blog » Marketing » Marketing społecznie zaangażowany

Marketing społecznie zaangażowany

23 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
Marketing społecznie zaangażowany
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

W dzisiejszych czasach otoczeni jesteśmy przez różnego rodzaju problemy, które niekoniecznie dotyczą bezpośrednio nas, a dotykają tematów społecznych, ekonomicznych, ekologicznych itp. Sprawy związane z dostępem do wody pitnej, niewłaściwymi zachowaniami w społeczeństwie, zmianami klimatu – wpływają na społeczeństwa na całym świecie i silnie je angażują. Nasuwa się pytanie, czy podmioty gospodarcze powinny zajmować stanowisko wobec wrażliwych tematów?

Czym jest marketing społecznie zaangażowany?

Marketing społecznie zaangażowany jest odpowiednikiem angielskiego Cause Related Marketing. Polega on na połączeniu działań z zakresu tradycyjnego marketingu oraz jego społecznej odmiany. Będzie w sobie łączył cele biznesowe przedsiębiorstwa z jakimś problemem ważnym z perspektywy społeczeństwa, jak np. zanieczyszczenie środowiska. Dlatego często firmy będą nawiązywały współpracę z organizacjami non-profit, która ma zazwyczaj określony kierunek niesienia pomocy.

Jakie korzyści niesie za sobą marketing zaangażowany społecznie?

Na samym początku trzeba zauważyć, że są 3 grupy interesów w marketingu zaangażowanym społecznie. Więc korzyści będą inne, dla każdej z grup. Pierwsza to oczywiście firma, która decyduje się na ten rodzaj promocji. Druga grupa to odbiorcy produktów/usług firmy. Trzecią grupą będą beneficjenci działań marketingu społecznie zaangażowanego , np. ludzie z krajów afrykańskich bez dostępu do wody pitnej.

Jak więc będą wyglądać korzyści dla tych grup?

Korzyści przedsiębiorstwa:

  • poprawienie wizerunku – związanie z organizacjami non-profit może spotkać się z entuzjazmem wśród odbiorców
  • lepszy wizerunek = szansa na lojalność konsumentów
  • wywołanie zaangażowania wśród grupy docelowej, a także wśród pracowników pod kątem określonego problemu społecznego

Korzyści dla odbiorców:

  • odbiorcy będą się lepiej czuć dzięki zakupowi produktów firmy, wspierającej szczytne cele
  • większe docenienie produktów firmy. Jeśli poruszany w kampanii problem będzie dotyczył np. braku odzieży w tzw. “krajach trzeciego świata” – to odbiorcy bardziej docenią to co właśnie udało im się kupić

Korzyści dla beneficjentów: 

  • Beneficjenci będą różni w zależności od nagłaśnianego problemu, zatem ich korzyści również będą różne
  • Dla przykładu: akcja dotyczy problemów z zanieczyszczeniem środowiska – beneficjentami będą wszyscy jeśli firma np. zdecyduje się na zasadzenie dużej ilości drzew.
  • Nagłaśnianie danego problemu, który jest ważny społecznie.
  • Organizacje non-profit zyskują źródło finansowania swoich działań w postaci konkretnej marki.

Dlaczego warto zainteresować się marketingiem społecznie zaangażowanym?

Nie trzeba chyba w tym momencie przekonywać już o wielopłaszczyznowości korzyści jakie niesie za sobą marketing społecznie zaangażowany. Jednak przez ogrom przedsięwzięcia, wygląda to tak, że to głównie duże firmy decydują się na tę formę promocji. Robią to głównie z chęci zwiększenia lojalności wśród swoich grup docelowych. Przywiązanie do marki w dzisiejszych czasach jest na wagę złota i naprawdę może dużo zmienić.

Co więcej, rosnąca świadomość społeczeństwa na przeróżne tematy prowadzi do tego, że odbiorcy wręcz się domagają od największych firm, redukowania ich wpływu na środowisko. W wyniku tego firmy często same decydują się na działania w tym kierunku, aby jak najszybciej poinformować odbiorców o tym co wdrożyły/zaplanowały. To sprawia, że firmy w pewnym sensie prześcigają się na tym polu. 

Takie projekty mają zatem realny wpływ na np. ograniczanie emisji spalin, zmniejszenie liczby osób głodujących, zwiększenie zalesienia itp. Wszystko zależy od tego, w jaką akcję ważną społecznie, dany podmiot się zaangażuje.

Podsumowanie

Marketing społecznie zaangażowany to ciekawa forma promocji, która jest korzystna dla wszystkich. Podmiot rozpoczynający działania w tym zakresie, ma szansę na wzbudzenie lojalności u swoich odbiorców. Konsumenci mają przeświadczenie, że kupując ulubione produkty, pomagają w ważnej sprawie, a sam problem społeczny jest nie tylko nagłaśniany, ale także w realny sposób może być ograniczany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *