Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Najczęstsze błędy w tworzeniu treści SEO


Najczęstsze błędy w tworzeniu treści SEO



17 maja 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Content jest jednym z najważniejszych elementów współczesnego marketingu internetowego. Oczywiście musi spełniać wysokie standardy, a stworzenie treści wartościowych dla użytkownika oraz algorytmów wyszukiwarek często jest sporym wyzwaniem. Mimo to różnego rodzaju treści jest całe mnóstwo, a każdego dnia w internecie pojawiają się nowe teksty, które nie są wolne od błędów. Warto zatem przyjrzeć się temu, co jest uznawane za najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu treści, na potrzeby pozycjonowania stron internetowych.

Podstawowe błędy przy tworzeniu treści pod SEO

Błędy, które są najczęściej popełniane można w pewien sposób pogrupować. W ten sposób, można przedstawić np. błędy ogólne, te dotyczące postrzegania słów kluczowych (przez autora tekstu), ogólnej stylistyki, czy też estetyki artykułów itp. Warto zatem na samym początku przyjrzeć się tym błędom, które są najbardziej ogólne, a które dotyczą dużej części treści pojawiających się w internecie. Oczywiście nie oznacza to, że są to treści tworzone bezpośrednio pod SEO, jednak takich również nie brakuje.

Rola tytułu – clickbait

Clickbait – oczywiście, że tytuł powinien przyciągać użytkowników – z tym nie warto polemizować. Zarówno tytuł samego artykułu, jak i meta title powinien być tak skonstruowany, aby zachęcić potencjalnego czytelnika do kliknięcia w artykuł. Jednak granica pomiędzy dobrym, a złym smakiem w tym przypadku jest dość cienka, a pójście w kierunku clickbaitu nie tylko nie przyniesie oczekiwanych korzyści, a może nawet zaszkodzić.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Bezwartościowe treści

Chodzi tutaj o wartość z perspektywy użytkowników. Roboty wyszukiwarek coraz częściej dają do zrozumienia, że to właśnie ich stawiają na pierwszym miejscu, a zatem jeśli treści nie niosą żadnej wartości dla użytkownika, są także bez wartościowe z punktu widzenia SEO. Chociaż tak przedstawiony temat jest dość mocnym spłaszczeniem to chodzi o to, że Internet jest zalewany contentem, który jest po prostu nieprzedytany.

Chodzi tutaj np. o upychanie słów kluczowych o wysokim potencjale SEO, wyróżnianie ich w tekście itp. Chociaż na początku algorytm może uznać takie treści za teksty o dużej wartości, to wraz ze zwiększającym się współczynnikiem odrzuceń (co będzie naturalne) oraz zmniejszającym się coraz bardziej CTRem dla takiego artykułu, algorytmy obniżą jego pozycje w wynikach wyszukiwania i nie będzie on miał wtedy już żadnej wartości – tak dla użytkowników jak i SEO.

Przeczytaj również  Co to jest konwersja i wskaźnik konwersji na stronie?

Źle dobrany język i długość tekstu

Obecnie język powinien być dostosowany do użytkowników, grupy docelowej tekstu itp. Przede wszystkim nie powinien zawierać pustych frazesów, a konkrety, które będą wyjaśniały np. problemy użytkowników, pytania postawione w nagłówku, wstępie itp. Wpłynie to po prostu na to, że użytkownicy chętniej będą korzystali z treści na danej stronie itp. Co więcej, długość tekstu powinna być naturalna – wynikająca z podejmowanej problematyki.

Jeśli temat nie zostanie odpowiednio wyczerpany, nie będzie on doceniony przez algorytmy oraz użytkowników. Warto w tym wszystkim jednak znać umiar, ponieważ stworzenie zbyt długiego tekstu, nie zadowoli użytkowników (nie będą chcieli czytać, aż tak długiego artykułu), pomimo tego, że będzie on wartościowy dla algorytmu. Z biegiem czasu, przez coraz większy współczynnik odrzuceń, mogą pojawić się spadki pozycji itp.

Błędy związane ze słowami kluczowymi

Błędów związanych ze słowami kluczowymi jest dość sporo, a ich natura jest dość różna. Jedno z niewłaściwych działań zostało już wspomniane, to tzw. keywords stuffing – czyli upychanie (na siłę) słów kluczowych m.in. w tekście. Nie trzeba wiele mówić o tym, że takie działanie jest po prostu nieodpowiednie, zaniża wartość samego artykułu, może być potraktowany jako spam itp. O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Tzw. “sztywne” słowa kluczowe – czyli stosowanie danej frazy w jednej, niezmienionej formie. Obecnie algorytmy wyszukiwarek potrafią rozpoznawać odmiany słów i nie opłaca się na siłę umieszczać frazy w jednej, niezmienionej formie. Co więcej, różnorodność jest nawet pożądana i doceniana.
  • Błędnie dobrane frazy kluczowe – dobór słów kluczowych jest ważnym elementem w tworzeniu treści na potrzeby SEO. Wszystko zależy od tego, jakie frazy są ważne dla danej firmy, np. firma zajmująca się sprzedażą bielizny, wypozycjonowana na słowo kluczowe “ubrania”, może mieć więcej strat niż pożytku z takiego stanu rzeczy.

Warto przy tym pamiętać, że frazy kluczowe są także dobrym tropem do poprawienia estetyki tekstu. Prawdopodobnie ich występowanie w tekście artykułu, wiąże się z ważną informacją, którą warto np. pogrubić, podkreślić, zapisać kursywą itp. Na sam koniec warto także pamiętać o tym, że tekst powinien być odpowiednio sprawdzony pod kątem gramatycznym, stylistycznym, interpunkcyjnym itd.

Bezpośrednie błędy SEO

Warto przyjrzeć się także błędom, które bezpośrednio wiążą się z branżą SEO, a które wychodzą na jaw dopiero np. podczas audytu SEO danej strony. Właściciele stron często nie zdają sobie sprawy, że tego typu błędy mają miejsce, ponieważ część z nich jest nawet niewidoczna z perspektywy przeglądania strony w ten sposób, jaki to robi użytkownik. Nie oznacza to jednak, że nie są to znaczące niedociągnięcia. O czym mowa?

Przeczytaj również  Comarch e-sklep - Pozycjonowanie sklepu internetowego

Brak hierarchizacji nagłówków

W treściach na stronie mogą być dostępne teksty odpowiednio rozbite na nagłówki. Jednak będą one np. po prostu osobnym, krótkim, pogrubionym zdaniem lub równoważnikiem zdania itp. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest po prostu zastosowanie nagłówków wraz z ich hierarchią (h1, h2, h3, h4…). Tekst wówczas wygląda nie tylko estetycznie, ale także podnosi swoją wartość z perspektywy algorytmów wyszukiwarek.

Duplicate content

Najczęściej jest to problem spotykany na stronach, które mogą się poszczycić treścią bogatą w liczbę wpisów lub w przypadku opisów produktowych tego samego producenta. Co więcej, duplicate content może dotyczyć zarówno dwóch różnych stron lub sklepów internetowych oraz może występować na poziomie jednej domeny. Warto w takim wypadku regularnie sprawdzać treści na stronie, ponieważ duplicate content z oczywistych względów zaniża pozycje w wynikach wyszukiwania i może doprowadzić do kanibalizacji treści.

Jak można sprawdzić czy problem nie dotyczy danej strony? Sposobów jest wiele, a jednym z najprostszych może być zastosowanie operatora wyszukiwania w wyszukiwarce “site:nazwadomeny.pl xyz”. Gdzie xyz to treść, która nas interesuje. W ten sposób sprawdzimy treści w obrębie wybranej strony. Natomiast jeśli chce się sprawdzić content także z innych stron, wtedy warto fragment tekstu wkleić w wyszukiwarkę i opatrzyć cudzysłowem i operacje powtórzyć kilka razy. Jeśli pojawi się tylko jeden wynik wyszukiwania, wtedy można być spokojnym.

Nie wykorzystystywanie anchorów, atrybutów alt grafik, linków wewnętrznych itp.

SEO na potrzeby tworzenia treści jest dość mocno rozbudowane. Jednak wiele osób nie zawraca sobie tym głowy, podczas gdy wiele różnych czynników wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania. 

Mowa tutaj o poprawnej optymalizacji atrybutów alt, stosowaniu linków wewnętrznych, wykorzystywaniu anchorów itp. Odpowiednio zoptymalizowany tekst pod kątem SEO, będzie to wszystko zawierał, co przeniesie się także na odpowiednią wartość z perspektywy pozycjonowania strony internetowej.

Podsumowanie

Tworzenie treści jest nierozłącznym elementem pozycjonowania stron internetowych i ma ogromną wartość w branży SEO. Stale rosnąca liczba stron oraz e-sklepów powoduje, że same treści internetowe również rosną w zastraszającym tempie. Niestety nie są one wolne od błędów, które powodują, że content nie jest wartościowy. 

Warto zapoznać się z listą najczęściej popełnianych błędów z perspektywy SEO w tworzeniu treści, aby wiedzieć czego się wystrzegać i pozwolić własnej stronie, osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dzięki treściom odpowiedniej jakości.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Najczęściej popełniane błędy przy pisaniu treści SEO"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *