VD » Blog » Pozycjonowanie / SEO » E-A-T oraz YMYL w SEO

E-A-T oraz YMYL w SEO

27 października 2021 (aktualizacja: 27 października 2021) 6-8 min. czytania
E-A-T oraz YMYL w SEO
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Na wstępie warto przedstawić czym w ogóle jest E-A-T i YMYL. Pierwszy z nich to skrótowiec od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, czyli mówiąc najprościej – Ekspertyza, Autorytet, Wiarygodność. YMYL natomiast jest akronimem – Your Money, Your Health – czyli Twoje zdrowie, Twoje pieniądze. Jak więc wygląda to w kontekście SEO?

E-A-T w SEO

EAT dla pozycjonowania jest procesem oceny treści, który swoje początki miał w 2014 roku. Sam skrót w języku angielskim oznacza po prostu – “jeść” i nie jest to przypadkowy zabieg. Jedzeniem w tym wypadku mają być dane przekazywane w obrębie witryny internetowej.

Google zdecydowało się na taki zabieg głównie w celu ulepszenia treści przydatnych dla użytkowników. Co więc oznaczają poszczególne zwroty?

  • Ekspertyza

Mówiąc najprościej chodzi o to, żeby nasz content był wartościowy. Oceniany jest na podstawie wielu czynników m.in. wykształcenia piszącego, znajomości poruszanej tematyki, doświadczeń, czy ogólna tematyka strony. Jeśli nie jest ona mocno wrażliwa – jest oceniana łagodnie, np. dopuszcza się mniejszy stopień profesjonalizmu w przypadku recenzji jakiegoś produktu w sklepie internetowym. Uznaje się to za wartościowe z poziomu przydatnych informacji dla innych kupujących.

  • Autorytet

Bycie ekspertem jest początkiem w drodze do bycia autorytetem. Jak jest to postrzegane? Google sprawdza, czy inne osoby, które zajmują się tematyką poruszaną przez Ciebie, wykorzystają Twój content. Może to się przejawiać jako cytat, czy źródło informacji. Twoja marka, nazwisko, kojarzyć się będzie użytkownikom z wiedzą w danej dziedzinie. Ważnym zabiegiem w tym przypadku będzie jawność informacji – przedstaw oficjalne dokumenty potwierdzające Twoje klasyfikacje, zdjęcie, życiorys itp. Wtedy będziesz postrzegany jako lider branży.

  • Wiarygodność

Jest to ocena legalności i przejrzystości informacji, poziomu ich dokładności. Nie sprawdza się tylko treści, ale całą Twoją witrynę. Podstawą w tym aspekcie są przede wszystkim informację o autorze poszczególnych informacji. W szczególności jeśli Twoja strona porusza wrażliwą tematykę (prawo, medycyna itp.). Jeśli prowadzisz stronę e-commerce podaj dane teleadresowe biura, magazynu, pracowników, z którymi można się skontaktować. Elementami, które mogą pogorszyć ocenę Twojej wiarygodności są np. problemy z funkcjonowaniem strony. Jeśli chodzi o treść – sprawdzana jest zgodność faktów. Im więcej np. zewnętrznych źródeł informacji, tym lepiej.

Posiadamy już wgląd w to, jak funkcjonuję EAT i co za sobą kryje. Warto zaznaczyć, że etapy są hierarchiczne i przenikają się ze sobą. Jednak w kontekście pozycjonowania, ważnym jest również wspomniane YMYL.

YMYL – Twoje zdrowie, Twoje pieniądze

Jest to pewien szczególny rodzaj stron internetowych, które poruszają wrażliwą tematykę z punktu widzenia użytkowników. Wobec nich stosuje się bardziej rygorystyczne zasady E-A-T. Są to strony, które hipotetycznie mogą wpływać na użytkowników i ich samopoczucie, bezpieczeństwo, zdrowie, czy też stabilność finansową.

Według informacji z Google, do kategorii stron YMYL zalicza się newralgiczne treści takie jak:

  • prawo i polityka – źródła dotyczące państwowej polityki, instytucji publicznych, aspektów prawnych, strony udzielające porad prawnych itp.
  • finanse – wszystkie serwisy giełdowe, dotyczące analiz rynkowych, zawierające informacje o kredytach, emeryturach, ubezpieczeniach. Szczególną uwagę poświęca się tematyce transferu pieniądza takie jak kantory online itp.
  • zdrowie i bezpieczeństwo – informacje dotyczące zdrowia, objawów chorobowych, opisy leków, ale także różnego rodzaju diet oraz metod na odchudzanie.
  • newsy – strony, które posiadają funkcję informacyjne, poruszają tematykę aktualnych wydarzeń na świecie. Jednak należy pamiętać, że rozrywka, wiadomości sportowe oraz lifestyle, nie zaliczają się do tej kategorii.

Przedstawiona lista nie jest jednak kompletna, zalicza się jeszcze chociażby sklepy online, serwisy zawierające informacje na temat e-commerce, a także wrażliwe tematy dotyczące konkretnej grupy ludzi np. etnicznej, kulturowej, religijnej. Tematów, które można przypisać do YMYL jest bardzo dużo, a ostateczna ocena zawsze leży po stronie testerów. 

Podsumowanie

E-A-T jest bardzo istotny z punktu widzenia opracowywania każdej witryny internetowej. Jednak największe przełożenie na pozycjonowanie strony E-A-T posiada wobec stron YMYL. Wprowadzenie tego narzędzia przede wszystkim zweryfikowało jak poważnie podchodzi się do własnych odbiorców. Treści, które dla nich tworzysz, jeśli nie są odpowiedniej jakości – będą nisko w organicznych wynikach wyszukiwania, nawet jeśli inne sprawy technicznego SEO, będziesz miał perfekcyjnie zoptymalizowane.

Możliwość komentowania została wyłączona.