Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Niedziałające linki – wpływ na SEO tzw. broken links


Niedziałające linki – wpływ na SEO tzw. broken links



2 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

W wyniku przeglądania treści w Internecie, na pewno zdarzyło się Wam niejednokrotnie spotkać z niedziałającymi linkami. Wystarczy nawet powiedzieć, że memy z “error 404 not found” swego czasu były na porządku dziennym. Warto jednak zastanowić się nad tym czym dokładnie są, jakie mogą być ich przyczyny i najważniejsze, jaki wpływ broken links mają na SEO.

Czym są tzw. broken links?

Broken links to najprościej mówiąc, link kierujący nas do strony, która przestała funkcjonować. Niedziałające linki to adresy URL, które zamiast kierować nas do strony zapisanej w linku, przekierowuje nas do błędu HTTP. Kody błędów będą miały postać 4xx oraz 5xx, takie jak właśnie błąd 404, który mówi o tym, że wskazanej strony nie odnaleziono.

Przyczyny powstawania niedziałających linków

Broken links mają wpływ na widoczność domeny w Google, do której kierują. Warto więc poznać przyczyny ich powstawania. Do najczęstszych sytuacji, w wyniku których otrzymujemy komunikat o błędzie, można zaliczyć:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Literówka – wydawać by się mogło, że to niemożliwe, jednak wszystko zależy od tego gdzie dany link jest pokazywany. Na wszelkiego rodzaju prywatnych konwersacjach, tekstach, forach, wszędzie gdzie będą wklejane linki, mogą się wkraść literówki. Jeśli sami je dodajemy, warto sprawdzić, czy odpowiednio skopiowaliśmy dany link, przepisaliśmy go, itp.
  • Usuwanie własnych podstron – jeśli prowadzisz np. swojego bloga i decydujesz się na usunięcie jakiegoś artykułu, musisz sprawdzić linki do niego kierujące ze swojej domeny. Może być tak, że linkowałeś wewnętrznie dany artykuł, a gdy go usuniesz, to odnośniki będą prowadziły właśnie do nieistniejącej już strony. Należy skasować takie linki wewnętrzne.
Przeczytaj również  Reklama i marketing sklepu zoologicznego

To najczęstsze sytuacje, w wyniku których ukaże się nam błąd typu 404. Oczywiście sytuacji może być więcej, ale na nie mamy realny wpływ. W przypadku prowadzenia własnego bloga, jeśli w swoich artykułach wykorzystujesz jakieś źródła, powinieneś również co jakiś czas sprawdzać stan linków, których zamieściłeś. Może okazać się, że strona po prostu przestała funkcjonować, zmieniono domenę itp. Na to nie mamy wpływu, dlatego należy to sprawdzać.

Jaki wpływ mają broken links na SEO?

Aby zrozumieć wpływ broken links na pozycjonowanie naszej strony internetowej, musimy sobie przypomnieć, jaki wpływ mają same linki, a mają ogromny. Dla robotów wyszukiwarek wszelkie odnośniki, które będą dotyczyć naszej strony internetowej, są swego rodzaju wyznacznikiem zaufania. Jeśli są odpowiedniej jakości, będą skutkowały naszą wysoką pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania, jeśli będą słabej jakości, musimy liczyć się z niskimi pozycjami.

Do linków słabej jakości można zatem zaliczyć broken links. Skoro w gruncie rzeczy link nie spełnia swojej funkcji, to nie można ocenić jego jakości w żaden sposób. Google oczywiście bierze to pod uwagę, ale co gorsza – widzą to także użytkownicy. Jeśli natrafią na jakiś niedziałający link, bardzo szybko mogą stracić zaufanie do naszej strony. Korzystając z odnośnika, mamy nadzieję na znalezienie pożytecznych informacji. Jeśli ktoś nie będzie usatysfakcjonowany, opuści naszą stronę i najpewniej do niej nie wróci.

Jak sprawdzić czy linki są zepsute?

Wiemy już czym są broken links, że mają ogromne znaczenie dla SEO, ale pozostaje jeszcze kwestia monitorowania linków. Jeśli prowadzisz własną stronę internetową i wykorzystujesz ogromną liczbę odnośników, po prostu ciężko byłoby je wszystkie regularnie sprawdzać ręcznie. Na szczęście na rynku nie brakuje narzędzi, które pozwalają monitorować stan naszych linków. Z czego możesz skorzystać?

  • Ahrefs – narzędzie zasłynęło głównie za sprawą możliwości analizy profilu linków. Korzystając z niego, możemy segregować linki kierujące oraz wewnętrzne interesującej nas domeny, pod kątem ich “cyklu życia”. Wybór opcji “uszkodzonych linków” sprawi, że uzyskamy spis niedziałających linków dotyczących wskazanej domeny.
  • Screaming Frog  – w odróżnieniu od Ahrefsa, oprogramowanie to jest dostępne także w bezpłatnej wersji (z pewnymi ograniczeniami). Przede wszystkim możemy je wykorzystać do analizy linków wewnętrznych oraz struktury witryny. Warto zaznaczyć, że sprawdzi się raczej przy “mniejszych stronach”.
  • Google Search Console – jest pozycją w pełni darmową i choć nie oferuje takich możliwości jak poprzednie narzędzia, to można uzyskać z niego podstawowe informacje. Przede wszystkim jeśli nie posiadasz rozbudowanej strony internetowej, może wystarczyć Ci komunikat o problemie związanym z indeksowaniem treści. Może być to spowodowane właśnie broken links, a wtedy z łatwością go znajdziesz i usuniesz.
Przeczytaj również  Pozycjonowanie wizerunkowe – SEO PR

Podsumowanie

Broken links to inaczej niedziałające linki, które kierują użytkowników do nieistniejącej strony internetowej. Mogą powstawać przez przypadek lub po prostu gdy usunięto jakąś podstronę itp. Pod względem SEO broken links są bardzo istotne. Nawet najlepsze metody pozycjonowania na nic się zdadzą, jeśli będziemy posiadać niedziałające odnośniki. 

Przede wszystkim linki to drażliwy temat dla Google, a sami użytkownicy gdy natrafiają na broken links tracą po prostu zaufanie do danej witryny i raczej nie zdecydują się już na inną interakcję.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Niedziałające linki - wpływ na SEO tzw. broken links"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.