VD » Blog » Marketing » Czym jest reklama natywna i jakie są jej zalety?

Czym jest reklama natywna i jakie są jej zalety?

15 czerwca 2021 (aktualizacja: 15 czerwca 2021) 6-8 min. czytania
Czym jest reklama natywna?
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Zadaniem pracowników branży marketingowej jest przygotowanie takiej reklamy, żeby wzbudziła zainteresowanie odbiorców. To trudna misja, bo w obecnych czasach działania reklamowe atakują nas z każdej strony przyjmując tylko inne środki przekazu np. internet, telewizja, radio, plakaty, billboardy itd. Zastanówmy się, w jaki sposób skutecznie zareklamować nasze usługi i produkty, żeby przebić się w gąszczu konkurencyjnych firm. Na naszą uwagę zasługuje pojęcie reklamy natywnej Sprawdźmy, co to jest i jak ją wykorzystać w naszej branży?

Co to jest reklama natywna?

Reklama natywna (ang native advertising) to typ reklamy, która jest nierozerwalną częścią treści medialnej. Jest przede wszystkim nastawiona na poprawną stylistykę i standardy edytorskie. Jest zadaniem jest naturalne wpasowanie się w treści, które ogląda odbiorca (inaczej niż standardowa forma reklamy, która z reguły ma podejście ofensywne, a czasem nawet agresywne). Poprawnie przygotowana reklama natywna to coś zupełnie innego aniżeli artykuł sponsorowany bądź lokowanie usługi lub artykułu w treści. Często nawet sami marketerzy mylą te dwa pojęcia, a to duży błąd.

Popularność reklamy natywnej

Na przestrzeni ostatnich lat reklama natywna jest coraz częściej wykorzystywana. Są głosy, że tego rodzaju działania promocyjne powoli mogą zacząć wypierać standardowe formy reklamy. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, czy tak się stanie, jednakże tego rodzaju przekaz jest z pewnością lepiej odbierany przez czytającego aniżeli jawne lokowanie produktu. Reklama natywna informuje odbiorcę o pewnych kwestiach dotyczących produktów i usług bardzo naturalnie i subtelnie. Odbiorca zapoznający się z treścią artykułu, oglądający film lub przeglądający grafiki skupia się przede wszystkim na wartościach merytorycznych, a reklama jest tylko dodatkowym, ledwo zauważalnym elementem. Służy on jedynie do zilustrowania, podkreślenia wartościowych treści znajdujących się na grafice, na filmie lub w artykule. Zaletą tej formy promocji jest jej podejście do odbiorcy, prezentowany przez nas produkt lub usługa w żaden sposób nie są natrętne ani denerwujące. Reklama natywna wkomponowuje się niejako w tekst przez co wszystko wygląda niezwykle naturalnie.

Rodzaje reklamy natywnej

In-feed Ad Units, w której treści marketingowe znajdują się między typowymi artykułami. Są pisane przez redaktorów lub z ich pomocą, w taki sposób, żeby zgrały się z przygotowaną treścią.

Wrecommendation widgets, czyli widżety rekomendowane, które możemy znaleźć koło typowych treści lub grafik. Często mają wygląd ramki z napisem zobacz również, sprawdź, co jeszcze polecamy, przeczytaj także itd.

Paid Search Units, to typ reklamy z którą odbiorca ma styczność podczas stosowania wyszukiwarki internetowej. Reklamowane wyniki możemy zobaczyć na wyższych pozycjach i z reguły jest koło nich informacja, że to reklama lub mają inną barwę. Tego typu metody wykorzystuje, Google, Bing lub Yahoo.

Promoted listings, czyli promowane listy towarów. Tego rodzaju chwyty marketingowe są wykorzystywane przez duże marketplacesy. Reklamowana lista towarów jest bardzo ważną, zintegrowaną częścią e-sklepu. Klienci przeważnie nie uznają jej za denerwujący boks marketingowy.

In-ad / IAB Standard to typ reklamy, który wyświetla się odbiorcy w typowej dla siebie postaci, czyli boksu reklamowego, baneru, filmu zaraz koło naturalnych treści. Tego rodzaju reklama jest natywna, ponieważ zawartość reklamy jest tożsama z treścią obok której jest usytuowany. Często banery lub boksy mają podobne ubarwienie co dana podstrona serwisu.

Custom, czyli niestandardowe to zbiór wszystkich innych typów reklamy, których nie udało się dopasować do powyższych rodzajów reklamy natywnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *