Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Podcasty w marketingu


Podcasty w marketingu



28 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Podcasty w marketingu

Przy obecnym tempie rozwoju technologicznego, a także wysokiej kreatywności ludzi, coraz to nowsze rozwiązania są dostępne na rynku. Jednym z narzędzi, które znacząco zwiększa swoją popularność w ostatnich latach są podcasty. Możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z prawdziwym “boomem”, a liczba zainteresowanych ciągle rośnie. Nie dziwi więc fakt, że podcasty zaczęto wykorzystywać także na potrzeby marketingu.

Czym są podcasty?

W ogólnym ujęciu, podcast to po prostu forma publikacji, która charakteryzuje się zapisem dźwiękowym lub filmowym, a najczęściej spotyka się je w Internecie oraz w radiu. Podcast może być nagraniem rozmowy, wywiadu itp. Z tego też względu na początku podcasty traktowano raczej jako element rozrywki. Obecnie natomiast, swoje zastosowanie znalazły także na potrzeby działań marketingowych.

Podcast w marketingu – charakterystyka

Podcast sam w sobie nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy się zastanowić co jest nam potrzebne do zapisu przeprowadzanej rozmowy bądź wywiadu. W gruncie rzeczy, wystarczy użyć telefonu i będziemy mogli stworzyć własny podcast. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jednak w marketingu, co często się zdarza także w przypadku innych narzędzi, podcast będzie wchodził na nieco inny poziom. Skutkować to będzie także większymi wymaganiami dotyczącymi m.in. formy. Czym będzie charakteryzował się podcast w marketingu?

  • Spójność – powtarzana jest w wielu przypadkach działalności marketingowej. Wszystkie elementy podcastu muszą być spójne z ogólną strategią firmy. Tematyka odpowiednia dla naszej branży, goście powinni być starannie selekcjonowani itp.
  • Regularność – podcast ma pewne cechy wspólne z mediami społecznościowymi. Twoi słuchacze mogą okazać się niezwykle lojalni i jeśli już pierwszy podcast ich zainteresuje, mogą chcieć więcej i regularnie Cię odwiedzać. Nie zawiedź ich, stwórz harmonogram ukazywania się Twoich podcastów.
  • Treści – pomimo, że podcast nie będzie jawił się jako rozmowa biznesowa, w której często będziemy mieli do czynienia z bardzo oficjalną formą, to nie możemy zapominać o merytoryczności. Oczywiście możesz sobie pozwolić na pewien luz rozmowy (w zależności od rozmówcy), ale jeśli sprowadzisz ją do “rozmowy o niczym” – nie będzie to dobrze odebrane.
  • Jakość – oprócz oczywistej już jakości treści, musisz zadbać o odpowiedni dźwięk, a w przypadku przekazu audiowizualnego – także jakość obrazu. Tego wymagają oczywiście odbiorcy, a tym samym rynek, który w przypadku podcastów jest dynamiczny, a konkurencja duża.
  • Umiar – warto o tym na koniec wspomnieć. Podcast z natury ma być Twoją reklamą, ale jeśli będziesz w sposób nachalny sugerował jakieś rozwiązania, będzie to przede wszystkim źle odebrane. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie np. w przypadku przekazu audiowizualnego, lokowanie produktu. W przypadku wykorzystania tylko dźwięku, możesz jakoś sprytnie wpleść wątek Twojego produktu lub usługi, ale pamiętaj o odpowiednim wyczuciu i stylu.
Przeczytaj również  Woocommerce czy PrestaShop? - Porównanie

Korzyści z podcastów dla marketingu

W kontekście podcastów warto zastanowić się jakie korzyści mogą nam one przynieść. Przede wszystkim będą mogły realnie wpłynąć na osiągane przez nas cele marketingowe, które mogą być przeróżne od sprzedażowych po wizerunkowe. O jakich generalnie korzyściach można jeszcze mówić?

  • Powierzchnia reklamowa – przede wszystkim jeśli prowadzimy własne podcasty możemy liczyć na dodatkowe możliwości reklamowe, a tutaj jest ich naprawdę wiele. Lokowanie produktu, tworzenie promocji dla słuchaczy, w przypadku Internetu – okienka pop-up itp. Możliwości jest naprawdę wiele.
  • Zwiększenie przynależności odbiorców – jeśli będziemy tworzyć własne podcasty regularnie, zyskamy przede wszystkim lojalność słuchaczy, którzy mogą być lub dopiero staną się naszymi klientami. Będą z chęcią uczestniczyć w naszych podcastach, prawdopodobnie część skorzysta także z reklam, a następnie z naszej oferty.
  • Przyciągnięcie odbiorców na dłużej – podcasty przede wszystkim wspierają działania komunikacyjne marki. Mogą być jedną z wielu jej form, a będzie to szczególnie ważne w kontekście marketingu omnichannel oraz multichannel.
Przeczytaj również  Pomiar efektywności i skuteczności Content Marketingu

Podsumowanie

Podcasty w zasadzie od momentu ich powstania cieszą się rosnącą popularnością. Szczególnie w ostatnim czasie, można powiedzieć, że coraz więcej osób sięga po tę formę rozrywki. Przełożyło się to na fakt wykorzystania podcastów w marketingu. Możemy w realny sposób wspomagać nasze działania marketingowe, jeśli będziemy trzymać się określonych zasad “dobrego podcastu”.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Podcasty biznesowe w marketingu - Tematy podcastów"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.