VD » Blog » Marketing » Marketing wielopoziomowy – MLM

Marketing wielopoziomowy – MLM

4 listopada 2021 (aktualizacja: 4 listopada 2021) 6-8 min. czytania
makreting mlm
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Inaczej można powiedzieć marketing sieciowy. Czym jest i na czym polega? Najprościej jest przytoczyć legendarną już frazę “chcesz coś z Avonu?”. Byłoby to jednak duże spłycenie tego, czym tak naprawdę jest marketing wielopoziomowy.

Co to jest MLM?

MLM jest to angielski skrótowiec od multi-level marketing. Większość osób na pewno zetknęła się z taką formą marketingu i mniej więcej potrafi powiedzieć na czym on polega. Dużo firm oferuję współpracę opartą na tym modelu. W Polsce do najpopularniejszych należą Oriflame, Zepter, Rainbow oraz wspomniany Avon. 

Marketing wielopoziomowy często mylnie kojarzony jest z piramidą finansową. Owszem, może przypominać tego rodzaju działania, jednak zasadnicza różnica polega na tym, że w MLM każdy może mieć własnych klientów, których zaopatruje. Natomiast w piramidzie finansowej zazwyczaj nie ma towarów, a jeśli już występują, to są to najczęściej tzw. pseudo towary.

Marketing wielopoziomowy – definicja

MLM to specjalna forma dystrybucji naszych towarów, która opiera się w dużej mierze na marketingu bezpośrednim – dotarcie do klienta, a następnie sprzedaż produktów. “Specjalność” dystrybucji polega na tym, że omijane są w tej metodzie tradycyjne jej formy, czyli np. akwizytorzy, hurtownie oraz punkty sprzedaży. Ciekawym rozwiązaniem w MLMie jest również jego odejście od reklamy, na rzecz łańcucha poleceń zadowolonych klientów, co może przywoływać na myśl marketing szeptany.

Jak wygląda przykładowa struktura w MLM?

Wszystko rozpoczyna się na poziomie obrania strategii działania w firmie. Gdy firma decyduje się na ten sposób dystrybucji, rekrutuje odpowiednią dla siebie liczbę konsultantów, którym sprzedaje swoje towary po atrakcyjnych cenach. Upusty nie są stałe, jednak pozwalają konsultantowi na utworzenie sieci. Może on znajomej osobie zaproponować możliwość dorobienia, jeśli będzie sprzedawał towary pochodzące od konsultanta, nie od samej firmy.

W ten sposób, konsultant pozbywa się większej ilości towarów, a zyskiem musi podzielić się ze znajomym. Jednak bez jego pomocy, prawdopodobnie nie dotarłby w tym samym czasie do takiej samej liczby osób. Dzięki temu mechanizmowi powstaje swoista sieć, stąd druga nazwa MLM – marketing sieciowy.

Jak zostać konsultantem MLM?

Jest to stosunkowo prosty proces. 

  • Na początku wystarczy rejestracja na odpowiedniej stronie internetowej firmy, która świadczy ten rodzaj usług. Następnie za określoną kwotę należy nabyć produkty, których cena jest niższa niż w popularnych sklepach. To tyle.
  • Aby jednak pozostać konsultantem, należy regularnie zwiększać sprzedaż oraz za pośrednictwem strony internetowej kupować z upustem cenowym produkty danej firmy. Dzięki temu będziemy otrzymywać kolejne rabaty, korzystać z wydarzeń oferowanych przez firmę, różnych szkoleń itp. 
  • Następnie jeśli rabaty, które otrzymujesz od firmy, już na to pozwalają, możesz rozpocząć rozszerzanie swojej sieci. Są na to różne sposoby, a najpopularniejszymi jest nieformalna współpraca ze znajomym lub zachęcenie go do rejestracji np. z Twojego linku polecającego. Dzięki temu będziesz otrzymywał niewielki procent od sprzedaży tej osoby.

Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego określonego modelu MLM i w zależności od firmy, poszczególne etapy oraz informacje mogą się nieco od siebie różnić. Jednak sam zamysł pozostaje ten sam.

Czy marketing wielopoziomowy to dobry pomysł?

MLM oczywiście posiada swoje wady i zalety. Wszystko zależy od tego w jakiej sytuacji jesteśmy oraz czy patrzymy z perspektywy firmy, czy też osoby, która chce podjąć tego rodzaju pracę. Znaczące w tym wszystkim są również cechy charakteru jakie posiadamy oraz to z jaką firmą rozpoczynamy współpracę. Jedno jest pewne, w XXI wieku nie jest dobrym wyjściem polegać na jednym kanale generującym zyski, więc warto przemyśleć ten rodzaj działań.

Podsumowanie

Marketing wielopoziomowy jest szczególną formą dystrybucji towarów. W ramach niego pomija się klasyczne formy promocyjne, a stawia się na osobiste polecenia produktów przez zadowolonych klientów. MLM jest formą marketingu bezpośredniego, który w dzisiejszych czasach odchodzi już nieco na boczny tor, na rzecz działań internetowych. Nie należy go jednak lekceważyć i może się okazać, że w naszej sytuacji będzie to odpowiednie rozwiązanie. Gdyby MLM nie działał, to czy np. firma Avon posiadałaby około 6 milionów konsultantów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *