VD » Blog » Marketing » Co to jest analiza Content Gap?

Co to jest analiza Content Gap?

24 listopada 2021 (aktualizacja: 24 listopada 2021) 6-8 min. czytania
content-gap
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Czasem zdarza się tak, że pomimo najszczerszych chęci, Twoje pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania nadal nie są zadowalające. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele i czasami ciężko jednoznacznie znaleźć odpowiedź, dlaczego tak się dzieje. Dlatego warto znać jak najwięcej możliwych scenariuszy, aby móc zweryfikować, czy czasem nie mają one u nas miejsca. Jedną z przyczyn niskich pozycji Twojej strony może być tzw. content gap. Czym jest i jak to sprawdzić?

Czym jest Content Gap?

Content Gap można tłumaczyć z języka angielskiego jako “luka treści”, ale dosłowne tłumaczenie raczej niewiele nam mówi. Content Gap to będzie rozbieżność pomiędzy treściami znajdującymi się na Twojej stronie internetowej, a tym czego szukają użytkownicy. Innymi słowy, jeśli np. prowadzisz swojego bloga, ale w tekstach nie będziesz uwzględniał zasad SEO, doprowadzisz do stworzenia Content Gapu na Twojej stronie internetowej.

Czym jest analiza content gap?

Aby uniknąć powstania content gapu na naszej stronie internetowej, na pomoc przychodzi nam jego analiza. Polega ona m.in. na sprawdzeniu używanych słów kluczowych w Twoich treściach oraz ich częstotliwości, sprawdzeniu kodu strony pod kątem SEO, a także analizie dostępnych danych na temat publikowanych przez Ciebie treści. Innymi słowy, analiza content gap wskaże Ci wszystkie aspekty, o które warto uzupełnić Twój content.

Dlaczego warto analizować Content Gap?

Przede wszystkim dlatego, że analiza content gap pokaże Ci, w jakim stopniu treści na Twojej stronie, odpowiadają na potrzeby użytkowników, które wynikają z ich zapytań w wyszukiwarce. To jednak nie wszystko. Jakie jeszcze są powody przemawiające za analizą content gap?

  • Obranie celu – dzięki przeanalizowaniu swojej strony pod kątem content gap, będziesz wiedział na jakiego rodzaju treściach musisz się skupić. Być może dotychczas pomijałeś kluczowe kwestie dla użytkowników, które dotyczą Twojej branży.
  • Sprecyzowanie grupy docelowej – analiza content gap pozwoli Ci skoncentrować swoje działania na odbiorcach, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. Skoro treści na Twojej stronie będą odpowiadać ich potrzebom, prawdopodobnie Twoje usługi lub produkty, także to zrobią.
  • Nie będziesz wspierał konkurencji – unikniesz sytuacji kiedy to użytkownik, który poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania, nie znajdzie jej u Ciebie i po prostu pójdzie szukać dalej. A gdzie wtedy trafi? Najprawdopodobniej do Twojej konkurencji.

Jak dokonać analizy content gap?

Wiemy już, że warto analizować naszą stronę internetową pod kątem “luki w treściach”, pozostała jeszcze bardzo ważna kwestia – jak to zrobić? Najprostszym i najłatwiejszym sposobem będzie po prostu kontakt z agencją marketingu internetowego. Możesz zadzwonić do nas i opowiedzieć nam o swoich wątpliwościach, na pewno Ci pomożemy.

Jakie są inne sposoby, aby sprawdzić, czy content gap dotyka naszej strony?

  • SERP – jest to drugi najprostszy sposób. SERP to strona, która wyświetla wyniki wyszukiwania po zadaniu zapytania wyszukiwarce. Możesz więc wpisać słowa kluczowe, które są bezpośrednio związane z Twoją branżą i zobaczyć jakie pozycję zajmujesz.
  • Ahrefs – jest to popularne narzędzie w branży SEO. Może posłużyć m.in. do oceny contentu na Twojej stronie. Możesz sprawdzić content gap, poprzez analizowanie ilości wyszukań konkretnych słów kluczowych.
  • Google Analytics – o ogromnym potencjale Google Analyticsa nie trzeba nikogo przekonywać. Jest bardzo popularny m.in. ze względu na fakt, że korzystać z niego możemy za darmo, a daje nam naprawdę wiele możliwości. Dzięki analizie danych, możesz dowiedzieć się na co Twoi odbiorcy zwracają szczególną uwagę, a to może Cię doprowadzić do np. rozszerzenia swojej oferty lub dodania kilku smaczków do jakiegoś artykułu.

Podsumowanie

Content gap można określić jako rozbieżność pomiędzy treściami z Twojej strony internetowej, a tym czego szukają użytkownicy w wyszukiwarce. Aby sprawdzić, czy ten problem Cię dotyczy dokonuje się tzw. analizy content gap. Można wykonać ją poprzez wiele dostępnych narzędzi, które pokażą Ci, czy faktycznie ten problem Ciebie dotyczy. Jednak najbardziej efektywnym sposobem będzie skontaktowanie się ze specjalistami SEO, którzy wyjaśnią i rozwieją wszelkie wątpliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *