Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / e-PR – Na czym polega Public Relations w internecie?


e-PR – Na czym polega Public Relations w internecie?



30 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Przy okazji artykułu o public relations, wspomnieliśmy na naszym blogu o tzw. e-PR. Na czym on polega? Szeroko pojęte działania internetowe, stają się coraz ważniejsze nie tylko pod kątem źródła informacji, ale również jako kanał komunikacyjny. Właśnie dlatego dla osób, które prowadzą własny biznes, świat internetowy jest coraz bardziej atrakcyjny, a jego wykorzystanie w obecnych czasach, często wiąże się z “być albo nie być”. Dlatego ważne jest zrozumienie tego czym jest i jak można wykorzystywać e-PR.

Czym jest e-PR?

W najbardziej bezpośredni sposób e-PR będziemy nazywać Internet Public Relations. Będzie opierał się on na tych samych założenia co klasyczne public relations, jednak z zaznaczonym w nazwie, znaczeniem Internetu. W e-PR będziemy skupiać się na działaniach komunikacyjnych z szeroko rozumianym otoczeniem organizacji, wykorzystując narzędzia oraz technologie dostępne za pośrednictwem Internetu.

Do jednych z najważniejszych celów e-PR będziemy zaliczać komunikację z otoczeniem zewnętrznym organizacji, a więc konsumentami, mieszkańcami okolicy, przedstawicielami władz itp. Jednak szczególną uwagę przykuwać będą nasi klienci. Z tego względu e-PR często będzie mylony z innym, dobrze nam znanym pojęciem.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Różnica pomiędzy e-PR, a marketingiem

Przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie są główne założenia poszczególnych pojęć. Prawdą jest, że często e-PR będzie korzystał z marketingu oraz na odwrót, jednak nie są to działania identyczne.

Przeczytaj również  Kampanie Trade Marketing - czym są?

Marketing skupia się przede wszystkim na działaniach mających na celu wsparcie sprzedaży naszych produktów i usług. PR internetowy lub ogólnie sam PR, skupia się na ogólnych relacjach firmy z jej otoczeniem. To, że komunikacja z klientami jest ważną częścią obu tych działań, nie oznacza, że są one jednakowe.

Korzyści wynikające z e-PR

Aby lepiej zrozumieć istotę działań z zakresu “internetowego pijaru” warto przyjrzeć się temu, jakie korzyści wynikają z jego wykorzystywania. Przede wszystkim zyskuje on przewagę już na samym początku z poziomu samej nazwy. Internet jest świetnym narzędziem, które rozszerza w biznesie horyzonty. 

Przy ograniczonym budżecie, często może być to najlepsze i jednocześnie jedyne możliwe rozwiązanie do prowadzenia działań z zakresu public relations, które jak wiemy, po prostu są istotne. Jakie jeszcze korzyści możemy wyróżnić?

  • Wzrost rozpoznawalności marki
  • Budowanie relacji m.in. z odbiorcami firmy
  • Ogólna poprawa komunikacji firmy
  • Dobry wizerunek marki

Narzędzia wykorzystywane w internetowym PR

Wiemy już, czym jest e-PR oraz jakie korzyści przynosi. Zastanówmy się więc w jaki sposób możemy je uzyskać. Możemy wyróżnić kilka narzędzi, które będą bardzo istotne i przełożą się na osiągnięcie poszczególnych korzyści. Wzrost rozpoznawalności marki, a także ogólna dobra opinia wśród odbiorców, na pewno Wam o czymś przypomina, prawda? Spójrzmy więc na podstawowe narzędzia, zaliczane do działań e-PR:

Pozycjonowanie strony internetowej

O tym jak ważne jest posiadanie samej strony internetowej, nie musimy przekonywać. Jednak sama strona, przy dzisiejszej konkurencji i wytycznych algorytmów Google, to za mało. Aby uzyskać rozpoznawalność w Internecie, kluczowe jest pozycjonowanie strony internetowej.

Utarło się pewne przekonanie w społeczeństwie, że strona internetowa firmy to jej wizytówka w sieci. No dobrze. W takim razie, jak ta e-wizytówka ma spełniać swoje zadania, skoro nikt jej nie zauważy? Dlatego m.in. pozycjonowanie strony Twojej firmy jest tak ważne. To jaka będzie jej struktura, szata graficzna, treści itp. to wszystko powinno uwzględniać zasady SEO, aby strona internetowa mogła skutecznie pełnić swoją podstawową funkcję, m.in. dla działań z zakresu e-PR.

Przeczytaj również  Co to jest Pozycjonowanie marki w marketingu? [Przykłady]

Social Media Marketing

Obecnie media społecznościowe pełnią znaczącą rolę w społeczeństwie. Co więcej, są one istotne z punktu widzenia public relations, m.in. dlatego, że w znaczącym stopniu ułatwiają procesy komunikacyjne z całym, szeroko rozumianym otoczeniem organizacji.

Komunikacja z pracownikami, klientami, mieszkańcami okolicy, akcjonariuszami, członkami zarządu – to wszystko jest możliwe dzięki mediom społecznościowym. Dlatego jeśli chcemy prowadzić działania z zakresu e-PR, social media będą drugim krokiem do ich skutecznego wdrożenia i maksymalizacji uzyskiwanych efektów z tego typu działań.

E-mail marketing

E-mail marketing może być także wykorzystywany na potrzeby e-PR. Pomyślmy… Przecież chodzi o komunikację z otoczeniem naszej firmy, za pośrednictwem Internetu. Skoro mamy dostęp do listy mailowej naszych klientów, jest to proste do wykonania. 

To co najbardziej istotne to fakt, że nasze wiadomości są kierowane do konkretnych osób. Odpowiednia personalizacja ich treści sprawia, że nasze maile stają się prawdziwym orężem, w walce o utrzymywanie kontaktu z naszymi klientami.

Podsumowanie

e-PR w najprostszym ujęciu, to wyróżnienie działań z zakresu public relations, które wykorzystują Internet. Z tego względu zupełnie podstawowym narzędziem internetowego PR, będzie pozycjonowanie strony internetowej. Skoro public relations polegają na komunikacji z otoczeniem organizacji, musimy skupić się na tym, aby być widocznym w sieci.  Dlatego wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania są jedną z najlepszych możliwych opcji w “internetowym pijarze”.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "ePR - Na czym polega Public Relations w internecie?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *