Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak napisać regulamin sklepu internetowego?


Jak napisać regulamin sklepu internetowego?



20 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Przy omawianiu kwestii związanych z założeniem sklepu internetowego, zawsze należy wspomnieć o jego regulaminie. Poza oczywistą funkcją regulującą ważne kwestie w obrębie Twojego e-sklepu, jest on po prostu prawnie wymagany. Dlatego warto wspomnieć o tym, jak napisać regulamin sklepu internetowego w taki sposób, aby był on przede wszystkim zgodny z prawem.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Mówiąc najprościej regulamin sklepu internetowego to zbiór regulacji, które zawarte są w jednym dokumencie i odnoszą się do funkcjonowania Twojego e-sklepu, a w szczególności dotyczą dokonywania transakcji. Należy pamiętać, że każdy zakup dokonany przez użytkownika jest swego rodzaju umową kupna-sprzedaży.

Właściwie napisany regulamin sklepu internetowego będzie obejmował zagadnienia związane z komunikacją z klientami, własną strukturą, polityką zwrotów towarów itp. Warto wspomnieć także, że ustawodawca wymaga od właścicieli sklepów, że regulaminy poza oczywistą zgodnością z prawem, muszą być napisane w sposób przystępny, a także być przejrzyste, aby każdy użytkownik mógł bez problemu zrozumieć jego zasady.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Warto przy tym zaznaczyć, że tak skonstruowany regulamin musi być przede wszystkim na potrzeby przedsiębiorstw działających w modelu B2C. Jeśli sklep internetowy prowadzi działalność tylko dla klientów biznesowych, wtedy regulamin może być ogólniejszy. To również wynika z przepisów prawa, które jasno mówią, że konsumenci są objęci szczególną ochroną.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Warto zaznaczyć, że nie istnieje jednoznaczne wskazanie punktów w jednej ustawie, które są obowiązkowe w każdym regulaminie sklepu internetowego. Elementy te wyznaczają różne akty prawne, które będą różniły się m.in. od rodzaju e-sklepu, a także sprzedawanych produktów itp. Można jednak wskazać pewne podstawowe części składowe, które powinny się znaleźć w zdecydowanej większości przypadków. Będą to:

  • Informacje dotyczące sprzedawanych produktów lub usług
  • Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną
  • Regulacje o ochronie danych osobowych – RODO (w tym także polityka cookies)
  • Informacje dotyczące sposobów i rodzajów płatności
  • Informacje o sposobach i kosztach dostawy
  • Polityka zwrotów i reklamacji
  • Regulacje związane z odpowiedzialnością e-sklepu za towar w konkretnych momentach (zgubienie przesyłki, niedostarczenie, zniszczenie, uszkodzenia itp.)
  • Informacje o możliwości rozwiązywania sporów na platformie ODR (Online Dispute Resolution).
Przeczytaj również  Jak ustawić Alerty Google i być na bieżąco?

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Wiedząc już czym jest oraz co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego, możemy przejść do sedna problemu. Czyli jak go napisać? Przede wszystkim należy zaznaczyć, że jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy dotyczącej prawa, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług specjalistów, którzy zadbają o wszelkie stosowne szczegóły, gdy przekażesz im interesujące Cię kwestię. Jednak oczywiście nie jest to jedyny sposób.

Możemy wykorzystać w tym celu również kreatory regulaminu sklepu internetowego. Dostępnych na rynku jest sporo narzędzi oferujących stworzenie zbioru zasad naszego e-sklepu. Wystarczy przekazać wszystkie istotne dla nas informacje, wybrać odpowiedni pakiet i gotowe. Koszt przygotowania regulaminu sklepu internetowego w kreatorach rozpoczyna się od kwot w granicach 200 zł. i rośnie w zależności od naszych wymagań.

Jeśli jednak chcemy spróbować napisać regulamin sklepu internetowego własnoręcznie, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. W tym m.in.:

  • Przejrzystość i czytelność – będziemy mogli je zachować w regulaminie sklepu internetowego, za sprawą ujęcia wszystkich wymaganych kwestii w osobnych punktach (1, 2, 3, 4…).
  • Rozdział 1 – może składać się z kilku punktów, np. wstępu, definicji, danych firmy, opisu sprzedawanych produktów itp. Chodzi o to, by użytkownik wiedział, że regulamin jest kierowany do niego, dotyczy interesującej go firmy i jakie aspekty reguluje. Jeśli konieczne było użycie wyspecjalizowanych słów, warto przytoczyć ich krótkie objaśnienia itp.
  • Rozdział 2 – w tej części regulaminu sklepu internetowego, powinniśmy zamieścić informacje dotyczące dokonywania transakcji, dostaw, terminów, a także dobrze jest zamieścić sprawy związane z logowaniem i zakładaniem konta w sklepie internetowym.
  • Rozdział 3 – w dużej mierze powinien dotyczyć polityki zwrotów oraz reklamacji i wszystkich związanych z tym aspektów. Począwszy od możliwości odstąpienia od umowy, a skończywszy na kwestiach związanych z odpowiedzialnością za uszkodzenie towaru w trakcie procesu dostarczania go do konsumenta.
  • Rozdział 4 – w zdecydowanej większości powinien być poświęcony ochronie danych osobowych, a zatem polityką cookies, ogólnymi kwestiami związanymi z RODO itp.
  • Załączniki – w załącznikach wskazane jest umieszczenie różnego rodzaju wzorów formularzy odstąpienia od umowy, zwrotów towarów itp. 
Przeczytaj również  Model Direct to Consumer - D2C

Czego nie można umieszczać w regulaminie e-sklepu?

Istnieją oczywiście także pewne kwestie, których nie można umieszczać w regulaminie sklepu internetowego i są to tzw. klauzule niedozwolone. Wynikają one oczywiście z prawa, ale jak je rozpoznać? 

Mówiąc najogólniej, są to wszelkiego rodzaju zapisy w regulaminie e-sklepu, które nie są zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi i mogą m.in. ograniczać prawa konsumenta itp. Warto zaznaczyć, że użytkownik nawet jeśli zaakceptował regulamin (np. przy rejestracji lub dokonaniu zapłaty), nie musi respektować zapisów o charakterze klauzuli niedozwolonej.

Pisanie regulaminu sklepu internetowego – kilka słów na koniec

Posiadanie regulaminu sklepu internetowego jest wymagane przez obowiązujące prawo. Nie można zatem lekceważyć tego zagadnienia, a powinno się faktycznie zadbać o jego staranne wykonanie. 

Najbardziej sprawdzonym sposobem będzie zlecenie napisania regulaminu sklepu internetowego specjalistom z zakresu prawa. Będziemy mieli pewność, że nasz zbiór zasad e-sklepu będzie zawierał wszystkie niezbędne zapisy, będzie wolny od klauzul niedozwolonych, za które grożą kary finansowe, a także będzie zawierał wszystkie interesujące nas kwestie. 

Z uwagi na charakterystykę tego dokumentu, nawet jeśli zdecydujemy się na własnoręczne napisanie regulaminu sklepu internetowego, najbezpieczniej będzie skonsultować go ze specjalistą. Będziemy mieli pewność, że nie popełniliśmy żadnego błędu.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak napisać regulamin sklepu internetowego? [krok po kroku] + Wzór"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *