Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / ATL, BTL oraz TTL – czym są?


ATL, BTL oraz TTL – czym są?



18 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Świat reklamy i marketingu jest dość mocno zróżnicowany pod wieloma względami. Wykorzystuje się w nim wiele narzędzi, metod, strategii, wszystko po to, aby dać impuls sprzedaży, wpłynąć na odbiorców itp. Jednymi z pojęć, które możemy wyróżnić w tym przypadku są tajemnicze skróty ATL i BTL. Chociaż są z nami od dłuższego czasu w świecie reklamy i marketingu, warto przyjrzeć się im dokładniej. Czym są ATL i BTL oraz jaka jest między nimi różnica?

Czym są ATL i BTL?

Dwa skróty ATL oraz BTL odnoszą się do podziału mediów, dzięki którym możliwe jest przekazywanie komunikatów reklamowych. Oczywiście współcześnie, głównie za sprawą Internetu i jego wpływu na środowisko marketingowe, granice wyznaczane przez ATL oraz BTL mocno się zacierają. Warto jednak wiedzieć co oznaczają.

  • ATL

ATL to skrót od angielskiego Above The Line co można dosłownie tłumaczyć “nad linią”. Chodzi jednak o typ działań reklamowych, a w tym przypadku konkretnie o reklamy przekazywane przez mass media. Możemy się domyślać, że będzie się ona charakteryzowała m.in. brakiem jednoznacznego odbiorcy, małym stopniem personalizacji, a tym samym, skupieniem się na jak największej ich liczbie.



Przez popularność mediów masowych, ATL będą trafiały też do odbiorców, którzy mogą nie być uwzględnieni na poziomie strategii reklamowej, czyli tzw. odbiorców przypadkowych. Aby być bardziej precyzyjnym, do reklam typu ATL będziemy zaliczać komunikaty telewizyjne, prasowe, radiowe itp.

  • BTL

Skrót BTL oznacza Below The Line, co można tłumaczyć jako “poniżej linii”. W tym przypadku będziemy mieli do czynienia z reklamami skierowanymi do konkretnego odbiorcy. Oznacza to, że będą one docierały tylko do osób, które są faktycznie w grupie docelowej konkretnej firmy.

Do reklam typu BTL będziemy zatem zaliczali takie formy reklamowe jak ulotki, broszury, woblery, ale także współczesne rozwiązania internetowe, takie jak e-mail marketing, social media marketing i szeroko rozumiany marketing internetowy. Warto również zwrócić uwagę, że do BTL zaliczamy także współczesny telemarketing.

ATL i BTL – jakie są różnice?

Chociaż podstawowa różnica wynika z punktu widzenia odbiorców, to jak możemy się domyślać powoli się one zacierają. Główny problem polega na tym, że Internet sam w sobie, również jest uznawany za medium masowe. Dlatego kurczowe trzymanie się podziału na ATL i BTL, jako głównego wyznacznika, coraz bardziej traci na znaczeniu.

Warto jednak zaznaczyć, że działania marketingowe z zakresu ATL oraz BTL mogą się po prostu wzajemnie uzupełniać. Należy jednak zauważyć, że reklamy ATL są raczej wykorzystywane przez te największe przedsiębiorstwa. Reklama w prasie, radiu, czy telewizji może pochłaniać duże nakłady finansowe. Dlatego to działania zaliczane do grona BTL cieszą się zdecydowanie większą popularnością, która stale rośnie.

Przeczytaj również  Reklama sklepu obuwniczego - pomysły marketingowe

TTL – naturalnym zastępcą ATL i BTL?

O tzw. Through The Line w Polsce mówi się nieśmiało, jednak coraz częściej. TTL jest odpowiedzią na trudności przyporządkowania nowych mediów do dość sztywnego i przestarzałego podziału przekazów reklamowych na ATL oraz BTL.

Należy zaznaczyć, że TTL pierwotnie oznaczało połączenie działań reklamowych z zakresu ATL oraz BTL. Obecnie będzie to nieco szersze rozumienie. Faktycznie w przypadku TTL będziemy mówili głównie o działaniach internetowych, a te będą charakteryzowały się zarówno masowością, jak i indywidualnością w swoich przekazach reklamowych. Dlatego jeśli chcemy stosować podział działań reklamowych na ATL oraz BTL, należy przy nich również wymieniać TTL, aby być bardziej precyzyjnym.

Podsumowanie

ATL oraz BTL to podział działań reklamowych, z uwagi na sposób przekazywania komunikatów odbiorcom. ATL będą odnosiły się do szeroko rozumianych, tradycyjnych mediów masowych – radia, prasy oraz telewizji. Natomiast BTL, będą to wszelkie działania, które charakteryzują się bezpośredniością przekazu względem odbiorcy. Natomiast TTL chociaż odnosi się do nowych mediów, powstałych wraz z rozwojem technologii, to będzie w pewien sposób znosiło nieco przestarzały podział na ATL oraz BTL.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "ATL, BTL oraz TTL - czym są? [Typy Mediów]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *