Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Marketing bezpośredni – jakie są rodzaje? [Narzędzia marketingu]


Marketing bezpośredni – jakie są rodzaje? [Narzędzia marketingu]



19 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 26 lutego 2022) 6-8 min. czytania

Słysząc “marketing bezpośredni” zapewne w większości przypadków nie będziemy posiadali miłych skojarzeń. W zdecydowanej większości przypadków będzie on nam się kojarzył z akwizytorami, domokrążcami, którzy naprzykrzają się człowiekowi wtedy, gdy ma na to najmniej czasu. Chociaż trzeba przyznać rację, że są to działania z zakresu marketingu bezpośredniego, to nie jest to ich jedyna odsłona. Warto zatem przyjrzeć się temu, czym tak naprawdę jest marketing bezpośredni i jakie są jego inne, być może mniej znane odmiany.

Czym jest marketing bezpośredni?

Marketing bezpośredni to najprościej mówiąc bezpośrednia komunikacja na linii firma-klient. Charakteryzuje się tym, że komunikaty są kierowane do wyselekcjonowanych, pojedynczych osób, aby bezpośrednio odczytać ich reakcję i móc je następnie wykorzystać. Na jego potrzeby wykorzystuje się wiele narzędzi, przez co marketing bezpośredni często będzie w sobie łączył działania reklamowe ze sprzedażowymi. W jego wyniku konsumenci nie muszą się udawać do sklepu w celu nabycia jakiegoś produktu lub zdobycia o nim informacji.

Jakie są rodzaje marketingu bezpośredniego?

Warto przedstawić kilka najbardziej popularnych form marketingu bezpośredniego, aby lepiej zrozumieć to, czym on tak właściwie jest. Oczywiście najczęściej będziemy kojarzyć marketing bezpośredni ze sprzedażą w domu klienta, gdzie akwizytor przedstawia nam produkt i możemy go u niego kupić.  Jednak warto poznać inne metody działań z tego zakresu:



  • Telemarketing

Jest to prawdopodobnie druga, najbardziej popularna forma marketingu bezpośredniego. Polega na wykorzystaniu telefonu w celach komunikacyjnych i sprzedażowych z konkretną osobą. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z klientem, możemy przyrównać to do rozmowy w domu klienta, gdzie również możemy otrzymać natychmiastową opinię i informację zwrotną.

  • Sprzedaż wysyłkowa

Sprzedaż wysyłkowa eliminuje punkty sprzedaży stacjonarnej wraz z kosztami z nimi związanymi. Jest to możliwe za sprawą tradycyjnych lub internetowych, różnego rodzaju katalogów, ogłoszeń, próbek produktów itp. Są one wysyłane do starannie wyselekcjonowanych odbiorców, co pozwala na niskie koszty dotarcia do klienta i maksymalizuje szanse na dokonanie przez ich odbiorcę zakupu.

  • Telezakupy

Można także nazwać ten rodzaj marketingu bezpośredniego – marketingiem telewizyjnym. Wykorzystuje się w tym celu specjalne programy telewizyjne, które prezentują dany produkt. Zazwyczaj dołączony jest także numer telefonu na bezpłatną infolinię, gdzie możemy otrzymać większą ilość informacji lub złożyć zamówienie. Warto zaznaczyć, że obecnie jest to coraz rzadziej spotykana forma marketingu bezpośredniego, chociaż swego czasu cieszyła się olbrzymią popularnością.

Warto zaznaczyć, że marketing internetowy, również możemy zaliczyć do marketingu bezpośredniego. Jeśli wykorzystujemy jakiś kanał internetowy do prezentowania oraz sprzedaży produktów, a całość dopełniamy możliwością kontaktu m.in. przez komunikatory, telefon, pocztę elektroniczną itp. to bez wątpienia będziemy mogli mówić o formie marketingu bezpośredniego. Chociaż obecnie wiele osób o tym zapomina, to warto o tym wiedzieć.

Jakie narzędzia wykorzystuje się w marketingu bezpośrednim?

Warto zwrócić szczególną uwagę na narzędzia wykorzystywane w marketingu bezpośrednim. Będą one musiały spełniać 3 warunki, aby były one użyteczne w tym rodzaju działań promocyjnych – bezpośredni kontakt, możliwość udzielenia wszystkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji zakupowej oraz odebranie informacji zwrotnej od klienta. W związku z tymi warunkami w marketingu bezpośrednim będzie można wykorzystać:

  • Poczta – w rozumieniu elektronicznej oraz tradycyjnej. Oba rodzaje spełniają wszystkie warunki, a jedyna różnica polega na prędkości przekazu, na korzyść poczty elektronicznej.
  • Telefon – rozmowa telefoniczna, telezakupy, informacje przekazywane przez telefon z wykorzystaniem innych źródeł itp.
  • Telewizja – chociaż obecnie jest coraz rzadziej stosowanym narzędziem w marketingu bezpośrednim (podobnie jak sprzedaż w domu klienta), to nadal możemy się z takim działaniem spotkać. Warto jednak pamiętać, że tylko w połączeniu z innymi narzędziami, jak np. telefonem, można zaliczyć telewizję do marketingu bezpośredniego.
  • Internet – tutaj najbardziej szerokie zastosowanie. Od stron internetowych spełniających wszystkie wymagane cechy, po wykorzystywanie platform e-commerce, mediów społecznościowych itp. 
Przeczytaj również  Jak promować stronę internetową?

Podsumowanie

Chociaż marketing bezpośredni najczęściej będzie się nam kojarzył z akwizytorami, którzy nie są raczej wypatrywani z utęsknieniem w domach, to nie jest to jedyna jego forma. Przede wszystkim wystarczy powiedzieć, że marketing internetowy, również jest przez wiele osób uważany za odmianę marketingu bezpośredniego. Warto pamiętać, że wyróżnia się wiele rodzajów tego typu działań, na których potrzeby wykorzystuje się różne narzędzia. To wszystko sprawia, że marketing bezpośredni wbrew powszechnemu wyobrażeniu o nim, szybko nas nie opuści i dalej będzie uważany za skuteczny.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Marketing bezpośredni - jakie są rodzaje? [Narzędzia]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.