VD » Blog » Pozycjonowanie / SEO » Topical Authority – co to jest i jak wpływa na SEO?

Topical Authority – co to jest i jak wpływa na SEO?

16 listopada 2021 (aktualizacja: 16 listopada 2021) 6-8 min. czytania
topical authority
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Topical Authority obecnie jest coraz częściej spotykanym pojęciem nie tylko w kręgach SEO. Interesujące jest to, że rozmawiając o topical authority, możemy o tym nie wiedzieć i nie musi padać nazwa tego zjawiska. Można mówić, że dana witryna posiada wysokie albo niskie topical authority, tak jak w przypadku page ranku. Pozostaje zadać jedno pytanie: co to jest?

Czym jest topical authority?

Mówiąc najprościej, topical authority to swego rodzaju wskaźnik wartości stron internetowych pod względem ich treści. Nie od dziś wiadomo, że wartościowy content jest wysoko ceniony przez algorytmy wyszukiwarek, które odpłacają nam za niego wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. Topical authority będzie więc wyznaczał to, jak content zamieszczany na stronie, będzie  pasował do tematyki samej witryny i jaką wartość merytoryczną posiada dla użytkowników.

Jak doszło do topical authority?

Biorąc pod uwagę ogólną historię SEO, można powiedzieć, że topical authority jest dość młodym zjawiskiem. Jego powstania można doszukiwać się w dwóch algorytmach Google oraz ich późniejszymi aktualizacjami. Jak więc powstało topical authority?

  • Algorytm Panda

Ten algorytm Google`a, odpowiedzialny jest za szeroko rozumiany content. Można powiedzieć, że będzie oceniał go jako “dobry” albo “zły”. W pierwszym przypadku, algorytm będzie zostawiał daną stronę internetową wysoko w pozycjach wyników wyszukiwania, w przypadku złej oceny, strona będzie spadała. 

Kolejne aktualizacje algorytmu Panda spowodowały, że agencje SEO musiały dostosowywać się do panujących trendów. Obecnie aktualizacja 4.0 sprawiła, że content musi być przede wszystkim unikatowy, ciekawy i wyczerpujący. Ważne będą również linki, które mogą np. prowadzić na firmowe profile w mediach społecznościowych itp.

Algorytm Panda (przynajmniej na razie) nie umie jednak czytać w sensie dosłownym. Skupia się na cechach treści, jego długości, nasyceniu słów kluczowym, semantyce itp. Warto wspomnieć, że mamy dość różne wytyczne, dotyczące chociażby długości tekstu. W Polsce, aby tekst był wyczerpujący, uważa się, że powinien posiadać ok. 12 000 zzs. natomiast w USA liczba ta będzie oscylowała w granicach 20 000 zzs.

  • Algorytm Koliber

Google Hummingbird (z ang. koliber) wprowadził dość spore zamieszanie na rynku pozycjonowania. Warto jednak zaznaczyć, że zmiany te nie były tak bardzo odczuwalne w Polsce. Dlaczego? Algorytm Koliber odpowiada za kontekst, znaczenia i naturalność języka. Jako, że j. polski jest jednym z najtrudniejszych języków na świecie, znacznie trudniej jest zaprogramować algorytm tak, aby odnajdywał kontekst, niż w przypadku języka angielskiego.

Jak to wygląda? Koliber będzie potrzebował określonej ilości słów, najlepiej żeby to były słowa kluczowe, które korespondują z główną tematyką strony, a na ich podstawie będzie określał kontekst danej podstrony i podsuwał je do wyników wyszukiwania. W wielu środowiskach uważa się, że algorytm Koliber był jednym z pierwszych kroków ku koncepcji Web 3.0 – semantycznej sieci Internet.

Jak posiadać wysokie topical authority?

Wiemy już z czym mamy do czynienia. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób odpowiadać na wymagania postawione przez algorytmy Panda i Koliber, abyśmy mogli powiedzieć, że nasza strona posiada wysokie topical authority. Część z tych rzeczy, można wywnioskować z wcześniejszej części artykułu, ale nie wszystko zostało powiedziane. Na co należy zwracać uwagę?

  • Najważniejszy jest użytkownik – Google przyzwyczaiło już nas do tego, że pragnie by to użytkownicy byli najważniejsi w sieci. Jeśli chcemy, żeby nasze pozycje były wysokie, musimy zadbać by wszyscy nasi odbiorcy mieli swego rodzaju “pakiety all inclusive”. Nasze treści powinny być przejrzyste i odpowiadać na pytania przez nas postawione. Niech przeglądanie treści, będzie przygodą dla użytkownika, nie dla algorytmu.
  • Tematyka – sama w sobie musi być wyczerpana. Nie możemy w połowie myśli przerywać bo np. osiągniemy limit znaków, który nas interesuje – jest to dość skrajny przypadek, jednak spotykany. Jeśli będziemy unikać tego typu zdarzeń, nasze teksty będą przede wszystkim naturalne, co jest równie istotne. W kontekście topical authority, nie możemy również przesadzać ze słowami kluczowymi. Ich zbyt duża częstotliwość wygląda nienaturalnie, dlatego we wszystkim należy znać umiar.
  • Semantyka – odkąd powołano do życia algorytm Koliber w działaniach SEO trzeba uwzględniać semantyczne słowa kluczowe. Mówiąc najprościej, musimy zwracać uwagę na to, aby nasze teksty oprócz słów wprost charakterystycznych dla danego tematu, zawierały również frazy o bliskim lub tym samym znaczeniu. Przykład? Dla e-commerce frazami bliskoznacznymi będą sklep internetowy, e-handel, handel elektroniczny itp.

Podsumowanie

Topical authority jest swego rodzaju wskaźnikiem, który mówi nam o wartości treści znajdujących się na naszej stronie internetowej. W celu posiadania wysokiego topical authority, musimy przede wszystkim zachowywać neutralność i pamiętać o użytkownikach. To oni są najważniejsi, więc zadbajmy o nich, chociażby przez wyczerpanie tematu. 

Co więcej, warto również brać pod uwagę semantyczne słowa kluczowe, dlaczego? Z prostego powodu – każdy jest inny, ktoś wyszuka “zalety e-commerce”, a ktoś inny “zalety handlu elektronicznego”. Uwzględnienie semantyki, również pomoże nam w osiągnięciu wysokiego topical authority.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *