Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Bot traffic – jak zablokować źródło spamu w Google Analytics?


Bot traffic – jak zablokować źródło spamu w Google Analytics?



27 kwietnia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Postęp technologiczny jest obecnie bardzo dynamiczny i odczuwalny w niemal każdej branży. Jednak szczególnie jest to widoczne w internecie. Kolejne rozwiązania dostarczają różnego rodzaju, często nowych możliwości i informacji. Jednak to wszystko posiada drugą stronę medalu. Wraz z kolejnymi rozwiązaniami doszło do powstania m.in. spamu, a powstanie botów, umożliwiło automatyzację niechcianych i niewartościowych, powiązanych ze spamem procesów. Jednym z nich jest właśnie bot traffic, który zaburza m.in. pogląd na dane statystyczne stron internetowych. Czy da się go zablokować w Google Analytics?

Czym jest bot traffic?

Bot traffic to najprościej mówiąc ruch generowany przez roboty. Jest to swego rodzaju ruch spamerski, ponieważ nie może on przynosić takich samych korzyści, jakie wynikają z wejść na stronę użytkowników itp.

Warto jednak przywołać inne określenie – “traffic bot” (zmiana kolejności słów), które oznacza robota generującego ruch na stronach www. W ten sposób otrzymujemy pełnię tego, czym tak naprawdę jest bot traffic i kto jest za niego odpowiedzialny.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak rozpoznać bot traffic od innych rodzajów ruchu?

W Google Analytics do dyspozycji posiadamy m.in. statystyki dotyczące ruchu w witrynie. Jednak próżno tam szukać określenia “bot traffic”, czy też podobnej kategorii. W ten sposób pojawia się pytanie, jak można rozpoznać ruch generowany przez boty i czy w ogóle jest to możliwe?

Przeczytaj również  Najlepsze platformy sprzedażowe - marketplaces w internecie

Jak najbardziej można rozpoznać bot traffic, ponieważ tak jak wszystko inne, tak traffic boty także muszą posiadać jakąś nazwę. Jeśli chcemy zobaczyć, czy nasze statystyki w Google Analytics są zaburzane przez roboty, musimy przejść do źródeł pozyskiwania ruchu i przeanalizować ich nazwy. Traffic boty posiadają bardzo podobne, nieznacznie różniące się od siebie nazwy. Jako przykład można podać m.in.:

  • /trafficbot.xyz
  • /bottraffic.live
  • /traffic-bot.live

Jak usunąć bot traffic z danych Google Analytics?

Jeśli dane w Google Analytics są zniekształcone przez ruch generowany przez roboty, to w gruncie rzeczy odbiera to możliwość dokładnego monitorowania i analizowania rozwoju ruchu na stronie. Dane są po prostu sztucznie zniekształcone i nie można wprost określić, czy np. kampania reklamowa przynosi określone korzyści lub czy wysokie pozycje w Google przełożyły się już na zwiększony ruch, a jeśli tak to w jakim stopniu.

Na szczęście można odseparować dane na temat ruchu generowanego przez roboty w Google Analytics. Chociaż na same boty nie można mieć bezpośredniego wpływu, to można sprawić, że dane dotyczące bot traffic, będą niewidoczne. Istnieje kilka sposobów na usunięcie bot traffic z danych Google Analytics. Jakich?

Plik robots.txt

Za sprawą odpowiedniej komendy, plik robots.txt może zablokować witrynę dla traffic bota. Jednak wiąże się to z tym, że musimy znać już jego nazwę (np. za sprawą Google Analytics).

user-agent: traffic-bot
Disallow: /

Wykorzystując powyższą komendę oraz nazwę traffic bota, można zablokować dla niego wejście na witrynę, a w wyniku tego w Google Analytics nie będzie widoczny ruch generowany przez tego robota. Warto jednak pamiętać, że jeśli konkretny bot jest np. mocno złośliwym oprogramowaniem, to nie zastosuje się on do poleceń z pliku robots.txt.

Usunięcie z analizy zgromadzonych danych

Innym sposobem jest usunięcie botów bezpośrednio w Google Analytics. Jest to w pewnym sensie najbardziej pewne rozwiązanie, które działa także względem danych historycznych (przed usunięciem botów z analizy). Jeśli chcemy to zrobić, trzeba utworzyć nowy segment. W tym celu trzeba:

  • Wybrać “Dodaj segment”.
  • Skonfigurować go w sekcji “Warunki” po lewej stronie panelu i ustawić wykluczenie sesji dla rozmiaru przeglądarki, który zawiera “(not set)”.
  • Zapisać segment.
Przeczytaj również  Co to jest newsletter?

W ten sposób, na ekranie głównym będzie można wybrać nowy segment, który będzie pokazywał dane, już bez uwzględniania bot traffic.

Utworzenie filtra, który wyklucza bot traffic

Z poziomu Google Analytics można tworzyć także filtry gromadzenia danych. Warto jednak pamiętać, że filtry odnoszą się jedynie do danych przyszłych, czyli tych, które będą zbierane po utworzeniu danego filtra. Jeśli chcemy to zrobić, musimy przejść: 

“Administracja” → “Widok danych” → “Filtry” → “Dodaj nowy filtr”. 

Następnie wybrać filtr “niestandardowy” i wybrać pole filtra “Identyfikator URI urządzenia”. Gdy to zrobimy, wystarczy, że w oknie “Wzorzec filtra” wpiszemy nazwy botów, które nas interesują, np. .*“traffic-bot.*|.*bottraffic.* itd. Następnie pozostaje już tylko weryfikacja działania filtra, w danych Google Analytics.

Podsumowanie

Bot traffic to po prostu ruchu na witrynie internetowej, który jest generowany przez różnego rodzaju roboty. Jest on o tyle niebezpieczny, o ile może w dużym stopniu zaburzać dane statystyczne dotyczące strony i wprowadzać nas w błąd. Możemy wyciągać pochopne i błędne wnioski itp.

Z tego względu warto wiedzieć, jak sprawdzić czy nasza strona jest odwiedzana przez traffic boty i w jaki sposób je odseparować do właściwych danych w Google Analytics. To pozwala mieć wgląd w to, jak  faktycznie wygląda ruch użytkowników na stronie i na ich podstawie wyciągać odpowiednie wnioski i podejmować słuszne decyzje w ramach działalności internetowej.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Bot traffic - jak zablokować źródło spamu w Google Analytics?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *