Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kolory w marketingu – znaczenie


Kolory w marketingu – znaczenie



8 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Chyba każdy z nas ma jakiś swój ulubiony kolor. Paleta barw jest ogromna i po prostu każdy znajdzie coś dla siebie. To jakie barwy wolimy, ma także podłoże psychologiczne, będzie zależało m.in. od naszego charakteru, naszej historii, podejścia do życia itp. W kontekście marketingowego ujęcia kolorów, istotne jest to, że barwy mogą wpływać na nasze samopoczucie, a przede wszystkim na decyzje. Z tego względu nie powinien dziwić fakt, że marketerzy często decydują się na grę kolorami, aby spełnić swoje cele marketingowe.

Kolory w marketingu mają znaczenie

Jak podają liczne źródła, 93% konsumentów uważa, że wizualne cechy produktu są dla nich najbardziej istotne. Co to oznacza? Jedną z cech wizualnych niewątpliwie jest właśnie kolor. Badania pokazują, że na ok. 85% konsumentów, barwy produktów mają silny wpływ. Ich rola jest zatem ogromna i nie jest dziwne to, że marketerzy po prostu ochoczo je wykorzystują.

Jakie funkcje spełniają kolory w marketingu?

Aby lepiej zobrazować to w jaki sposób marketerzy, wykorzystują kolory w marketingu, warto przywołać jakie funkcje mogą pełnić barwy. Oczywiście najbardziej oczywistą będzie estetyczna, której nie da się zaprzeczyć. Odpowiednio dobrane barwy mogą sprawić, że np. użytkownik dłużej zostanie na stronie lub chętniej będzie sięgać po nasze produkty. Jakie jeszcze możemy wyróżnić funkcje kolorów w marketingu?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Informacyjna – jedna z podstawowych. Kolory mogą być nośnikiem informacji pomiędzy marką, a odbiorcami, które będą dotyczyć m.in. oferty firmy.
  • Emocjonalna – chyba najczęściej wykorzystywana. Kolory oddziałują na nasze emocje i to właśnie chcą zrobić marketerzy. Wywoływać u odbiorców skojarzenia, a następnie za pośrednictwem koloru skłonić nas do określonych działań.
  • Konstrukcyjna – ta funkcja będzie polegała na zintegrowaniu przekazów kierowanych do odbiorców. Za sprawą odpowiednio dobranych do komunikatów barw, chcemy zapewnić sobie tak bardzo pożądaną spójność.
Przeczytaj również  Jak działa wyszukiwarka Google?

Kolory wpływają na decyzje zakupowe

Określone barwy mają swoje pewne cechy szczególne, to na nich w marketingu będziemy się opierać. Za sprawą konkretnych barw możemy wprawić kogoś w pozytywny nastrój, podarować odbiorcom energię itp. Będą więc wpływać na nasze zachowania. Zatem to jaki kolor będzie miał nasz baner reklamowy, sam produkt lub jego opakowanie, ma kolosalne znaczenie.

Przyjrzyjmy się teraz dokładniej poszczególnym kolorom, aby zrozumieć istotę całego zamieszania.

Kolor zielony

Kolor zielony jest kojarzony przede wszystkim z bezpieczeństwem. Natura, spokój, harmonia, ekologia – wystarczy posłuchać zaleceń lekarzy, którzy np. mówią, aby przy długiej pracy przy ekranie komputera, regularnie wyglądać za okno i wpatrywać się w zielone liście drzew, trawę itp. To naprawdę ma znaczenie. Według psychologii kolorów zielony będzie barwą, która pobudza kreatywność i wzbudza wiarygodność.

Kolor niebieski

Kolor niebieski będzie sprawdzał się przy promowaniu czystości. Jest to także najczęstszy (z resztą naturalny) wybór firm sprzedających wodę mineralną. Kolor niebieski kojarzymy z zaufaniem, mądrością, stabilizacją, prawdą itp. W zależności od odcieniu będzie też wyrazem elegancji i profesjonalizmu. 

Kolor czerwony

Kolor czerwony przede wszystkim silnie wpływa na nasze emocje. Machinalnie przyciąga naszą uwagę, pobudza do działania, ale także może nam się kojarzyć z niebezpieczeństwem. Można też przytoczyć zabawne sformułowanie “Jakie jest najszybsze auto? – czerwone”. Często wykorzystuje się go przy promocjach, a także w branży prezentowej, ponieważ utożsamiany jest z miłością.

Kolor pomarańczowy

Pomarańczowy kojarzony jest z energią i dobrą zabawą. Będzie także wykorzystywany w marketingu do sygnalizowania przecen. Zazwyczaj będzie także pobudzał nas do działania oraz świetnie nada się do prowadzenia działań komunikacyjnych. Kojarzony jest także z pośpiechem i impulsywnością.

Przeczytaj również  Reklama warsztatu samochodowego - marketing internetowy dla mechaników

Kolor żółty

Żółty podobnie jak czerwony, jest dość dwuznaczny. Z tego względu, że kojarzony jest z różnymi odmiennymi emocjami, cechami, rzeczami itp. Żółty będziemy postrzegać jako kolor radosny, energiczny, kojarzyć się będzie ze słonecznymi wakacjami, a z drugiej strony swoje zastosowanie znalazł także na ostrzegawczych znakach drogowych. 

W przypadku koloru żółtego musimy uważnie podejmować działania, chociaż oczywiście światu znane są marki, które świetnie wykorzystały ten kolor w pozytywny sposób.

Kolor biały

Oczywiście jest najbardziej uniwersalny i być może najczęściej wykorzystywany. Często będzie świadczył usługi tła, chociaż są znane przypadki, gdzie zastosowano odwrócenie ról (np. Milka, gdzie tłem jest odcień fioletu). 

Kojarzyć będziemy go z czystością, niewinnością, czymś subtelnym i delikatnym. Najważniejsze jest to, że biały pasuje do każdego innego koloru i możemy go wykorzystać do wyeksponowania innych elementów naszych przekazów.

Kolor czarny

Czarny podobnie jak biały, pasuje do wszystkiego. Jednak w przeciwieństwie do niego, może być kojarzony dwuznacznie. Z jednej strony jest wyrazem największej elegancji, luksusu, czymś wyjątkowym. Dlatego np. czarny będzie wykorzystywany tylko na specjalne okazje, takie jak święta, wystawne bankiety itp. 

Z drugiej strony, mamy do czynienia z kolorem żałobnym, negatywnym, a także mrocznym i tajemniczym. Mimo to na świecie nie brakuje firm, które z powodzeniem go wykorzystały, ponieważ odbiorcom będzie się także jawił jako wyznacznik wysokiej jakości, solidności itp.

Kolory w marketingu – kilka słów na koniec

Kolory w marketingu odgrywają ogromną rolę. Dzięki nim możemy realnie wpływać na zachowania odbiorców, skłaniać ich do określonego działania itp. Dlatego wybranie odpowiedniego koloru jest tak istotne. Jeśli jesteś na etapie np. tworzenia własnego loga, warto odpowiednio przemyśleć kwestię barw. Należy pamiętać, że kolory są częścią komunikacji, a w marketingu bardzo istotną rzeczą jest jej spójność.

Źródło: 
https://insightsinmarketing.com/wp-content/uploads/2020/04/influence-of-color-opt.pdf


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kolory w marketingu - znaczenie"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *