Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest networking?


Co to jest networking?



15 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Każdy z nas posiada większe lub mniejsze grono znajomych, nawet jeśli jesteśmy introwertykami. Bardzo często nasze znajomości mogą opierać się na podobnych systemach wartości, poglądach, przekonaniach itp. Cenimy przede wszystkim te znajomości, które mogą pomagać nam w rozwoju osobistym, czy też zawodowym. W tym świetle, w kontekście zawodowym ukazuje się nam networking. Co to takiego?

Co to jest networking?

W najprostszym ujęciu, networking polega na poznawaniu osób, które mogą wpłynąć pozytywnie na rozwój naszej kariery. Budowanie i podtrzymywanie relacji jest skutecznym narzędziem wykorzystywanym również do ogólnego rozwoju przedsiębiorstwa. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców dostrzega zalety networkingu i chcę budować znajomości oparte na zaufaniu, dzięki którym będą mogli wymieniać się między sobą doświadczeniami, umiejętnościami oraz wiedzą.

Korzyści networkingu

Generalnie, networking może przynosić takie same korzyści, jakie przynoszą znajomości w życiu prywatnym. Nie jest to nic odkrywczego. Jednak warto zwrócić uwagę na niektóre z nich, aby uzmysłowić sobie, jak to wszystko wygląda w biznesie:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Informacje – obieg informacji w firmach często jest ukryty przed światem zewnętrznym. Często jest tak, że im wyższe stanowisko, tym bardziej jest ukrywana informacja o poszukiwaniu osoby do zatrudnienia. Dzięki networkingowi, masz szansę dowiedzieć się m.in. o tego typu sprawach drogą pantoflową.
  • Baza kontaktów – rozszerzając swoje znajomości, z czasem będziemy posiadali prawdziwe imperium kontaktowe a`la Pablo Escobar. Warto więc gromadzić informacje dotyczące poszczególnych osób, możliwie jak najbardziej szczegółowe. Pomoże to nam m.in. rozróżnić osoby o tych samych danych, zawsze mieć punkt zaczepienia w rozmowie itp.
  • Wszechstronność – piękno znajomości polega na tym, że żadna nie będzie taka sama. Możemy systematycznie poszerzać swoją wiedzę właśnie za sprawą networkingu. Nie traktuj tego jednak jak portale z zamieszczonymi ogłoszeniami o pracę. Networking jest możliwością zdobycia informacji zarówno przez Ciebie, jak i Twoich znajomych.
Przeczytaj również  e-PR - Na czym polega Public Relations w internecie?

Networking – o czym należy pamiętać?

W przypadku networkingu, który bazuje na środowisku zawodowym istotnych jest kilka kwestii. O ile w życiu prywatnym będziesz mógł wiele rzeczy sprostować lub wyjaśnić, o tyle w przypadku kontaktów służbowych, niekoniecznie możesz mieć na to szansę. O czym więc należy pamiętać?

  • Pierwsze wrażenie – bez względu na formę kontaktu twarzą w twarz, telefoniczną lub cyfrową. Mówi się, żeby nie oceniać książki po okładce, jednak w środowisku zawodowym, często ma się tylko jedną szansę na zdobycie zainteresowania drugiej osoby.
  • Nie bądź interesowny – wszyscy wiedzą, że zależy Ci na informacjach lub innych cennych dobrach, których wartość trudno wycenić. Jednak nie zapominaj o dobrych manierach oraz o tym, żebyś sam dla kogoś był wartościowym kontaktem. Networking polega na obopólnej korzyści, nie zapominaj o tym.
  • Cierpliwość – jak mawiał Rousseau “Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoc jest słodki”. Networking nie działa w sposób natychmiastowy. To długotrwały proces, który przyniesie efekty w przyszłości.

Networking – jak budować sieć kontaktów

Jeśli dopiero dowiedziałeś się o networkingu, prawdopodobnie nie masz stworzonej bazy kontaktów, ale chciałbyś to zrobić. Jak się zabrać do networkingu? Nawet jeśli nie posiadasz dużego doświadczenia lub dopiero wchodzisz na rynek pracy, możesz posiadać cenne znajomości. Na początku warto poszukać wśród:

  • Rodziny – “wujek siostry cioci brata”. Nie ograniczaj się do tylko najbliższych krewnych. Możesz dopytać osoby bardziej rozeznane, czy np. w dalszej rodzinie, która mieszka w innym regionie nie ma osoby, która pracuje w Twojej branży. To świetny początek!
  • Przyjaciele, znajomi – na pewno posiadasz jakieś grono znajomości dalszych lub bliższych. Zrób wśród nich research i dowiedz się czegoś więcej odnośnie branż, w których pracują. Świetnym sposobem na to może być sprawdzenie kont na platformach typu LinkedIn lub GoldenLine.
  • Osoby trzecie – może to być Twój były wychowawca, opiekun roku, przełożeni z poprzedniej pracy, współpracownicy itp. Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju kontakty Cię interesują. Poszukaj trochę w odmętach pamięci, a na pewno znajdziesz kogoś kto świetnie wpasuję się w Twoją sieć kontaktów.
Przeczytaj również  Kolory w marketingu - znaczenie

Podsumowanie

Networking to nic innego jak sieć kontaktów w rozumieniu biznesowym. Polega na budowaniu i podtrzymywaniu relacji z innymi osobami, które są z naszego punktu widzenia wartościowe. Networking umożliwia również uczestnictwo w pewnym ukrytym obiegu informacji, co często może być bardzo korzystne szczególnie ze względu na działalność biznesową. Trzeba jednak pamiętać, że networking nie jest działaniem natychmiastowym i wymaga od nas cierpliwości, której obfite owoce będziemy mogli z czasem zbierać. Dlatego nie pozostaje nic innego, niż posłuchać zaleceń Rousseau i zacząć tworzenie własnej sieci kontaktów jak najszybciej.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest networking? Jak budować sieć kontaktów?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *