VD » Blog » Marketing » Outbound marketing – co to jest?

Outbound marketing – co to jest?

22 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
Outbound marketing
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Prowadząc własny biznes na pewno poszukujesz klientów i chcesz z nimi budować silne relacje, ponieważ przełoży się to na Twój wizerunek, a także na kondycję finansową. Dostępnych jest bardzo wiele różnych metod działań, które mogą Ci w tym pomóc. Jedną z nich bez wątpienia jest outbound marketing.

Czym jest outbound marketing?

Outbound marketing można przetłumaczyć jako “marketing wychodzący”. Jest to tradycyjna forma działań marketingowych, w której to firmy wychodzą do potencjalnych klientów i pierwsze decydują się na komunikację z nimi. W outbound marketingu będziemy więc wykorzystywali wszelkiego rodzaju reklamy, od radiowych, po telewizyjne i na mailowych skończywszy.

Outbound marketing – jak to wszystko działa?

Przede wszystkim to firmy decydujące się na marketing wychodzący, będą podejmować pierwszy krok w komunikacji z odbiorcami. Posiadamy jakąś treść, którą chcemy zareklamować klientom i to robimy. Wykorzystujemy w tym celu wszelkie kanały komunikacji i nie ograniczamy się do naszej grupy docelowej. Naszymi odbiorcami będzie zdecydowanie szersze grono, które niekoniecznie wcześniej mogło o nas słyszeć. W działaniach outbound marketingu będziemy wykorzystywać, inne znane nam metody z zakresu:

  • Telemarketing – chociaż obecnie uważa się to za mało skuteczne działania, wciąż możemy w ten sposób pozyskiwać nowych odbiorców. Co więcej, duża część firm korzysta z tego typu działań. Poza sprzedażą telefoniczną, możemy przeprowadzać ankiety, badania, akcje informacyjne itp.
  • Marketing bezpośredni – rozszerzamy znaczenie telemarketingu o inne metody. W outbound marketingu będziemy wykorzystywać bezpośredni kontakt z klientem, także poprzez przedstawicieli handlowych, spotkania branżowe, targi, festyny itp. Warto wykorzystywać jako pomoc szeroko rozumiane materiały POS.
  • Reklamy tradycyjne – w rozumieniu występowania w mediach tradycyjnych, czyli telewizji, radiu, prasie itp. Ich zaletą jest bez wątpienia szeroki zasięg, a także ugruntowana reputacja w społeczeństwie. Tutaj także możemy zaliczyć wszelkiego rodzaju kampanie wysyłkowe.

Różnice outbound i inbound marketingu

O inbound marketingu jakiś czas temu pisaliśmy na naszym blogu. Jest to tzw. marketing przychodzący i to ta forma marketingu w ostatnim czasie najbardziej zyskuje na popularności. W przypadku inbound marketingu, będziemy mówili o tym, że to użytkownicy robią pierwszy krok w stronę firmy, które jedynie ułatwiają im to zadanie. Przedsiębiorstwa będą skupiały się na przypominaniu o sobie klientowi. 

W przypadku outbound marketingu można powiedzieć, że będą to działania odwrotne. Tutaj to firmy robią pierwszy krok i wychodzą do klientów, którzy albo zdecydują się na podjęcie jakiś działań albo nie. To, że outbound marketing może wydawać się bardziej przestarzały, nie oznacza, że jest nieskuteczny.

Jakie korzyści wynikają z outbound marketingu?

Jeśli decydujemy się na wyjście do klientów musimy pamiętać przede wszystkim o tym, abyśmy nie byli nachalni. Jest to wyjątkowo trudne, skoro to my mamy podjąć pierwszy krok. Jednak to właśnie to będzie decydowało w dużej mierze o naszym sukcesie. Jakie korzyści może nam przynieść outbound marketing?

  • Działanie tu i teraz – w outbound marketingu skupiamy się raczej na szybkich efektach. Jeśli chcemy poinformować klientów o wyprzedaży lub o premierze naszego produktu (wcześniej nie działając promocyjnie), zdecydujemy się na szybkie reklamy, które docierają do bardzo dużej liczby odbiorców, np. na reklamę w telewizji.
  • Skala przedsięwzięcia – wspomniane działanie tu i teraz wiążę się bezpośrednio ze skalą. Wykorzystując tradycyjne formy reklamy, mamy zdecydowanie większą liczbę odbiorców, niż w przypadku np. kampanii mailowych. 
  • Kontrola – wynika z ogólnej charakterystyki reklamy w mediach masowych. Jest prosta droga informacji: nadawca – odbiorca. Ty przekazujesz odbiorcom dane, które mogą wykorzystać lub nie. Będziesz oczekiwał na ich reakcję, która jeśli się pojawi – pozwoli Ci na wdrożenie zaplanowanych działań, które w zależności od specyfiki reklamy, będą się od siebie różnić.

Podsumowanie

Outbound marketing można najłatwiej określić jako marketing wychodzący. Charakteryzuje się przede wszystkim tym, że to Ty jako reklamodawca robisz pierwszy krok w stronę odbiorców. To także odróżnia outbound marketing od inbound marketingu, w którym robimy wszystko, aby to odbiorcy zrobili ten pierwszy krok. Pomimo, że marketing wychodzący może jawić się nam jako nieco przestarzały, to nie warto skreślać jego zalet. W zależności od konkretnej sytuacji, może się okazać najbardziej skutecznym, możliwym wyjściem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *