Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak działa wyszukiwarka Google?


Jak działa wyszukiwarka Google?



2 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Aby skutecznie działać w jakimkolwiek środowisku, musimy wcześniej je poznać. To zasada stara jak świat i nikogo raczej nie zdziwi. A jak wiemy z rankingu popularności wyszukiwarek w Polsce, który nie tak dawno opublikowaliśmy dla Was na naszym blogu, jeśli chodzi o Internet, to w dużej mierzę będzie chodziło o Google. Mówimy wyszukiwarka? W zdecydowanej większości, będziemy mieli na myśli Google, to wszystko przez jej niekwestionowaną pozycję lidera na tym rynku (w Polsce ponad 96%). Zatem zastanówmy się, jak działa wyszukiwarka Google?

Skąd Google bierze informacje?

Aby zrozumieć jak działa Google, powinniśmy na samym początku zrozumieć, jakimi źródłami informacji dysponuje wyszukiwarka. Te wszystkie informacje, które w niej znajdziemy, musiały się przecież jakoś tam znaleźć, nikt nie bierze ich z nikąd. Google dzięki swojej pozycji, jest po prostu najatrakcyjniejszą wyszukiwarką internetową dostępną na rynku, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. 

To sprawia, że dla wszystkich użytkowników Internetu, najbardziej opłacalne jest korzystanie właśnie z Google, nie tylko ze względów prywatnych, ale także komercyjnych. Dzięki temu wyszukiwarka ciągle powiększa swoje zasoby i ma ich tak wiele nam do zaoferowania. Naturalną koleją rzeczy, było powstanie powiedzeń “Wujek Google wie wszystko” itp. Zatem czym tak naprawdę Google dysponuje?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Strony internetowe
  • Publiczne bazy danych
  • Treści z aplikacji powiązanych, np. Google Maps
  • Skany dokumentów
Przeczytaj również  Najlepsze platformy sprzedażowe - marketplaces w internecie

I można by było wymieniać jeszcze przez jakiś czas. Te przykłady zostały wymienione, aby zorientować się o co w tym wszystkim chodzi. Innymi słowy, Google dysponuje zdecydowaną większością tego, co zamieszczamy w Internecie.

Jak Google pokazuje wyniki wyszukiwania?

Przede wszystkim, musimy zdać sobie sprawę z tego, jak jest możliwe to, że wpisujemy w wyszukiwarkę hasło, a ona nam prezentuje najbardziej dopasowane do zapytania wyniki. Najprościej jest to zagadnienie wytłumaczyć na przykładzie stron internetowych. Google każdego dnia przeczesuje zasoby internetowe, wykonując 3 czynności:

  • Skanowanie – Google za pomocą różnego rodzaju narzędzi, skanuje kody źródłowe strony, ich treści, multimedia, praktycznie wszystko co się znajduje na stronach internetowych.
  • Indeksowanie – zeskanowane zasoby Internetowe Google umieszcza w swego rodzaju własnej bazie danych (indeksie). Proces ten nie jest natychmiastowy i zazwyczaj trwa od kilku dni do nawet kilku tygodni.
  • Wyświetlanie wyników – to efekt końcowy wewnętrznej pracy algorytmów wyszukiwarki. Google wyświetla wyniki użytkownikom na podstawie indeksacji i tworzy rankingi. To na jakiej pozycji znajduje się dana strona internetowa, jest wynikiem dostosowania wszystkich jej elementów pod czynniki, które Google uważa za najważniejsze. A zatem na ostatni etap pracy wyszukiwarki, mają wpływ także osoby pozycjonujące strony internetowe.

Algorytmy – czyli działanie wyszukiwarki Google od wewnątrz

Aby Google mogło wykonywać wszystkie opisywane powyżej czynności, to oprócz posiadania ogromnych ilości wykwalifikowanego personelu, “zatrudnia” także dość dużą liczbę tzw. crawlerów i wykorzystuje przeróżne algorytmy. To właśnie te ostatnie są odpowiedzialne m.in. za to, według jakich kryteriów tworzone są rankingi stron internetowych w wynikach wyszukiwania.

Warto zaznaczyć, że poszczególne algorytmy przechodzą po prostu zmiany. W wyniku czego nasza strona może spaść w wynikach wyszukiwania, a następnie będzie musiała dostosować się do nowych panujących warunków, aby wrócić na szczyt rankingów Google. Nie jest to nic złego, po prostu trzeba dostosować się do nowych warunków, tak jak to ma miejsce w bardzo wielu różnych dziedzinach życia.

Przeczytaj również  Badania marketingowe - etapy analizy rynku

Algorytmy wyszukiwania odgrywają ogromną rolę. Webmasterzy muszą się do nich dostosować, aby witryna, którą się opiekują, nie spadła w wynikach wyszukiwania. Natomiast gdyby nie algorytmy, użytkownicy nie znaliby Google takiego, jakim jest dzisiaj. Są one wykorzystywane m.in. w celu wyświetlenia jak najdokładniejszych wyników dla konkretnego zapytania użytkownika. Można zatem powiedzieć, że pracują dla nas za każdym razem, gdy wpiszemy coś w wyszukiwarkę Google. Co dokładnie wykonują?

  • Analizę słów
  • Dopasowywanie zasobów do zapytania
  • Ocenę przydatności stron
  • Pokazują najbardziej przydatne wyniki
  • Wychwytują kontekst

Jak działa wyszukiwarka Google? – kilka słów na koniec

Teraz wiemy już jak wyszukiwarka Google działa i jak to jest możliwe. Bez względu na wszystko, najważniejsze są zasoby internetowe. Gdyby nie one – Google nie miałoby sensu, bo jak prawi stare porzekadło “Z pustego i Salomon nie naleje”. Dzięki ogromnym ilością różnych stron, baz danych, dokumentów itp. działanie Google, ma w ogóle sens.

Google przede wszystkim stawia na naszą wygodę i dzięki funkcjonowaniu różnego rodzaju botów oraz algorytmów, możemy cieszyć się ogromnymi zasobami wiedzy, które mamy na wyciągnięcie ręki. Co gdyby Google nie wykorzystywało crawlerów i algorytmów? W wyszukiwarce zapanowałby chaos i pewnie nie wykorzystywali byśmy Google, a inne rozwiązania jak Bing lub Yandex.

Na szczęście nie mamy takich problemów i możemy cieszyć się z wyszukiwarki Google i jej funkcjonalności. Z uwagi na jej dominującą pozycję na rynku, warto znać mechanizmy tego, jak ona działa i co jest w niej najważniejsze.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak działa wyszukiwarka Google"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *