VD » Blog » Marketing » Konfigurowanie celów w Google Analytics

Konfigurowanie celów w Google Analytics

26 października 2021 (aktualizacja: 26 października 2021) 6-8 min. czytania
google analytics konfiguracja celow
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Google Analytics jest darmowym narzędziem, które umożliwia przeprowadzenie analizy statystyk serwisów internetowych. Posiada ono w swoim interfejsie możliwości konfiguracyjne, które pozwolą nam na bardziej spersonalizowany wgląd w dane naszego serwisu.

Do czego służą cele w Google Analytics?

Na wstępie warto zaznaczyć po co nam w ogóle są potrzebne cele w Google Analytics? Mówiąc najprościej, posługujemy się nimi, aby zmierzyć oraz przeanalizować czynności wykonywane przez użytkowników na naszej stronie internetowej. Dzięki dobrej konfiguracji celów możemy dowiedzieć się m.in.:

  • Jak klient, który się z nami skontaktował, trafił na naszą stronę internetową
  • Jaki wyznacznik optymalizacji kampanii Google Ads powinniśmy wybrać
  • Ile procent naszych klientów po wysłaniu formularza kontaktowego, zdecydowało się na zakup na naszej stronie

Następnie analiza wyników, pozwoli nam dowiedzieć się gdzie najlepiej kierować nasze reklamy, co ustawić jako konwersje w kampaniach Google Ads, czy nad jakimi aspektami naszej witryny powinniśmy popracować w celu generowania większej ilości klientów.

Co należy zrobić przed konfiguracją celów

Na samym początku należy przeanalizować naszą stronę internetową, biorąc pod uwagę mierzalne czynności, które użytkownicy mogą wykonać na naszej stronie. Są to m.in.:

  • wyświetlenia strony internetowej
  • czas jaki użytkownicy spędzają w trakcie jednej sesji
  • kliknięcia użytkowników – na jakich najbardziej się skupiają
  • wysyłanie formularzy kontaktowych
  • kopiowanie tekstu
  • dodawanie naszych produktów do koszyka
  • kliknięcia w artykuły blogowe.

Jeśli wiemy jakie zachowania na naszej stronie podejmują użytkownicy, należy się zastanowić – czy są one takie, jakie chcemy żeby były? Jest to istotne zagadnienie, ze względów sytuacyjnych. Każdemu zależeć może na czymś innym, a także odbiorcy każdego przedsiębiorcy mogą podejmować inne akcje w zależności m.in. od budowy naszej strony internetowej.  

Jak ustawić cele w Google Analytics

Cele znajdują się w zakładce Administracja > Cele 

Następnie pojawia nam się pusta lista celów (jeśli nigdy ich nie tworzyłeś). W lewym górnym rogu okienka z listą, należy wybrać przycisk “+CEL”. Pojawi się nam okno konfiguracji celu. Możemy wybrać interesujący nas szablon lub utworzyć cel niestandardowy. Google Analytics jest wyposażony w “gotowe” cele takie jak:

  • Realizacja płatności
  • Umówienie się na spotkanie
  • Utworzenie konta
  • Wyświetlenie szczegółów
  • Kontakt z nami
  • Przeczytanie recenzji
  • Rejestracja
  • Odtwarzanie multimediów

Dostępnych jest również kilka innych szablonów. Co więcej, możemy stworzyć swój własny cel niestandardowy w którym sami ustalimy poszczególne parametry, a także “cel inteligentny”. Jest to alternatywna metoda śledzenia konwersji. Narzędzie automatycznie ocenia wizyty użytkowników na stronie i aplikacji, a najlepiej oceniane z nich przekładane są na nasze cele. 

Po utworzeniu konkretnego celu zaczyna on rejestrować interesujące nas dane. W dowolnej chwili możemy także wstrzymać cały proces – jeśli np. chcemy dowiedzieć się jak często użytkownicy przechodzili w zakładkę kontakt w danym okresie.

Warto pamiętać, że narzędzie umożliwia utworzenie maksymalnie 20 celów jednocześnie.

Google Analytics, a Google Ads

Istnieje także możliwość zaimportowania celów do naszej kampanii Google Ads, Aby to zrobić, należy połączyć konto z Google Analytics, a w tym celu zalogować się na nasze konto w Google Ads, a w zakładce “Konwersje” wybrać Google Analytics i zaznaczyć cel, który nas interesuje. Następnie wybieramy “Importuj” i możemy śledzić działania.

Podsumowanie

Konfiguracja celów w Google Analytics daje wymierne korzyści poznawcze, dotyczące naszej strony internetowej. Na podstawie danych możemy także ocenić m.in. samych odbiorców naszych produktów bądź usług. Jest to działanie, które umożliwia weryfikację naszych działań lub firmy zewnętrznej. Szczegółowe instrukcje dotyczące całego narzędzia i wszystkich jego funkcjonalności można znaleźć na stronie Google Analytics – Pomoc. 

Możliwość komentowania została wyłączona.