Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Czym są wizytówki NAP i jak mogą pomóc w lokalnym SEO?


Czym są wizytówki NAP i jak mogą pomóc w lokalnym SEO?



17 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Aby docierać do jak największej liczby klientów, powinniśmy przede wszystkim zadbać o rozpoznawalność naszej firmy. Jak to zrobić? Sposobów jest wiele – szczególnie w Internecie, a jednym z lepszych rozwiązań jest pozycjonowanie strony, na co wpływa bardzo wiele różnych czynników. Jedną z metod na zwiększenie rozpoznawalności w Internecie, są właśnie wizytówki NAP.

Wizytówka NAP – czym jest?

Wizytówka NAP to w najprościej mówiąc, wizytówka firmy w Internecie. NAP to skrót od Name, Address i Phone Number, a zatem są to podstawowe dane teleadresowe do naszego przedsiębiorstwa. Za pośrednictwem wizytówek NAP użytkownicy mogą bez problemu zidentyfikować i zlokalizować daną firmę lub danego przedsiębiorcę. Warto zaznaczyć, że NAP nie będą zawierały tylko wspomnianych w nazwie danych, a można wykorzystać także adres e-mail, adres URL strony internetowej, a nawet opis działalności.

Jak można wykorzystać wizytówki NAP?

Przede wszystkim wizytówki NAP mają zwiększyć rozpoznawalność naszej firmy w Internecie. Aby mogły spełniać swoje zadanie, należy je umieścić w odpowiednim miejscu, np. w internetowym katalogu firm. Są to serwisy Internetowe, które zawierają wizytówki NAP firm, a użytkownicy mogą wyszukiwać interesujące ich dane teleadresowe. Jakie są to serwisy?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Google Maps
  • targeo.pl
  • panoramafirm.pl
  • msp.money.pl/baza-firm
  • yellowpages.pl

Co więcej, warto zainteresować się oficjalnymi stronami urzędów, które czasami umożliwiają załączenie wizytówek NAP dla firm ze swojego regionu. Jeśli publikujemy ogłoszenia o pracę, część portali oferuje możliwość stworzenia “profilu pracodawcy” – jest to również dobry pomysł na umieszczenie wizytówki NAP.

Przeczytaj również  5 błędów popełnianych przy pozycjonowaniu stron internetowych / sklepów

Jak widzimy, miejsc gdzie możemy wykorzystać firmowe wizytówki NAP nie brakuje, a wskazane przez nas serwisy, są tylko przykładami. Należy jednak zaznaczyć, że w tym przypadku również istotny jest umiar. Nie powinniśmy w każdym możliwym miejscu zamieszczać naszych danych teleadresowych. Wszystko musi być przemyślane. Warto zwrócić uwagę na to, gdzie nasi potencjalni klienci będą mogli nas najłatwiej znaleźć itp. 

Istotne jest również to, aby pamiętać o aktualności. Dane naszej firmy na wszystkich wizytówkach NAP, muszą być zawsze zgodne ze stanem faktycznym, w przeciwnym razie nie będą spełniały swojej roli. Dlatego powinno się wykorzystać kilka sprawdzonych serwisów. Co więcej, część z nich za zamieszczenie wizytówki NAP pobiera opłaty, dlatego podejście typu “im więcej tym lepiej”, raczej nie będzie najlepszym pomysłem.

Wizytówki NAP a pozycjonowanie strony?

Jak wiemy rozpoznawalność witryny w sieci wpływa na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego do jej zwiększenia możemy wykorzystać m.in. wizytówki NAP. Chociaż mogą być przydatne we wszystkich strategiach SEO i nie należy ich lekceważyć, to największym uznaniem cieszą się w przypadku pozycjonowania lokalnego.

Odpowiednio przygotowane wizytówki NAP, mogą być świetnym sposobem na linkowanie zewnętrzne Twojej witryny. Co więcej, Twoja obecność w serwisach o odpowiedniej renomie, przełoży się także na wiarygodność marki z punktu widzenia użytkowników.

Jak wizytówki NAP mogą wspomóc pozycjonowanie lokalne?

Aby wizytówki NAP wspomagały pozycjonowanie lokalne, musimy przede wszystkim odpowiednio je przygotować, wiedzieć w jakich serwisach je zamieścić itp. Dlatego też powinniśmy pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  • Identyczne dane i ich aktualność

Może wydawać się to dość dziwne, jednak trzeba o tym wspomnieć, ponieważ ma to ogromne znaczenie. To w jaki sposób zapiszesz m.in. swój adres lub nazwę własnej firmy, będzie zależało od skuteczności wizytówek NAP. Zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy podając nazwę ulicy stosujesz jej pełną formę, czy zastosujesz skrót, np. “ul. Mickiewicza” lub “ul. Adama Mickiewicza”. 

Przeczytaj również  Planowanie i monitorowanie efektów kampanii SEO

Wydaje się to być niewiele znaczącym detalem, jednak jest bardzo istotne, ponieważ Google może uznać, że dane dotyczące firmy nie są spójne, a to negatywnie przełoży się na wiarygodność i nie przyniesie wzrostów w wynikach wyszukiwania. Identycznie sprawa będzie wyglądała w przypadku aktualności danych. Jeśli cokolwiek uległo zmianie, musimy niezwłocznie zająć się aktualizacją naszych wizytówek NAP.

Internetowe katalogi firm w większości mają opcję komentowania/opiniowania firmy pod jej wizytówką NAP. Oczywiście im lepsze opinie użytkowników, tym lepiej dla naszej strony internetowej, a także marki w ogóle. Dlatego warto zachęcać klientów, którzy skorzystali z naszych usług, do podzielenia się zdaniem na temat Twoich produktów lub usług na jednym z tego typu serwisów.

  • Opis działalności

Część z serwisów pozwoli Ci na dodanie w swojej wizytówce NAP czegoś w rodzaju krótkiej charakterystyki swojej firmy. Nie powinieneś lekceważyć takiej możliwości. Jednak w tym wszystkim ważna jest różnorodność. Jeśli wszędzie zastosujesz ten sam opis metodą “kopiuj>wklej”, posiadanie wizytówek NAP nie przyniesie korzyści działaniom pozycjonerskim, a wpłynie wręcz negatywnie na osiągane wyniki.

Podsumowanie

Wizytówki NAP to najprościej mówiąc internetowe wizytówki Twojej firmy. W sieci istnieje naprawdę sporo całych katalogów, które są swego rodzaju bazami danych teleadresowych firm. Warto skorzystać z tego rozwiązania, ponieważ często nie wiąże się to z opłatami, a może realnie wpłynąć na rozpoznawalność firmy w Internecie. 

Wizytówki NAP są szczególnie wykorzystywane w przypadku pozycjonowania lokalnego, dlatego jeśli Twoja firma działa głównie lokalnie, to tym bardziej warto stworzyć własną internetową wizytówkę i powalczyć o wysokie pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Czym są wizytówki NAP i jak mogą pomóc w lokalnym SEO?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *