Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Skalowanie biznesu – czym jest?


Skalowanie biznesu – czym jest?



9 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Skalowanie biznesu to można powiedzieć element, który warunkuje naszą drogę na szczyt. Celem każdego biznesu jest po prostu osiągnięcie sukcesu, który rozumiany będzie przez każdego inaczej i w dużej mierze będzie zależeć od branży. Zahaczymy w tym momencie o truizm, ale jak wiadomo – osiągnięcie sukcesu kosztuje. Dlatego bardzo ważne jest, abyś na samym początku już wiedział, czym jest skalowanie biznesu i na czym to wszystko polega.

Co oznacza skalowanie biznesu?

Gdybyśmy chcieli spłycić dość znacząco zjawisko skalowania biznesu, moglibyśmy powiedzieć, że jest to po prostu przygotowanie biznesu do umożliwienia i wspierania jego dynamicznego rozwoju, a tym samym umożliwienie płynnego rozwoju firmy bez względu na przeszkody. Dlatego tak istotne jest, aby uwzględnić skalowanie biznesu już na poziomie biznesplanu.

Jak uwzględnić skalowanie biznesu?

Teoretycznie jest to bardzo proste. Wystarczy, że odpowiesz sobie na pytania typu – jaki problem mogę napotkać, gdy zacznę się rozwijać? No i w tym miejscu, już powinna Ci się zapalić któraś z lampek, która podpowie Ci jak to wszystko rozwiązać. Czyli w skalowaniu biznesu chodzi przede wszystkim o to, aby opracować możliwe scenariusze rozwoju dla Twojej firmy i zmaksymalizować zyski, które będą wynikiem tego rozwoju.



Na czym polega skalowanie biznesu?

Skalowanie biznesu jest rozbudowanym zagadnieniem i dość trudno w łatwy i syntetyczny sposób przedstawić wszystkie jego najważniejsze aspekty. Dość powiedzieć, że sam temat skalowania biznesu jest z chęcią podejmowany przez środowiska akademickie zajmujące się ekonomią. 

Warto jednak przedstawić kilka sytuacji, które pomogą uzmysłowić sobie, o co z tym wszystkim chodzi. Przede wszystkim wszystko jest zależne od rodzaju biznesu jaki prowadzisz oraz od Twojej sytuacji:

  • Chcesz założyć restaurację? Upewnij się, że lokal będzie mógł przyjąć 10, 20, 40 osób itd. Jeśli na którymś etapie napotkasz problem, np. przy 100 gościach, to zastanów się co zrobisz, aby nie ucierpiała Twoja marka. Otworzysz drugi lokal? Rozbudujesz obecny?
  • Zakładasz lokal produkcyjny w małym mieście. Masz wszystko czego potrzebujesz, sprzęt, lokal, pracowników. Czy gdy zwiększą się zamówienia Twoich klientów, to dasz radę terminowo wykonywać zlecenia? Czy będziesz musiał odmawiać lub układać grafik zleceń na lata świetlne do przodu? Zadbaj o to, abyś nie hamował swojego rozwoju. Zakupisz więcej maszyn? Zagwarantujesz dojazd pracownikom z pobliskich miejscowości?
  • Chcesz rozpocząć działania w niszowej branży. Wszystko będzie szło świetnie, jednak jeśli wypromujesz swoje działania, to zacznie Ci brakować czasu na sen i inne podstawowe potrzeby. Co zrobisz jeśli np. w Twoim regionie nikt nie będzie fachowcem, który będzie w stanie Ci pomóc lub co gorsza nikt nie będzie się nadawał do wyszkolenia na Twojego pracownika?
Przeczytaj również  Internet rzeczy w marketingu - Internet of Things = IoT

Przedstawione przypadki mogą być ciężkie do rozwikłania, ale to właśnie na tym opiera się skalowanie biznesu. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, w momencie rozwoju swojej firmy, będziesz mógł płynnie przejść do kolejnego etapu i nie będziesz musiał się martwić, że o czymś zapomnisz. Pójdziesz do przodu i będziesz monitorował zaplanowane działania.

Rozwój firmy, a skalowanie biznesu

Oczywiście skalowanie biznesu, nie jest wymagane, aby firma się rozwijała. Rozwój może istnieć bez odpowiednio przygotowanego skalowania biznesu. Może także być tak, że rozwój nie będzie hamowany poprzez liczne przeszkody, bo dana osoba będzie odpowiednio dobrze lawirowała w tego typu sprawach i wolała ze wszystkim iść na żywioł.

Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli jesteśmy osobą spontaniczną i w życiu często się nam to opłacało – w biznesie nie zawsze będzie to skuteczne. Życie wszystko weryfikuje. Skalowanie biznesu może na pewno pomóc Ci w rozwoju Twojej firmy, ponieważ będziesz miał z wyprzedzeniem zaplanowane różne warianty. To czy zdecydujesz się na skalowanie biznesu,czy nie – zależy tylko od Ciebie.

Podsumowanie

Skalowanie biznesu jest bardzo złożonym zagadnieniem, które wymaga czasu od nas, aby w pełni je zrozumieć. W ujęciu możliwie praktycznym, chodzi w tym wszystkim o to, aby przewidzieć wszystkie scenariusze rozwojowe naszej firmy, zdać sobie sprawę z możliwych problemów z wyprzedzeniem. Robi się to po to, że gdy w momencie wystąpienia faktycznie tego rodzaju problemów, będziesz mógł szybko zareagować i nie hamować rozwoju własnej firmy, na czym wszystkim przecież zależy.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Skalowanie biznesu - czym jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *