VD » Blog » Marketing » Inbound marketing – co to jest?

Inbound marketing – co to jest?

26 października 2021 (aktualizacja: 26 października 2021) 6-8 min. czytania
Inbound marketing
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Samo pojęcie Inbound marketingu ma dość krótkie korzenie i jego początków należy doszukiwać się w USA. Obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych pojęć w świecie marketingu. Wyobraźmy sobie, że klienci przestają być niezdecydowani w trakcie zakupów, a co więcej sami do Ciebie trafiają. Brzmi nierealnie? Sprawdźmy.

Reklama jest dźwignią handlu

Nie pomylę się znacząco jeśli powiem, że te słowa zna chyba każdy. Nie trzeba zajmować się bezpośrednio marketingiem, aby je znać – na stałe weszły do popkultury i można się z nim spotkać każdego dnia. Warto jednak zauważyć, że przy każdym postępie – jest obecna dezaktualizacja. 

Tradycyjne formy reklamy w dużym uproszczeniu trafiają do wszystkich, a w dzisiejszych czasach w konsekwencji oznacza to, że docierają do nikogo. Dlaczego tak się dzieje? Zbyt generalny przekaz, szeroka grupa odbiorców są czynnikami, które nie sprzyjają wzrostu sprzedaży. Obecni odbiorcy oczekują przede wszystkim bardziej spersonalizowanego przekazu, a w reklamie telewizyjnej, czy radiowej nie zawsze łatwo to osiągnąć.

Aktywny marketing przychodzący

Inbound marketing mówiąc wprost to aktywny marketing przychodzący. Jest to swoista strategia, która ma na celu pozyskiwanie klientów w taki sposób, aby sami zgłaszali się do danej firmy. Nie dziwi więc fakt, że stoi on w opozycji do klasycznej reklamy, która ma za zadanie przede wszystkim nakłaniać do zakupu i charakteryzuje się swoją formą przekazu.

Czym różni się od tradycyjnego marketingu

Inbound marketing przede wszystkim zapewnia większą efektywność. Daje możliwość nowego spojrzenia na potencjalnych klientów, a także pokazuje, że to odbiorcy mogą przyjść do nas, nie my do nich. 

  • Odbiorcy sami poszukują potrzebnych informacji i decydują o tym co ich interesuje. Jeśli odnajdą to czego szukają na naszej stronie – chętniej dokonują zakupu, ponieważ wymagało to od nich zaangażowania.
  • Brak nachalności względem odbiorców. Inbound marketing stawia na pozytywne relacje. Jeżeli nasza strona internetowa, nie zamęczy potencjalnego klienta np. reklamami lub popup`ami – istnieje dużo większa szansa na pozytywną opinię.
  • Jeśli pojawi się przychylna opinia mamy szansę na zbudowanie długofalowej relacji z klientem. Pozwoli to nam na personalizację komunikacji, a także po prostu na rozwój.

Założenia inbound marketingu

Wszystko robi się po coś. Inbound marketing jako przeciwieństwo tradycyjnej formy reklamy, posiada swoje założenia, które uatrakcyjniają tę formę działań:

  • relacje z klientami – buduje relacje długotrwałe i wartościowe, czyli takie, które owocują zyskami w przeróżnej postaci – od finansowych po statystyczne.
  • dwukierunkowa komunikacja – na zasadzie partnerstwa, w której firma wsłuchuje się w informacje zwrotne odbiorców, a także stosowanie na nie reaguje.
  • więź emocjonalna – ta forma działań pozwala na kształtowanie wizerunku firmy, wpływa na rozpoznawalność znaku towarowego i dzięki temu możemy liczyć na wzbudzenie poczucia przynależności odbiorcy do naszej firmy.
  • doradztwo – dla odbiorców jesteśmy kimś w rodzaju przewodnika. Dostarczamy mu niezbędnych informacji, ale nie zmuszamy do zakupu.

Aktywny marketing przychodzący przez swoje cechy, wciąż zyskuje na popularności jako sposób promocji. Jest stosowany bez względu na rozmiar firmy, a środowiskiem przyjaznym dla niego jest przede wszystkim Internet.

Jak rozpocząć działania inbound marketingowe

Wiemy już czym jest i co ma na celu marketing przychodzący. Wykorzystuje się go przede wszystkim, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, zaangażować w interakcję oraz zapewnić rozwiązanie ewentualnych problemów.

Zatem jak najlepiej zaangażować klientów, aby sami do nas przychodzili?

Często lekceważony, jednak umiejętnie przygotowany potrafi być bardzo efektywny. Zyskujesz bardzo ważny atut – przypominanie o swoim istnieniu. Cykliczność newslettera pozwala na regularny i konsekwentny kontakt. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem.

Skuteczna “strona lądowania” kieruje użytkownika do podjęcia konkretnych działań. Musi więc być interaktywna, a najlepiej jeśli oferuje jakieś korzyści. Wszystko po to, aby zdobyć dane kontaktowe klienta.

Ich głównym zadaniem jest zachęcenie klienta do podjęcia rozmowy w prosty i łatwy sposób. Mogą automatycznie udzielać odpowiedzi na najczęstsze pytania użytkowników oraz przekierowywać do sprzedawcy. Bez względu na to, czy znajdują się na Twojej stronie, czy na fanpage`ach. 

Mówiąc najogólniej to inteligentne rozwiązania, które podejmują kontakt z klientem w momencie podjęcia przez niego jakiejś akcji, np. odwiedzasz stronę w celu znalezienia odpowiedniego samochodu, wyszukujesz, przeglądasz ofertę, jednak rozmyślasz się. System wysyła wiadomość, aby dowiedzieć się co było przyczyną.

Podsumowanie

Inbound marketing jest swego rodzaju odpowiedzią środowiska marketingowego na zachodzące zmiany na świecie. Dzisiejszy odbiorca oczekuje czegoś więcej niż tylko pustego informowania o obniżkach cen, czy komunikatów o ofercie. Odbiorca chce być zauważony, a także czuć się zaopiekowanym przez firmę, na której usługi bądź produkty się decyduje. Natomiast firmie zależy na tym, aby wzbudzić w odbiorcy poczucie przynależności, co pozwoli na zbudowanie solidnej, długotrwałej współpracy.

Możliwość komentowania została wyłączona.