Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Badania marketingowe – etapy analizy rynku


Badania marketingowe – etapy analizy rynku



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Nikt kto prowadzi własną firmę, nie chce podejmować żadnych decyzji, bez konkretnych podstaw. Jest to oczywiście zrozumiałe i naturalne. Różne działania, które wykonamy “na wyczucie” mogą słono kosztować, a całkowite naprawienie szkód może się okazać niemożliwe. Nie inaczej jest w przypadku marketingu. Specjaliści do wszelkiego rodzaju działań, starają się mieć solidne podstawy, aby uargumentować swoje podejście. Pomocne są w tym wszystkim badania marketingowe. Oczywiście można wykorzystać już istniejące, które dostępne są np. w Internecie. Jednak czasami będzie trzeba stworzyć je samemu.

Czym są badania marketingowe?

Na początku należy zaznaczyć, że badania marketingowe mogą mieć bardzo różne definicje, a tym samym posiadać różne interpretacje. Jednak można uznać, że badania marketingowe to zbiór specjalistycznych narzędzi oraz działań, które mają na celu zebranie określonych i licznych informacji. Najczęściej będą przeprowadzane po to, aby dowiedzieć się czegoś na temat potencjalnych klientów w interesującej grupie docelowej.

Wyniki badań marketingowych przedstawiane są w raportach marketingowych, które przede wszystkim mają przystępną i przejrzystą formę. Na ich podstawie można podejmować konkretne decyzję zarządcze np. dotyczące strategii lub kampanii marketingowej.

Jakie są cechy badań marketingowych?

Badania marketingowe posiadają pewne cechy charakterystyczne, które mogą odróżniać ten rodzaj badań od innych. Będą one dotyczyły przede wszystkim profesjonalnych i dobrze wykonanych badań marketingowych, które są przygotowywane przez prawdziwych specjalistów. Jakie są to cechy?

  • Celowość – przede wszystkim badania marketingowe muszą mieć jasno określony cel, którego podłoże powinno znajdować odzwierciedlenie w realnych potrzebach przedsiębiorstwa. Dzięki nim, będziemy mogli poznać różne punkty widzenia na dany problem i poznać alternatywne rozwiązania na potrzeby np. stworzenia odpowiedniej strategii marketingowej.
  • Regularność – ważne jest aby badania marketingowe były przeprowadzane systematycznie i na bieżąco uwzględniały różnego rodzaju zmiany na rynku oraz w określonej grupie docelowej. Wykonywanie ich z należytą starannością, może okazać się naprawdę korzystne.
  • Użyteczność – jest powiązana z celowością badań marketingowych. Przede wszystkim chodzi o to, żeby cel badań miał swoje rzeczywiste przesłanki w postaci problemów firmy. Tylko w ten sposób będą one użyteczne i będą wspomagać procesy decyzyjne oraz przyspieszać ogólny rozwój przedsiębiorstwa.

Jakie są etapy badań marketingowych?

Aby badania marketingowe bez względu na swój rodzaj, były użyteczne, musimy zadbać o ich odpowiednią formę, a tym samym podzielić je na kilka podstawowych etapów. Badania marketingowe mają za zadanie, znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Dlatego powinniśmy przyjrzeć się przykładowym etapom badań marketingowych:

  • Określenie celu badań – najczęściej cel badań marketingowych będzie przybierał formę pytań badawczych, na które chcemy znaleźć odpowiedzi. Mogą one dotyczyć np. wprowadzania produktu na nowy rynek w określonej grupie odbiorców lub jakie rodzaje kampanii marketingowych spotykają się z entuzjazmem odbiorców.
  • Hipoteza – badania zwyczajowo opierają się na jakiś określonych hipotezach (lub tezach), które sprawdzamy podczas przeprowadzanego badania. Mogą one być zależne od np. nastrojów panujących na rynku, naszych wcześniejszych doświadczeń lub informacji z poszczególnych działów firmy.
  • Plan badań – jest to sedno badań marketingowych. W tym miejscu opracowujemy strategię dotyczącą przeprowadzenia badania. Ważne jest, aby uwzględniała ona kolejno 3 rodzaje badań, które będą zawierały potwierdzenie poprawności hipotez lub ich obalenie, opisywały zjawiska i procesy związane z celem badawczym, a także wyjaśniały to co badamy i faktyczną sytuację przedmiotu badań.
  • Realizacja badania marketingowego – przeprowadzamy je zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami i z uwzględnieniem rodzaju badań. Ustalamy reprezentatywną grupę, która da jak najmniejszy margines błędu i je uwiarygodni.
  • Raport badań marketingowych – jest to finalny etap, który polega na przedstawieniu wyników przeprowadzonych badań w dogodnej formie. Istnieją przeróżne wzory, które powinniśmy dostosowywać do tego, kto będzie odbiorcą raportu. Warto zaznaczyć, że profesjonalny raport badań marketingowych, nie będzie zawierał tylko opisu badań, liczb, wykresów itp. Będzie opatrzony także wnikliwą analizą, możliwymi rozwiązaniami przygotowanymi dla zleceniodawcy itp.

Podsumowanie

Badania marketingowe są bardzo ważną częścią m.in. tworzenia kampanii marketingowych, opracowywania strategii, celów itp. Są one rzeczywistym i namacalnym dowodem na to, że dane zjawisko naprawdę ma miejsce w otaczającym nas świecie. Należy jednak pamiętać, że ważna jest aktualność badań marketingowych. W dzisiejszych czasach wszystko zmienia się w zatrważającym tempie i to co np. wykazały badania przeprowadzone rok temu, może okazać się nieaktualne po takim okresie czasu. Dlatego ważne jest, aby często je przeprowadzać, aby uniknąć omylnego sądu sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.