Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Content Marketing / Webwriting – co to jest?


Webwriting – co to jest?



1 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Tworzenie własnych treści w Internecie obecnie jest bardzo popularną formą działalności. Bez względu na to, czy jest to główne zajęcie, czy też dodatkowe, szeroko rozumiany content podbija Internet każdego dnia. Nic więc dziwnego, że content marketing jest coraz bardziej popularny i ochoczo wykorzystywany przez firmy na całym świecie. Odpowiednie teksty nie tylko dbają o odpowiednią widoczność witryny w wyszukiwarkach, ale także nadają eksperckości samej marce. Czy jednak wszystkie teksty są dobre? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przyjrzeć się temu, czym jest webwriting.

Czym jest webwriting?

Webwriting to swego rodzaju zbiór zasad, które są ważne z punktu widzenia tworzenia treści w Internecie. Będzie zatem uwzględniał nie tylko potrzeby użytkowników, ale panujące najnowsze trendy, które są uznawane za wymagane w internetowym świecie. Webwriting to swego rodzaju połączenie kilku dziedzin wiedzy, w wyniku którego otrzymujemy tekst, który nie tylko ciekawi użytkownika, ale także jest odpowiedni z punktu widzenia robotów wyszukiwarek.

Jakie ogólne zasady można zaliczyć do webwritingu?

Aby móc nazwać dany tekst, że został napisany w zgodzie z zasadami webwritingu, nie wystarczy tylko, że będzie spełniał określone wymogi pod kątem formatowania, optymalizacji, rozmieszczenia słów kluczowych itp. Należy także upatrywać w tekstach, znacznie prostsze, ale nie oznacza to, że łatwiejsze, zasady dobrego contentu. O jakich zasadach mowa?



  • Przystępność – w przypadku webwritingu będziemy upatrywali jej na poziomie prostoty konstrukcji zdań, a także języka wypowiedzi. Nie chodzi tylko o to, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Ważne jest także to, aby tekst przyjemnie się czytało oraz żeby nie męczył on użytkownika. Zatem im prostsza jego forma, tym lepiej.
  • Konkretność – chodzi przede wszystkim o tzw. “walenie prosto z mostu”, unikanie ogólników oraz brak powtórzeń. Dlatego podczas pisania tekstu na zasadach webwritingu, warto rozważyć, które jego fragmenty są zbędne i po prostu z nich zrezygnować.
  • Zwięzłość – zwięzła forma może naprawdę wiele zdziałać, dlatego jest zaliczana do zasad webwritingu. Nie chodzi tutaj o to, aby unikać np. dłuższych artykułów. Te jak wiemy, jeśli są odpowiednio przygotowane, mogą być naprawdę użyteczne. Chodzi przede wszystkim o to, aby unikać różnego rodzaju dygresji w tekście itp. Krótszy tekst, nie oznacza gorszego i jeśli nie mamy nic więcej do dodania, przy napisaniu artykułu na 3000 zzs. to lepiej tak go zostawić, niż na siłę zapełniać kolejne linijki.
  • Przejrzystość – tekst przede wszystkim powinien być dobrze sformatowany. Odpowiednie odstępy między wierszami, akapity, wypunktowanie istotnych elementów, wprowadzenie pogrubień, kursywy, podkreślenia. To wszystko może nam pomóc w nadaniu przejrzystości naszym tekstom. Warto o tym pamiętać.

Zasady skutecznego webwritingu

Wiemy już czym powinien ogólnie charakteryzować się tekst skonstruowany na potrzeby Internetu. Przyjrzymy się teraz, bardziej technicznym sprawą, a także temu jak należy podejść do webwritingu. To kilka ważnych punktów, które wskazują, czym powinniśmy się zainteresować:

  • Grupa odbiorców – jest to ważne praktycznie w każdym procesie twórczym i należy o tym wspomnieć także przy okazji webwritingu. Po prostu zastanów się do kogo kierujesz swoje treści. To w dużej mierze to, będzie decydowało o wielu innych aspektach np. długości tekstu, stopniu ich szczegółowości, tematyce itp.
  • Stosuj zasady SEO – w dobie wszechobecnego powstawania treści internetowych każdego dnia, nie jest możliwe dotarcie do odbiorców bez odpowiedniego dostosowania tekstu pod SEO. Po prostu nie da się tego zrobić. Dlatego tak ważne jest odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, rozmieszczenie nagłówków, linkowanie itp.
  • Zasada odwróconej piramidy – Internet to specyficzne miejsce i wymaga specyficznych środków. Przede wszystkim użytkownicy nie czytają, a raczej skanują treści internetowe. Dlatego webwriting też musi to uwzględniać. Zasada odwróconej piramidy mówi o tym, że w górnej części tekstu, która jest najchętniej czytana przez użytkowników, znajdują się najważniejsze informacje. W dolnej części – informacje poboczne. Można zatem powiedzieć, że przechodzimy od ogółu do szczegółu. Użytkownicy najbardziej dociekliwi, przeczytają całość artykułu, jednak Ci, którzy się spieszą, tylko to co dla nich najważniejsze.
Przeczytaj również  Content Marketing dla firm (Social Media / SEO)

Podsumowanie

Najprościej mówiąc webwriting to zasady tworzenia tekstów do Internetu. Przede wszystkim będzie chodziło więc o to, aby tworzyć treści najbardziej dostosowane do użytkowników z uwzględnieniem ich różnych cech, a także przyzwyczajeń. Należy jednak pamiętać, że Internet to specyficzne miejsce, gdzie liczba informacji jest po prostu niebotyczna. Zatem żeby dostarczyć tworzone przez nas treści do użytkowników, bardzo ważne w tym wszystkim będą zasady SEO, które zapewnią nam odpowiednią widoczność w sieci. Tym właśnie jest webwriting.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Webwriting - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *