Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Marketing międzynarodowy – jak robić to skutecznie?


Marketing międzynarodowy – jak robić to skutecznie?



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

Ekspansja na rynki zagraniczne bez odpowiednio przygotowanej strategii marketingowej, może okazać się po prostu niemożliwa. Odpowiednie zbadanie rynku, zdobycie niezbędnych informacji o odbiorcach oraz wiedza, jakie mechanizmy funkcjonują w danym państwie – to wszystko jest bardzo ważne z punktu widzenia wejścia na nowy, zagraniczny rynek, a w dużej mierze umożliwia to m.in. marketing międzynarodowy, poza oczywistą promocją firmy, jej produktów lub usług.

Czym jest marketing międzynarodowy?

Marketing międzynarodowy można rozumieć jako działalność biznesową poza granicami kraju pochodzenia danej firmy, produktu lub usługi. Będzie się to wiązało z wykorzystaniem różnego rodzaju metod, narzędzi, technik itp. w celu jak największego poznania oraz wpłynięcia na rynek docelowy. 

Należy przy tym zauważyć, że bardzo ważne będą elementy poznawcze na poziomie społecznym, kulturowym, instytucjonalnym itp. Tylko w ten sposób, będzie można przeprowadzić odpowiednie działania marketingowe w zupełnie obcym środowisku.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Czym charakteryzuje się marketing międzynarodowy?

Działania marketingowe o charakterze międzynarodowym, będą wymagały zdecydowanie innego podejścia, niż w przypadku tego rodzaju działań na rodzimym rynku. Dlaczego? Przede wszystkim na odmienność środowiskową danego rynku, mechanizmów warunkujących jego działania itp. W zależności od wybranego przez nas państwa, a także regionu świata, różnicę w poszczególnych aspektach będą większe lub mniejsze.

Przeczytaj również  Delegowanie zadań - praktyczne porady

W ten sposób, dużo łatwiej np. polskim firmom rozpocząć działalność marketingową na terenie Czech, Słowacji, Ukrainy itp. niż w Chinach, Japonii, Brazylii. Jest to spowodowane przede wszystkim większymi różnicami kulturowymi, a także odległością geograficzną. Dlatego należy wziąć przy tym pod uwagę:

  • Segmentację rynku – poszczególne grupy osób, posiadające tę samą cechę charakterystyczną, mogą mieć zupełnie inne typy zachowań i przyzwyczajenia. W przypadku wieku, np. w Polsce 30-letnie osoby mogą interesować się zupełnie innymi cechami produktów, niż te same osoby z Francji lub Hiszpanii.
  • Specyfikę produktu – nie wszystkie produkty są uniwersalne i po prostu w części regionów świata, nie będą użyteczne. Jak to zobrazować? Można to zrobić na przykładzie Coca-Coli, która jest napojem. Z zupełnie teoretycznego punktu widzenia, jest to produkt, na który może być wysoki popyt w każdym miejscu na świecie od Portugalii, przez Tybet, po Azory. Natomiast w przypadku ubrań zimowych, możemy powiedzieć, że nie będą one potrzebne w krajach afrykańskich, gdzie panuje gorący klimat przez cały rok.

Na czym polega marketing międzynarodowy?

Mamy już pełniejszy obraz tego, czym jest marketing międzynarodowy i wiemy co jest w nim istotne. Teraz warto przywołać specyfikę jego działania. Przede wszystkim, marketing międzynarodowy jest ściśle powiązany z procesami wejścia firm na nowe rynki. Będzie zatem posiadał charakter ewolucyjny o skomplikowanej strukturze. Jak można przedstawić przykładowe, główne etapy tego procesu?

  • Badanie rynku docelowego – przed rozpoczęciem działań marketingowych, powinniśmy dokładnie zbadać środowisko w jakim będziemy pracować. Wszelkie istotne aspekty ekonomiczne, kulturowe, prawne, polityczne musimy dokładnie poznać. Wszystko to będzie wpływało na to, jak będzie wyglądał marketing międzynarodowy w konkretnym państwie, konkretnej firmy. Będzie się to także przekładało na to, jakie produkty/usługi wybierzemy, w jakiej liczbie itp.
  • Wybór instrumentów marketingowych – po przeanalizowaniu rynku docelowego, będziemy wiedzieć na jakich rynkach się koncentrujemy, jaka jest ich siła nabywcza, na jaką formę eksportu się decydujemy itp. Teraz należy opracować odpowiednią strategię marketingową, to jakich narzędzi użyjemy, jakich metod, technik itp. 
  • Wdrożenie marketingu międzynarodowego – po przeprowadzeniu dogłębnej analizy rynku, wyborze wszystkich istotnych aspektów związanych ze sposobami sprzedaży itp. Dopiero można przystąpić do realizacji strategii marketingu międzynarodowego. To jaki rodzaj marketingu będzie najbardziej skuteczny, dowiemy się właśnie na podstawie wcześniejszej analizy.
Przeczytaj również  Dlaczego warto stworzyć dobry Customer service w biznesie?

Warto zaznaczyć, że to bardzo uogólniony schemat działania marketingu międzynarodowego, który ma pomóc zobrazować skalę tego przedsięwzięcia. W tym wszystkim warto także wymienić m.in. dostosowanie odpowiedniej polityki cenowej itp. Realizacja marketingu międzynarodowego to naprawdę działania ogromnych rozmiarów i trzeba liczyć się z tym, że czynników, które wymagają dopracowania jest naprawdę wiele.

Podsumowanie

W najprostszym ujęciu marketing międzynarodowy, można rozumieć jako działania marketingowe, które wykonuje się poza granicami kraju pochodzenia danej firmy, produktu lub usługi. Z uwagi na swoją specyfikę, jest to ściśle powiązane z ogólnym wejściem organizacji na zagraniczny rynek, co wyróżnia się m.in. stopniem skomplikowania poszczególnych aspektów. W marketingu międzynarodowym ogromną rolę odegrają zatem czynności przygotowawcze, które pozwolą nam jak najdokładniej zbadać rynek docelowy.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Marketing międzynarodowy - jak robić to skutecznie? [Poradnik]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.